Handpumpe og Cask Breather

Ahhh, jeg som trodde jeg hadde alt utstyr jeg trengte for all overskuelig framtid.... Så fant jeg denne tråden!

Det er hærlig at det alltid er noe mer som burde skaffes...
 
Nok eit begynnerspørsmål på dette feltet  :) .
Finst det ein tabell som viser kor mange volumer CO2 dei forskjellige øltypene skal ha når det skal serverast med handpumpe. Hvis ikkje det finst, kor mange volum CO2 karbonerer dykk for eks. pale ales(inkl. bitters), stouts, brown og mild med?
 
Torvald skrev:
Nok eit begynnerspørsmål på dette feltet  :) .
Finst det ein tabell som viser kor mange volumer CO₂ dei forskjellige øltypene skal ha når det skal serverast med handpumpe. Hvis ikkje det finst, kor mange volum CO₂ karbonerer dykk for eks. pale ales(inkl. bitters), stouts, brown og mild med?

Alt øl som skal serveres med håndpumpe bør ha mellom 1 og 1,5 vol. Blir det under er ølet for flatt, er det over blir det for mye skum.
 
Alt øl som skal serveres med håndpumpe bør ha mellom 1 og 1,5 vol. Blir det under er ølet for flatt, er det over blir det for mye skum.
[/quote]

Kommer ikke det an på hvilken temperatur det er på fatet? eller om ølet går gjennom kjøler?
 
GeirangerØL skrev:
Kommer ikke det an på hvilken temperatur det er på fatet? eller om ølet går gjennom kjøler?

Cask-øl serveres normalt ved typisk kjellertemperatur, gjerne 10-12 °C. Denne temperaturen og det reduserte CO2-innholdet passer slikt øl meget godt. Høyere kullsyrenivå og lavere temperatur gir et smaksmessig forskjellig øl.
 
Hvor bestiller dere fatene fra?
Kunne vært morsomt å laget noe cask øl til en spesiell anledning hvor det er stor mulighet for å ta knekken på heile greia i løpet av noen få dager.
tenker da på å bruke gravity til å tappe ølet å ikke nødvendigvis pumpe.
 
Kittelsen skrev:
Hvor bestiller dere fatene fra?
Kunne vært morsomt å laget noe cask øl til en spesiell anledning hvor det er stor mulighet for å ta knekken på heile greia i løpet av noen få dager.
tenker da på å bruke gravity til å tappe ølet å ikke nødvendigvis pumpe.

Ingen problemer med å bruke Corneliusfat.
 
Kittelsen skrev:
Hvor bestiller dere fatene fra?
Kunne vært morsomt å laget noe cask øl til en spesiell anledning hvor det er stor mulighet for å ta knekken på heile greia i løpet av noen få dager.
tenker da på å bruke gravity til å tappe ølet å ikke nødvendigvis pumpe.

Eg bruker vanleg corny-keg til pumpa, det trur eg dei fleste her i landet gjør. Ellers har eg også vert inne på samme tanke som du, og skal om ikkje alt for lenge kjøpe meg ein "pin" (20 liters cask fat). Eg tenkte å kjøpe fra northern brewer i USA. Der har dei også alt du treng. Shivestone, keystone, taps, spiles, koblinger, osv.

http://www.northernbrewer.com/shop/brewing/kegging/beer-engines/stainless-steel-pin.html
EDIT: der var vist høvdingen først  ;D
 
Northernbrewer huff, de er ikk noe lett å handle fra. Må jo til med jetcarrier å forandre adressa på visa kortet for å få betalt. :noway:
 
Da har jeg sendt en forespørsel til Hereford casks på om de vil sende 4,5gal pin til Norge? De reklamerer jo på siden sin at ingen ordre er for liten å ingen for stor ;D.
Så da er det bare å vente å sen. Hadde vært stas å severe cask ale i lystig lag feks i årets grillfest i gata.
 
Høvdingen, ja... Det hadde vært kult å ha en pin (selv om det ikke egentlig er noen som helst vits når man har Corneliusfat og håndpumpe). Interessert i å dele frakt på en bestilling, Torvald? Hvis prisen på fatet ikke er for ille, da.
 
Hvis du ikke har cask breather og CO₂ vil du måtte drikke ølet opp i løpet av et par dager, ellers blir det ødelagt av luft.
 
Gahr skrev:
Hvis du ikke har cask breather og CO₂ vil du måtte drikke ølet opp i løpet av et par dager, ellers blir det ødelagt av luft.

Må jeg ha full pakke med regulator og greier :)
 
Gahr skrev:
Høvdingen, ja... Det hadde vært kult å ha en pin (selv om det ikke egentlig er noen som helst vits når man har Corneliusfat og håndpumpe). Interessert i å dele frakt på en bestilling, Torvald? Hvis prisen på fatet ikke er for ille, da.

Absolutt interessert i å dele frakt ja. For min del må bestilling vente eit par måneder. Rekner med du heller ikkje har hastverk med å anskaffe cask?

Kittelsen skrev:
Da har jeg sendt en forespørsel til Hereford casks på om de vil sende 4,5gal pin til Norge? De reklamerer jo på siden sin at ingen ordre er for liten å ingen for stor ;D.
Så da er det bare å vente å sen. Hadde vært stas å severe cask ale i lystig lag feks i årets grillfest i gata.

Du får holde oss oppdatert på kva priser du får fra Hereford casks.
 
Tilbake
Topp