Har for lite gjær, hva gjør vi?

lachris

Norbrygg-medlem
Vi har planlagt å brygge vårt første øl på lørdag. 50l Speidel, Vestkyst IPA klone. Vi har kjøpt gjær, WLP023 Burton Ale ble det da det var det de hadde hos Bryggselv. Vi kjøpte 1 stk rør med gjær og har tenkt til å lage starter i dag.

Jeg gikk nettopp inn på mrmalty.com, og finner da at jeg trenger 5 stk rør! (OG 1.070, Volume US Gallons: 13.2, Production date 04/14/2014, kalkulert 50% viability = Vials or packs needed with starter: 5, liters of starter required 3.11.) Stemmer dette eller er det noe jeg har misforstått?

Bryggselv er selvfølgelig stengt nå. Hva gjør vi? Må vi utsette bryggedagen eller er det noen vei utenom? Kan vi kjøpe et lass med gjær-rør i morgen og bruke det direkte i gjæringskaret? Eller kjøpe tørrgjær og blande med det vi får ut av starteren med Burton Ale røret?
 
Jeg ville kjøpt tørrgjær i morgen. Det er nok å tenke på ved første brygg, og resultatet blir godt med tørrgjær også. Fokuser på å gjøre alt annet bra.

Lykke til uansett løsning !

Elling
 
Takk for svar og lykkeønskninger!

Vi har en kompis som har et rør med gjær. Vet ikke hva enda, men tror det er en engelsk ale gjær av en annen type enn den vi har. Kan vi blande to forskjellige typer gjær?

Kan vi blande tørrgjær med det vi får ut av starteren?

Har forøvrig en pakke med servomyces gjærnæring. Kan man bruke denne i starteren for å få opp mengden på en eller annen måte?
 
Har dere magnetrører? Hvis ikke så lag/kjøp en. Den vil veldig snarlig vise sin verdi.

Stemmer og for å skaffe tørrgjær. Evt lag noe annet denne helgen og utsett det opprinnelige brygget til neste helg hvis det er mulig. Skjønner det kan være litt frustrerende å lage et brygg som ikke er helt 100% "riktig" som man planla (mtp gjærtypen i dette tilfellet).
 
Jepp, vi har magnetrører:)

Vi har nå satt en gjærstarter med 2l vann/200g Light DME og 1 rør WLP023 Burton Ale gjær og et rør WLP550 Belgian Ale gjær samt en knivsodd Servomyces gjærnæring tilsatt 5 minutter før vørteren var ferdigkokt (totalt 15 minutter). (Bruker resten av Servomyces pakka i vørteren på lørdag.) Starteren står nå på magnetrøreren og godgjør seg og får ca 2 døgn på seg. Vi har bestemt oss for å bruke dette og se hva det blir. I følge tekst på rørene skal ett rør i utgangspunktet holde til 5 gallon under 1.070 OG om man heller det rett oppi og ikke bruker starter og om røret er før best før dato. Vi skal lage 11 gallon med nettopp 1.070 OG, dvs. 2 rør i starter burde ikke være altfor langt unna om gjæren er grei. Jeg fant en annen kalkulator som kom med litt annet svar enn MrMalty sin, så vi håper på det beste. Fikk MrMalty sin til å komme med et annet svar også etter litt justering. Bl.a. er det 42 liter som skal gjæres, ikke 50. Den sier nå 3 rør til 2.19 liter starter med 80% viability. Så vi er ikke alt for langt unna.

Blir litt eksperimentelt dette her, men vi får lære av det og regne litt bedre på forhånd neste gang.
 
Jeg tror dere vil få betydelig bedre øl om dere løper og kjøper tørrgjær. Det kan nok bli godt med planen du har nå, men da er det nok litt flaks inni bildet. Oppdater, så får vi høre hvordan det går.
 
Det blir helt klart eksperimentelt med den blandinga av belgisk og britisk gjær, men det kan jo fort bli artig! Det er nok litt snaut med 2 liter starter til 50 liter vestkyst. Den er vel oppi 1.075 eller noe, så vidt jeg husker.. Stemmer også for tørrgjær av den grunn.
 
Takk for svar! Skal holde dere oppdatert! Mulig vi slenger i litt tørrgjær i tillegg. Stilte spørsmålet til Bryggselv og fikk følgende svar:

Eskild Bergan (Bryggselv as)
20. jun 09.45
Hei.
Det optimale i den situasjonen du beskriver vil være å bruke mer av samme gjærstamme (burton ale) wlp023/wyeast 1275
Har du ikke tilgang på mer av samme type kan du fint bruke en nøytral tørrgjær(f.eks safale us05 eller nottingham,s-04) alene eller sammen med starteren du allerde har satt.
Alle tre alternativene vil gi et godt øl men det kan bli vanskelig å gjennskape et øl der du lager en egen "gjær-blend"
God helg!
Mvh Eskild
www.bryggselv.no

Lachris
19. jun 19.51
Hei.
Jeg kjøpte ingredienser til Vestkyst IPA klone iht. oppskrift hos dere og tok da med 1 rør med Burton Ale. Jeg har tydeligvis miforstått og vi må egentlig ha mye mer. Vi skal lage gjærstarter av det røret vi har nå i dag men må da ha mer gjær. Bryggedagen er planlagt lørdag. Vi rekker ikke sette flere startere, så det må bli gjær rett i vørteren. Hva gjør vi? Kan vi blande det vi får ut av gjærstarteren med tørrgjær f.eks.?
Mvh.
Lachris
 
Ny plan: Vi splitter i 2 stk 30 liters gjæringskar og bruker gjærstarteren med kombinasjonen Belgisk Ale og Burton Ale i det ene og så kjøper vi et par 11.5g pakker med Safale-US05 og har i den andre. Så får vi smake forskjellene! Spennende blir det:)
 
Da er ikke den beregningen helt enig med MrMalty.com kalkulatoren eller så er det et eller annet jeg gjør helt feil. Den sier at jeg trenger 3 rør og 4 liter starter... Se vedlagt bilde. Eller 4 rør og 2.8l starter.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    19 KB · Sett: 32
Mr. Malty er kjent for å gi lavt celletall med magnetrører. Du kan trygt bruke K.Troester på yeastcalculator.com
 
Akkurat. Den likte jeg bedre enn MrMalty, men den har to forskjellige Stir Plates (K.Troester og J.Zainesheff) og det er STOR forskjell på dem. Hvilken av dem tilsvarer den som Bryggselv selger? Om det er den som kalles K.Troester så blir det som du sier. Blir vedlagt bilde riktig da?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde2.PNG
    Skjermbilde2.PNG
    87,7 KB · Sett: 27
Det er ikke noe forskjell på selve magnetrørerne. Forskjellen er hvordan Zainasheff og Troester har kommet frem til hvor mye gjæren formerer seg.

Såvidt jeg vet har Zainasheff bare multiplisert en vanlig (ikke intermittent shaking eller stir plate) starter med en faktor, og sagt at så mange celler blir det ved bruk av magnetrører. Troester har faktisk forsket på det ved å bruke magnetrører. Derav forskjellige resultat.
 
Er ikke 3,5 liter på et enkelt rør litt i overkant? Hadde fått det for meg at man ikke burde gå noe særlig over 2 liter på 1 rør for optimal reproduksjon og helse...
 
Ny plan: Vi splitter i 2 stk 30 liters gjæringskar og bruker gjærstarteren med kombinasjonen Belgisk Ale og Burton Ale i det ene og så kjøper vi et par 11.5g pakker med Safale-US05 og har i den andre. Så får vi smake forskjellene! Spennende blir det:)

En liten oppdatering: Vi endte opp med denne løsningen og har nå tappet batchen på flasker - og smakt på det. Spennende! Dette har blitt to veldig ulike øl i forhold til lukt og smak. Utseendemessig er de helt like og de har gjæret ut akkurat like mye. OG var på 1.050 og begge hadde en FG på 1.008. Smak og lukt på den med tørrgjær er veldig nøytral. Smaker godt av humlene vi har hatt i men vi kjenner lite til gjæren. I den andre er det markante gjærrelaterte smaker (tror jeg). Jeg synes jeg kjenner igjen mye av det jeg er vant til å smake i en del belgiske typer øl (uten at jeg klarer helt å sette navn på det), så jeg tror det er den belgiske ale gjæren som gir dette preget. Begge to blir veldig gode så langt jeg klarer å vurdere.

Vi kommer nok til å fortsette å splitte fremtidige batcher i to og gjerne bruke forskjellig gjær for å lære noe om forskjellen mellom forskjellige gjærtyper. Veldig artig og lærerikt. Anbefales!
 
Tilbake
Topp