• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Magnetrører

Har ikke merket det, men det er mulig.
Vørter er mer viskøs, men hvis det er problemet er det jo bare å starte litt forsiktig og trappe opp farten etterhvert når vørteren får fart.
 
Har ikke merket det, men det er mulig.
Vørter er mer viskøs, men hvis det er problemet er det jo bare å starte litt forsiktig og trappe opp farten etterhvert når vørteren får fart.

Er ikke sikker på det. Den jeg har, greier rett og slett ikke å lage en skikkelig strømvirvel i tre liter vørter. Den drar rundt, men det blir ikke noe fart i vørteren uansett hvor lenge den står.
 
Er ikke sikker på det. Den jeg har, greier rett og slett ikke å lage en skikkelig strømvirvel i tre liter vørter. Den drar rundt, men det blir ikke noe fart i vørteren uansett hvor lenge den står.
En magnetrører trenger vel ikke å lage en skikkelig strømvirvel? Det holder vel med litt omrøring så man får pisket ut co2 og holde gjæren i suspensjon?
 
En magnetrører trenger vel ikke å lage en skikkelig strømvirvel? Det holder vel med litt omrøring så man får pisket ut co2 og holde gjæren i suspensjon?

Det der er et av de evige spørsmål:). Jeg mener det skal gjøre en del forskjell i mengden gjær du får ut om du setter skikkelig fart på den - men på den annen side vil for mye tilførsel av oksygen gi deg noe dårligere gjær (lavere vitalitet).Kai Troester har gjort noen forsøk med det der.

Jeg får nok gjøre noen forsøk med vann. Jeg veit at den funker dårlig med vørter, og da er det jo interessant å se hvor mye greiere det går med vann.
 
Jeg lar min gå ca 2 timer med skikkelig fart (masse oksygen piskes inn) så lar jeg den stå 10 timer til på lavere hastighet. Så 12 timer i ro. Da har den de siste 4 gangene vært helt ferdig på 24 timer. Dette gjelder 2-2,5 liters startere. :)
 
Det der er et av de evige spørsmål:). Jeg mener det skal gjøre en del forskjell i mengden gjær du får ut om du setter skikkelig fart på den - men på den annen side vil for mye tilførsel av oksygen gi deg noe dårligere gjær (lavere vitalitet).Kai Troester har gjort noen forsøk med det der.

Jeg får nok gjøre noen forsøk med vann. Jeg veit at den funker dårlig med vørter, og da er det jo interessant å se hvor mye greiere det går med vann.

Det er noe forskjell på vann og vørter. Iallefall i starten. Jeg testet en rører for to år siden for morro skyld og fant ut at 5L vann er greit, 5L vørter var njaaaa.
 
Jeg har en sånn rører. Har hatt 4 liter i en 5-literskolbe. Utfordringa, som noen er inne på, er at bunnen buler oppover slik at avstanden mellom magnetpinnen og røreren blir stor. Magneten smetter ikke like lett på plass. Min erfaringer er at dersom en får lirket til magneten sånn noenlunde i senter så får røreren tak. Jeg har ikke hatt problem med at den hopper av. Men den oppførerer seg helt klart bedre med 2-literskolbe
 
Tilbake
Topp