Halvferdig med første allgrain.

Det kan virke som det er vanskelig nok å få det til å koke. Et lite tips, vær der og følg med når det endelig koker, for plutselig kan det koke over.

oeng: Overkoking var ikke noe problem, 40L kjele. 15L hoderom, så null problem. Rullende koking løste seg til slutt meget fint.
Kjøleløsninga mi fungerer ikke "optimalt" kan man vel si. Må svi av "bare en 500ing til" på kjøler ;)

Skal sjekke med rørlegger om de har noen ukurante rør. Hender vi leverer slikt (jobber i DB Schenker), så det kan hende det er mulig å finne et som ikke lar seg montere i hus men som fint kan bli min kjøler. Eller bare rett og slett kjøpe en. Er i grunn fornøyd med dagen min. Jobbet litt (0600-1100, det fine med skiftarbeid), fått drukket litt øl og brygget. Nå står den i dusjen med kaldtvann spylende på kjeleveggen. Et lite pluss med alukjele, leder varme som bare eff.

Huffameg. Har nok driti meg litt ut! I kampens hete har nok meskingen gått til helheim. Termometeret viste som nevnt 97 ved koking. Og som den tullingen jeg er så har jeg gjort en aldri så liten brøler. Mesket på 66grader, trodde jeg. Jeg la TIL 3 grader. 66+3=69 + feilmargin 3 grader = 72 grader. Syns det var mistenkelig lite aktivitet i dunken idag. Kanskje blitt litt lite gjærbart sukker. Den skal få stå ei uke likevel...

Du ser ikke noe til høy mesketemp før gjæringen er slutt om noen dager, da vil FG bli noe høyere enn forventet, men jeg tipper nå at det ikke blir steintullat.
Selv må jeg hoppe i nilen til fruen å bli med til Sveriege å handle ølet mitt der.

Ang. lite aktivitet i begynnelsen.
Gjæren jobber som bare pokker i starten den, det syns bare ikke. Nå koser den seg med oksygen og øker seg, samt forbereder seg på et etegilde uten sidestykke og skal gjøre om sukker til alkohol, slik at du får deg øl!
Du har gjort jobben din, og nå skal gjæren gjøre sin.
Gi det to uker til gjæring, og ikke forstyrr den, selv om dette kan være vanskelig ;D
Tenk heller på neste brygg :skitbra:

Oddvar: God tur!!!

Du bør egentlig ha en god glipe med lokket fra kjelen. Det som fordamper opp fra vørteren mens det koker har bl.a. DMS stoffer som kan dryppe tilbake inn i vørteren hvis du ikke har tilstrekkelig avdampning. DMS gir bl.a. hermetisk mais lukt på øl.. Spesielt ved bruk av mye pilsnermalt må man passe på dette. Ofte koking opp mot 90 min vil være ønskelig med oppskrifter bygd opp av hovedsaklig pilsnermalt.

Vistad skrev:
Oddvar: God tur!!!

Takk, det gikk bra når vi skiftet til bil istedenfor å seile på nilen :)
Litt svens juleøl, aldri smakt det, men synd man ikke kjenner tollerne så man kan ta med myyyye

runarstock skrev:
Huffameg. Har nok driti meg litt ut! I kampens hete har nok meskingen gått til helheim. Termometeret viste som nevnt 97 ved koking. Og som den tullingen jeg er så har jeg gjort en aldri så liten brøler. Mesket på 66grader, trodde jeg. Jeg la TIL 3 grader. 66+3=69 + feilmargin 3 grader = 72 grader. Syns det var mistenkelig lite aktivitet i dunken idag. Kanskje blitt litt lite gjærbart sukker. Den skal få stå ei uke likevel...

Selv om termometeret viser feil ved 100 grader, trenger ikke dette å være en lineær eller parallel feil. Det kan godt være at termometeret viser noenlunde riktig rundt 66 grader.... 

Kan være greit å ha i bakhodet, at en gang det passer, å få kalibrert /sammenlignet termometeret ditt på temperatur rundt 66 grader mot noen som har et av de (dyre) nøyaktige termometerene.

Uansett vil du snart finne ut etter å ha tatt FG og prøvesmakt om du bør neste gang justere litt på temperaturen. Må regne med å prøve ut litt før man blir kjent med et nytt bryggesystem.

Gjæra har iallefall våknet, så nå freser det fint i gjærlåsen. Har i fått noen gode tips av dere. Ang temperatur på mesk, så regner jeg med det går fint likevel, Oddvars svar roet meg litt. Skal se om jeg finner noen måte å finne de mest brukte temperaturene på. Har enda et stykke igjen før jeg kan si at jeg kan dette ;) Men artig, det er det.

runarstock skrev:
4 døgn unnagjort. Fra 1060 til 1010 målt nå. Kan jeg sette den kaldt nå så gjæra tar ferie og synker til bunns??
La den bare stå som den er i totalt 14 dager. Muligens øke temperaturen en grad noen dager.

Gjæren tar ikke ferie, nå trenger den tid til å rydde opp etter seg. En slik seanse fra festen starter tar rundt 14 dager som nevnt her.
Bruk heller tid på neste brygg... ;-)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Tilbake
Topp