Handleliste til bryggeoppstart

Har komt meg vekk fra borettslagsleilighet i Bergen til ei flott leilighet med solid og stor kjeller som skal utnyttes til fulle. :)

Jeg og en kamerat har bestemt oss for å starte opp med brygging, og er klar for å ta skrittet videre fra ekstraktbygging som jeg har gjort tidligere.

Har lest litt i bryggebok og på nett og har fått en grei forståelse av prosessen, men vil gjerne ha hjelp til å finne ut hva jeg trenger av utstyr, og hvordan jeg kan få tak i/tilpasse dette selv. Jeg regner med at dette er spørsmål som har blitt stilt mange ganger, men jeg klarte ikke umiddelbart å finne en tråd på dette.

Vi har et budsjett på rundt 4-5000, men kan alltids gå litt over dette om det skulle vise seg at gevinsten ved å spytte inn mer er stor. Har fra før av termometer og oechslemeter, så forbedringspotensialet er stort. :) Ser for oss at det blir batcher på 25 liter i starten.

En grei måte å starte på, er med BIAB (meskepose). Da holder du kostnaden nede, får et kompakt oppsett, og har gode muligheter til utvidelse senere. Til dette trengs hovedsakelig:

-Kjele på 35-50 liter (til BIAB er det greit med god plass, så jeg ville valgt 50 liter). Helst med gjennomføring og kran.
-Kraftig kokeplate (for eksempel induksjonstoppen bryggselv og andre selger)
-Vørterkjøler

I tillegg kommer gjæringskar, hevert, flasker, diverse koblinger, slanger, desinfeksjonsmiddel, etc. Vil anbefale å gå for en stor nok kokekjel i utgangspunktet, så slipper dere å oppgradere denne.

Dersom dere handler lokalt trengs ikke maltmølle (butikkene knuser malten for deg), men det kan være lurt å ha hvis dere må få råvarene tilsendt. Da vil det lønne seg å kjøpe malten sekkevis. Malt holder seg fersk betraktelig kortere når den er knust, og å kjøpe ferdig knust malt i små porsjoner kan fort bli kostbart med tanke på porto.

Husk forresten å sørge for godt avtrekk fra kjelleren. Det kan fort bli veldig fuktig på veggene når 4-5 liter vann skal kokes bort...

Takk for godt og informativt svar. Jeg ser du anbefaler meskepose, blir dette da i stedet for å kjøpe inn et meskekar? Ser det har blitt anbefalt å bruke en kjølebag av stor nok størrelse og tømme denne vha et manifold i bunn. Akkurat den biten virker ikke så avskrekkende, men det er kanskje likevel bedre å bruke meskepose? Vil det endelige produktet bli påvirket av fremgangsmåte her?

Som vørterkjøler regner jeg med at det går greit med en kobberspiral med vanngjennomstrømming som jeg stikker rett i kjelen etter kokinga er ferdig?

Kjetil K skrev:
Takk for godt og informativt svar. Jeg ser du anbefaler meskepose, blir dette da i stedet for å kjøpe inn et meskekar? Ser det har blitt anbefalt å bruke en kjølebag av stor nok størrelse og tømme denne vha et manifold i bunn. Akkurat den biten virker ikke så avskrekkende, men det er kanskje likevel bedre å bruke meskepose? Vil det endelige produktet bli påvirket av fremgangsmåte her?

Som vørterkjøler regner jeg med at det går greit med en kobberspiral med vanngjennomstrømming som jeg stikker rett i kjelen etter kokinga er ferdig?

Meskepose er ikke bedre enn eget meskekar, men det lar deg produsere vørter med kun en gryte, så oppsettet blir billigere, enklere og mer kompakt. Fordelen med BIAB er at utstyrskostnaden og tidsbruken går ned, ulempen er at effektiviteten synker, ettersom du typisk får lavere utbytte fra mesken når du ikke skyller, og i tillegg får du gjerne mer bunnfall etter koking (på grunn av grumsete vørter), som også senker effektiviteten.

Personlig ville jeg heller lagt penger i et gjæringsskap eller tilsvarende, enn i fancy meskeutstyr, i alle fall til å begynne med. Kontroll på gjæringen er mye viktigere for sluttresultatet enn hvordan du mesker.

Kobberspiral fungerer utmerket. Det står mye om å lage slike selv på forumet. Ellers har bryggebutikker både i inn- og utland mange ulike varianter.

Heisan. Bruker du BIAB slipper du meskekar som du sier. Mesking og koking gjøres i samme kar, enkelt og greit.
Jeg er relativt færsk selv, har gjort 11 brygg på BIAB opsettet mitt og jeg har laget mye nydelig øl. Alt fra Lager, Saison, Weissbier, Brown Ale, Bitter, IPA, Skotsk Ale.
Ulempen med BIAB er at det blir mye trub etter mesking når du skal koke, men det kan du filtrere på en eller annen måte om du ønsker det. Men det er ikke noe stort problem syntest jeg.
Jeg ville også seriøst vurdert en induksjonstopp som nevnes. Så langt har jeg brukt komfyren på kjøkkenet og det krever mye tid for oppvarming pga kjelens størrelse. Så en induksjonstopp står øverst på min ønskeliste.
Meskeeffektiviteten min ligger på ca 75% med en til to skyllinger. Det går fint ann å skylle selv med meskepose. Skyllingen gjør jeg i gjæringskar, alt fra en til to skyllinger. Malt mengden/ltr skyllevann avgjør om jeg skyller en eller to ganger.

Jeg kjøpte mitt utstyr hos Vestbrygg i Bergen og er veldig fornøyd med det så langt (se linker under). Jeg anbefaler å få montert inn kran og termometer på kjel.
Jeg valgte 36 ltr kjel, får som regel ut mellom 23 og 25 ltr ferdig øl som er nok for meg.

http://vestbrygg.no/kampanjer/kjelepakke/ http://vestbrygg.no/kampanjer/startpakke-stor/

Med budsjett på fem lapper ville jeg gått rett på en dedikert meskedunk, for det blir sikkert oppgradert til dette før eller siden hvis basillen får skikkelig tak.

Til 25 liters batcher er det kanskje greit med en 36 liters kjele, selv har jeg 50 liter og er glad jeg kan lage større batcher hvis jeg skulle føle for det.

Vil anbefale å kjøpe skikkelig utstyr for kokinga. En god kjele og en god induksjonsplate f.eks. Kokinga vil jo foregå på den samme måten uavhengig av hvordan man løser skrittene før kokinga. Så hvis dere går for skikkelig her med en gang så slipper dere å oppgradere dette senere (både mtp størrelse og kvalitet), da har dere kjøpt det en gang. Skrittene før koking kan jo løses på mange måter, så det er mest sannsynlig at det er her evt oppgraderinger vil foregå hvis man etterhvert finner ut at man vil gjøre ting annerledes.

Et greit oppsett kan være en meskedunk med manifold evt bazooka-filter hvis man vil partiskylle, og kokekjele. Da bruker man kokekjelen både som HLT og kokekjele, og tapper ned til gjæringsspannet man skal bruke senere, når man skyller for å helle det oppi kokekjelen igjen. Tar liten plass og er enkelt og greit. Med et slikt oppsett til å begynne med er det rom for oppgraderinger uten å måtte bytte ut biter, kun legge til. Edit: Hvorfor dette ble i skrå skrift aner jeg ikke..

Og så er det sterkt anbefalt å skaffe seg noe for god gjæringskontroll, uten dette så er det egentlig samme hvor flink man er under bryggedagen.

Basillen vokser raskt når jeg får så mange inspirerende innspill. Det er nok sikkert lettere å starte opp med BIAB, men merker det frister å få til en en dedikert meskedunk, kanskje mest for godfølelsen. Hvor stor meskedunk er det nødvendig å ha? Ser at biltema fører kjølebokser på 24 liter. Er det et godt alternativ med dette og et manifold? Mulig jeg har misforstått, men gjennomskylling er å kjøre gjennom med vann en gang til etter man har tømt meskekaret første gang? Og hva står HLT for?

Har i alle fall kontrollsjekka med fruen og det er ingenting som står i veien for å smelle opp et utranger kjøleskap i kjelleren, så her blir det nok et bryggeskap med termoelektrisk styring.

Jeg og en kompis brygger BIAB 25L batcher, vi ser at dette blir altfor lite i lengden og vurderer og ta steget opp til en 60L Beer Brew.
http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-60-generasjon-2
Litt over budsjettet ditt men, ikke så mye dyrere enn en 50L Kjele og Induksjonstopp fra Bryggselv..

Legger du på en labbetuss til så kan du jo gå for pakken de har satt sammen på ølbrygging.no
http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-60-2generasjon
Jeg har ingen erfaring med dette oppsettet men har akkurat begynt å lese meg opp, samt jeg vet lite om butikken som selger og.
Kan hende man trenger en god del mer utstyr som ikke følger med. 

Vi har blitt fire stykker på våre 25litersbatcher, og dette er også altfor lite for oss. Jeg angrer på at jeg ikke klemte til med 50liters kjele og induksjon.

HLT står for hot liquor tank. En egen kjele for vann til mesk. Sjekk ut labbdunkoppsettene til folka her inne for kanonbra løsninger på dette.

Hei,
Vi er en gjeng på 4-5stk som gikk til innkjøp av beerbrew 60 v2 i januar. Har nå brygget 6 batcher på denne gryta og vi er serdeles godt fornøyd med både brukervennlighet og resultat!
Kan anbefales.

Kristian

Det her ser jo absolutt ikkje dumt ut. Forstår eg det rett så kan eg bruke en Beer Brew 60 V2 både til mesking og koking av vørter, altså at jeg slipper å ha eget meskekar? I så fall virker jo dette SVÆRT praktisk, ikke minst siden jeg slipper å kjøpe induksjonsplate.

Kjetil K skrev:
Det her ser jo absolutt ikkje dumt ut. Forstår eg det rett så kan eg bruke en Beer Brew 60 V2 både til mesking og koking av vørter, altså at jeg slipper å ha eget meskekar? I så fall virker jo dette SVÆRT praktisk, ikke minst siden jeg slipper å kjøpe induksjonsplate.
Helt korrekt.
Når meskingen er ferdig og vørteren er tappet av, snur du gryta på hodet oppi et gjæringskar og spyler den med litt vann. Så er du klar for koking :)

Det har en tendens til å bli sånn. Kan trygt fortelle deg at du kommer til å gjøre flere innkjøp med årene som kommer.

Det har nok blitt litt sånn for meg også ja, nå blir det brygging med HERMS fremover.

Det skader ikke at du starter med noe så enkelt som BIAB, da trenger du kun en stor gryte og en pose. Gryta får du nok brukt for uansett før eller siden og det er jo en enkel måte å starte på for å se om det er noe du kunne tenke å fortsette med.

Og så finnes det jo "lillebroren" BB30 v3 også... Hvis dere synes det er greit med 25 liters batcher, gå for denne. Men har dere et litt "ekspansivt" budsjett, når dere først er i gang...? Gå for BB60, eventuelt vurder seriøst en Speidel Braumeister 20  :yes:

Brygget 1 brygg med kjele og egen meskedunk før jeg fant ut at det tok alt for lang tid (gammel komfyr), så lagde jeg labbdunk oppsett og brukte det ca 6-7 brygg før jeg kopierte det, bare med gjæringsdunker i steden. Mer praktisk for meg da jeg brygger ofte, og vil prøve mye rart, mdet ble alt for mye med 25l+ batcher. Mitt råd er å prøve og definere hva dere vil få ut av utstyret dere lager/kjøper, da sparer dere en del penger/tid.

Selvfølgelig vil mye ha mer, og nå som jeg har fått finpusset mitt system litt skal jeg og noen kamerater lage større system av varmtvannstanker.

Så ja, prøv og planlegge litt frem i tid, kjøp utstyr som uansett kan være med videre. Sjekk om noen i nærmiljøet brygger, spør om dere kan være med på bryggedag og få litt innsikt i hva dere liker og ikke ved oppsettet.

Lykke til!

Tilbake
Topp