HAR DU EN BREWTUBER I DEG?

Min erfaring fra skoleverket understøtter ikke helt den tanken. Eller stemmer det faktisk at det er jødene som har funnet opp 5G for å kontrollere befolkningen i samarbeid med Bill Gates?
Jeg har selvsagt ikke den erfaringen med barn/ungdom som du har, kun egne barn med omgangskrets.
Men det jeg har opplevd når dette temaet kommer opp er at de er minst like bevisst på dette som meg, det er en selvfølge for dem å ikke stole på informasjon.

Om det er skolen eller egne erfaringer som har formet dem er ikke lett å vite, sannsynligvis er det en kombinasjon.
 
Nå var det ikke meninga å starte en lang debatt, bare å vifte litt advarende med pekefingeren ut fra hva jeg sjøl har sett ligge ute av videoer.

For å kunne vurdere ting du finner på nettet kritisk, trenger du to typer kompetanse. Det det gjerne snakkes mye om, er generell kunnskap om hva du skal se etter av tegn på at en kilde ikke er seriøs. Men du trenger også innsikt i emnet du søker etter stoff om. Jo mer du veit, jo solidere grunnlag har du for å vurdere det du har funnet - og jo mer du veit, jo lettere er det dessuten å lage gode søk.

Nå er jo ikke brygging et emne der det er snakk om store interessemotsetninger. Det er lite politikk, sjøl om noen temaer kan akitivere sterke følelser likevel, som dekoksjon, lodo-brygging og sånt. Så det er ikke sånn at folk ofte har ideologiske motiver av mer eller mindre tvilsom art. Men det resirkuleres ofte gamle sannheter som om de fremdeles var gyldige, og det trekkes også en del litt for sikre konklusjoner på grunnlag av anekdotiske bevis (egne erfaringer). Mange har åpenbart veldig lav terskel for å legge ut ting de egentlig ikke har satt seg noe særlig inn i. Og jo tynnere grunnlag folk har for å mene noe, jo mer bastant framstår de gjerne. Og er du nybegynner, er det ikke alltid så lett å skille mellom god og dårlig informasjon. Et av de beste tegna å se etter, er nettopp graden av sikkerhet folk uttaler seg med. De som har skikkelig peiling, veit at det er mye som er usikkert eller omdiskutert, og de tar forbehold.

Dårlige bøker, ja - sjølsagt. Og dessuten gamle bøker. Og sjøl ikke den nyeste utgaven av den dønn seriøse bryggerbibelen til John Palmer stoler jeg 100% på.
 
Jeg har selvsagt ikke den erfaringen med barn/ungdom som du har, kun egne barn med omgangskrets.
Men det jeg har opplevd når dette temaet kommer opp er at de er minst like bevisst på dette som meg, det er en selvfølge for dem å ikke stole på informasjon.

Om det er skolen eller egne erfaringer som har formet dem er ikke lett å vite, sannsynligvis er det en kombinasjon.
Vi har hatt et par diskusjoner her på forumet tidligere hvor noen har hatt sterke meninger om hva grupper av folket (eller hele befolkninga) kan eller ikke kan, og de har mildt sagt vært lite fruktbare. Skal en virkelig mene noe om sånt, bør det bygge på solid samfunnsforskning.

Jeg mener likevel jeg kan jo si noe ut fra egne erfaringer, og det er at det er et enormt spenn mellom elever når det gjelder hvor kritiske de er, og hva de har av kunnskaper. Jeg synes i det hele tatt at det på mange områder er heller vanskelig å si noe meningsfullt generelt om "dagens unge".

Noe som kan være interessant i sammenhengen her, og det er bekrefta av forskning, er at de unges omgang med nettekster har ført til en generell svekkelse av evnen til å lese lengre sammenhengende tekster. Og samtidig er de trena i å bruke billedmedier. Så joda; å lage videoer for å formidle informasjon til de yngre, er nok en grei strategi.
 
Sist redigert:
Jeg brygget min første batch forrige helg, og som står til gjæring nå.. fikk tak i billig utstyr og har sett x-antall timer på youtube. TheNextBatch og Ølbikkja har vært min inspirasjons kilde :) venter bare nå på og få plass til og bygge ett skikkelig bryggeri rom. Er helt bitt av basillen, men så er jeg gla i godt øl og da :)
 
Jeg brygget min første batch forrige helg, og som står til gjæring nå.. fikk tak i billig utstyr og har sett x-antall timer på youtube. TheNextBatch og Ølbikkja har vært min inspirasjons kilde :) venter bare nå på og få plass til og bygge ett skikkelig bryggeri rom. Er helt bitt av basillen, men så er jeg gla i godt øl og da :)
Velkommen til en fantastisk hobby og et flott og inkluderende bryggemiljø. Jeg kan anbefale medlemskap i Norbrygg for å støtte hjemmebryggermiljøet, få mulighet til å delta på kurs og arrangementer og dessuten rabatter hos flere av de største bryggebutikkene.
 
Velkommen til en fantastisk hobby og et flott og inkluderende bryggemiljø. Jeg kan anbefale medlemskap i Norbrygg for å støtte hjemmebryggermiljøet, få mulighet til å delta på kurs og arrangementer og dessuten rabatter hos flere av de største bryggebutikkene.
Takk :) ja har mye og lære så dette blir gøy. ja er fornuftig og støtte miljøet man liker.
 
Problemet med youtube er at man har et insiativ til å holde på brukeren så lenge som mulig. Husker jeg skulle finne en video ang tørrhumling (om man trenger å desinfisere humla på noen måte) - fant en video av øltid hvor det var masse prat i 10min, hvor det siste 1min av videoen handlet om selve tørrhumlingen og at han sa at det bare var å kaste den i. Sånt har i hvertfall ikke jeg tid til.
 
Problemet med youtube er at man har et insiativ til å holde på brukeren så lenge som mulig. Husker jeg skulle finne en video ang tørrhumling (om man trenger å desinfisere humla på noen måte) - fant en video av øltid hvor det var masse prat i 10min, hvor det siste 1min av videoen handlet om selve tørrhumlingen og at han sa at det bare var å kaste den i. Sånt har i hvertfall ikke jeg tid til.
Øltid er flink å snakke men e er vist være har e hørt
 
Tilbake
Topp