Hanna Storage Solution i mesk

Aasberg

Norbrygg-medlem
Klarte å ta feil flaske av Hanna HI70300 Storage Solution og Lactol. Ble da 2ml HI70300 i mesken, 28l vann og 11kg malt, 34 liter ferdig vørter. Noen som vet hva dette inneholder og om det blir trygt å drikke?

Klarte å ta feil flaske av Hanna HI70300 Storage Solution og Lactol. Ble da 2ml HI70300 i mesken, 28l vann og 11kg malt, 34 liter ferdig vørter. Noen som vet hva dette inneholder og om det blir trygt å drikke?

Kaliumklorid er vel hovedingrediensen, i alle fall. Kanskje noe konserveringsmiddel?

Jeg har vondt for å tro at det har noen betydning. Mulig kalium ikke er noe pluss smaksmessig, men det skal mer til for å bli merkbart. Og kroppen trenger kalium, så farlig er det ikke med disse mengdene. Klorid ville du jo fått med kalsiumklorid, som mange av oss bruker.

Sist redigert:
Var ikke så langt inn i bryggedagen, så startet heller på nytt istedefor å erge seg mer over den tabben.

Better safe than sorry?

Tror ikke du hadde risikert noe. Oppbevaringsvæsken smaker intenst salt, men en så liten mengde kan neppe sette smak. Og farlig kan det ikke være; da hadde væsken måtte vært merket.
Forresten, du som har bra erfaring med wlp028, brygget i dag var en Old Ale med denne gjæren. Etter pitching skulle det tilsettes oksygen, men oksygenflaska var tom.... Da ble det gamlemetoden med risting av gjæringskar som ble løsningen. Den står nå i gjæringskammeret og stiger til 21 grader. Skaffer ny oksygenflaske i morgen. Spørsmålet er om jeg bør tilsette oksygen da, ett døgn etter pitch, eller om denne gjæren greier jobben likevel? OG er 1074, skal tilsette sukker mot slutten av stormgjæring til OG 1078. Åpen gjæring de første dagene.

Forresten, du som har bra erfaring med wlp028, brygget i dag var en Old Ale med denne gjæren. Etter pitching skulle det tilsettes oksygen, men oksygenflaska var tom.... Da ble det gamlemetoden med risting av gjæringskar som ble løsningen. Den står nå i gjæringskammeret og stiger til 21 grader. Skaffer ny oksygenflaske i morgen. Spørsmålet er om jeg bør tilsette oksygen da, ett døgn etter pitch, eller om denne gjæren greier jobben likevel? OG er 1074, skal tilsette sukker mot slutten av stormgjæring til OG 1078. Åpen gjæring de første dagene.

Det kommer vel litt an på hva slags stand gjæren var i, og hvor mye du pitchet. Jeg tror ikke det er så bra å tilsette oksygen i morgen - i alle fall definitivt ikke hvis gjæringen er kommet i gang. Jeg ville heller ristet litt ekstra nå.

Tror ikke det er så stress hvis gjæringen er i gang, i motsetning til det som har blitt sagt på forumet tidligere. Gjær er en ypperlig oksygen-scavenger. Hvis det er god aktivitet i bøtta så hadde jeg fortsatt fått sove om natten hvis jeg tilsatte etter gjæring var i gang. Tilsatte f.eks etter tre dager på RIS'en min, enda ikke plukket opp noe feil med den, men tvert i mot.

Det som tipset meg litt var en episode av TV-serien til dogfish head hvor de sa de hadde tilsatt oksygen til en tilsynelatende stalled gjæring, og jeg antar at de ikke vil botche flere tusen liter med flaggskipet deres, samt at en eller annen jamil/palmer podcast sa at så lenge det gjærer greit aktivt så går det.

Akkurat, jeg får se ann aktiviteten imorgen, går ut ifra at gjæringen er godt igang. Ble en liten overpitch iom at jeg fikk litt dårligere utbytte, men med tanke på at jeg skal tilsette sukker vil jo den mest aktive gjæringen forlenges, så da er det kanskje mest logisk å tilsette litt oksygen imorgen.

Tilbake
Topp