Har 6 kg malt til Weissbier,hvilket annet øl kan jeg evt brygge med det ?

Janea

Norbrygg-medlem
Har 6 kg malt til Weissbier som fulgte med en samlepakke fra Bryggselv i vinter.Har antagelig drukket meg lei på weissbier så jeg lurer på om det er mulig å lage annet øl av maltblandingen? Går utifra at jeg også må forandre typen gjær og humle. Sammensetningen er som følger :

Malt: 3,3 kg Best Wheat Malt, 3,5 EBC og 2,7 kg Best Pilsen Malt
Humle : Hallertau Mittelfrüh 4,5%
Gjær : Safale WB-06
 
Har 6 kg malt til Weissbier som fulgte med en samlepakke fra Bryggselv i vinter.Har antagelig drukket meg lei på weissbier så jeg lurer på om det er mulig å lage annet øl av maltblandingen? Går utifra at jeg også må forandre typen gjær og humle. Sammensetningen er som følger :

Malt: 3,3 kg Best Wheat Malt, 3,5 EBC og 2,7 kg Best Pilsen Malt
Humle : Hallertau Mittelfrüh 4,5%
Gjær : Safale WB-06

Amerikansk hveteøl kan du prøve. Du trenger bare å bytte ut gjæren, tror jeg. 05 er vel standard på det ølet.

Normalt skulle nok forholdet mellom hvete og bygg vært omvendt, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle funke å bruke det du har.
 
Amerikansk hveteøl kan du prøve. Du trenger bare å bytte ut gjæren, tror jeg. 05 er vel standard på det ølet.

Normalt skulle nok forholdet mellom hvete og bygg vært omvendt, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle funke å bruke det du har.

Takk for tipset Finn :).Da skal jeg prøve den (har aldri smakt amerikansk hveteøl..................tror jeg ).
 
Sleng i koriander og appelsinskal så kan du lage Wit med alle dei ingridiensane. Om du likar det, sjølvsagt.
 
Amerikansk hvete er normalt ganske nøytralt, men den kan også gjøres hoppy. Finnes noen gode oppskrifter, som jeg desverre ikke husker i øyeblikket. Gumballhead er vel en kommersiell utgave.

Ellers har vi jo White APA. - aka The @Stig Aa.
 
WLP320 er vel det korrekte gjærvalget til amerikansk hveteøl

Har sett det der, men det er en gjær som, så vidt jeg forstår, drar litt i retning hefeweissen - den heter jo det, også. Har aldri prøvd den, eller smakt noe med den, så jeg skal ikke si så mye. Men om @Janea er lei hefeweissen, og ølet skal være reint på smak, er 05 rimelig trygge greier å bruke. Og hvis 320 er noe i nærheten av en kølschgjær, så blir det fort mye estere. Å få en kølsch rein, er ikke så lett.
 
Tilbake
Topp