håndsveiv till MM2

är det någon som använder handsveiven till MM2? Fungerar det? Är inte emot att svettas lite, men vill försäkra mig om att det faktiskt är möjligt.
 
mikaellindell skrev:
är det någon som använder handsveiven till MM2? Fungerar det? Är inte emot att svettas lite, men vill försäkra mig om att det faktiskt är möjligt.

Har den og bruker den. Maler 6-7 kg temmelig fort.
 
VonRabben skrev:
mikaellindell skrev:
är det någon som använder handsveiven till MM2? Fungerar det? Är inte emot att svettas lite, men vill försäkra mig om att det faktiskt är möjligt.

Har den og bruker den. Maler 6-7 kg temmelig fort.

ok, har funderat på detta med motor och drill, men vill inte göra mej avhengig av elektronik jag oavsett inte förstå mig på.  Kör du fast ibland? hur lång tid tar 6kg? Sitter sveiven fast ordentligt? Hyr länge har du använt den?

Hur tycker du crushen blir? Jag önskar så lite mel som möjligt.

Har du någon bild på uppsettet? Ser för mig att det är svårt att hålla MM stabil vid sveiving.
 
mikaellindell skrev:
VonRabben skrev:
mikaellindell skrev:
är det någon som använder handsveiven till MM2? Fungerar det? Är inte emot att svettas lite, men vill försäkra mig om att det faktiskt är möjligt.

Har den og bruker den. Maler 6-7 kg temmelig fort.

ok, har funderat på detta med motor och drill, men vill inte göra mej avhengig av elektronik jag oavsett inte förstå mig på.  Kör du fast ibland? hur lång tid tar 6kg? Sitter sveiven fast ordentligt? Hyr länge har du använt den?

Hur tycker du crushen blir? Jag önskar så lite mel som möjligt.

Har du någon bild på uppsettet? Ser för mig att det är svårt att hålla MM stabil vid sveiving.

Kjører meg ikke fast, men det skal sies at motstanden varierer litt naturligvis. Har ikke tatt tiden, men 5-10 minutter vil jeg tippe. Sveiven sitter godt fast. Har bare brukt den en gang.
Crushen blir bra, men jeg brygger BIAB og bruker 0,95mm avstand mellom valsene, så det blir litt støv naturlig nok.
Hvor mye mel det blir til slutt bestemmes nok av avstanden mellom valsene og ikke sveiven, man klarer ikke å sveive så fort at det blir noe problem.
Man må nok regne med å holde fast møllen når man sveiver ja, den står ikke stille hvis man ikke holder den ned. Skal prøve med noen tvinger neste gang slik at jeg slipper å holde den ned så hardt.
 

Vedlegg

  • MM2.jpg
    MM2.jpg
    846,5 KB · Sett: 231
Jeg bruker normalt drill til å drive mølla, men i ren brygge-rus bestemte jeg meg for å kverne en batch manuelt fordi det blir litt mer "personlig".

Gleden og moroa ved å sveive forsvant mye raskere enn malten i hoppern. Det var ikke spesielt tungt eller vanskelig,  men det var kjedelig og ensformig. Liten forskjell om man har kvernet en kilo eller en sekk.
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg bruker normalt drill til å drive mølla, men i ren brygge-rus bestemte jeg meg for å kverne en batch manuelt fordi det blir litt mer "personlig".

Gleden og moroa ved å sveive forsvant mye raskere enn malten i hoppern. Det var ikke spesielt tungt eller vanskelig,  men det var kjedelig og ensformig. Liten forskjell om man har kvernet en kilo eller en sekk.

Ser den. Har inte fått brukt mm2 ännu, men har brukt coronan i över ett år. Jag kan gott säga mig vara van vid att stå ca 30min och sveive. Tycker det är ganska trevligt egentligen. Men den här sveiven kostar som sagt 400kr, så vill ju veta att det fungerar innan man hoppar på det köpet.

Har du använt din många gånger? Blev du tvungen till att slipa ned skruvens pressyta för att den ska sitta bra?
 
Jeg har ikke tatt meg råd til en MM. Jeg har den aller billigste valsemølla fra Vin&Bar.

En sviev vil nok trenge ett skikkelig innfestningsspor (det var iorden på min).  Det er relativt lang arm på sveivene så det blir ikke spesielt tungt.

Hvis du liker å sveive (og har lyst på treningen) er det bare å sette i gang. Jeg ville heller brukt sveive-pengene på en god drill for å slippe jobben.
 
Tilbake
Topp