Har ikke kullsyre etter mislykket ettergjæring.

Er akkurat ferdigt med et brygg, men det mangler kullsyre. Det har ettergjæret på flaske (0.33) med litt sukker (2-3 gram pr flaske) i 14 dager (ca 20 grader). Det finnes heller ikke bunnfall i faska. Det er det beste ølet vi har laget til no, om en ser vekk i fra at det er flatt. Hva kan vere galt og hva bør vi gjøre no?
 
Du åpnet jo selvfølgelig den ene flasken som du hadde glemt å ha i sukker på........    :idea:

Prøv neste du......  :ilike:
 
Har dere glemt å ha i sukker i 3 flasker  :eek:


Bare tuller...........

Hvilken gjær brukte dere, og hvor lenge gjæret / sekunder gjæret dere ølet?......  og ev. brukte dere noe klarningsmiddel som f.eks. gelatin før dere flasket?
 
Wyeast 2278 czech pils. Gjæring i 4.5 uker og 1.5 uke til klarning (ca). 14 dager ettergjæring på flaske. Ingen tilsetningsstoffer for klarning.
 
Hmm...  det skulle ikke være noe god grunn til at det ikke skulle være noe kullsyre i ølet ditt. Tjekkisk lager gjær har ikke ekstremt høy utfelling  :-[

Prøv å "varm" flasken opp til 15 - 20 grader før du åpner den. Sjekk om det kommer kullsyre da....  Hvis flaskene er åpnet når de er ganske kald, vil kullsyren binde seg i ølet, og det kan virke som om det ikke er så veldig mye kullsyre i ølet.

Etterkarbonering av flaskene kan du godt holde nede på ca. 10 grader på lager gjær. (med unntak av en dag eller 2 til å få fjernet diacetyl (ca. 15 grader))
 
Skal opne ei av de romtempererte flaskene i kveld og se om der er noe kullsye i den da.
Men om ikke har jeg ei pakke med gjær i fra et  ølsett, kan jeg rehydrere den i kokt vann og tilsette en bitteliten dråpe på hver flaske og korke om igjenn, eller vil ikke det fungere?
 
Hvis du karbonerer lagerøl ved flaskegjæring og lar det foregå ved samme temperatur som primærgjæringen, vil det nok kunne ta relativt lang tid. Jeg foretrekker å la flaskene stå en uke ved tilnærmet romtemperatur, for så å kjøle gradvis (så gradvis som mulig, i alle fall) ned mot lagringstemperaturen (2 °C). Du kan forsøke å la dem stå ved romtemperatur noen dager, og så sjekke igjen. Det er ingen grunn til at du ikke skulle få kullsyre, men det kan ta litt tid. Den som venter på noe godt, osv...
 
Så det at jeg tok flaska i fra romtemp på 20 grader (hvor den har stått i 14 dager) og satte den i kjøleskap direkte kan vere grunnen til at den er flat, eller er jeg ikke helt med no  ???
 
Gahr skrev:
Hvis du karbonerer lagerøl ved flaskegjæring og lar det foregå ved samme temperatur som primærgjæringen, vil det nok kunne ta relativt lang tid. Jeg foretrekker å la flaskene stå en uke ved tilnærmet romtemperatur, for så å kjøle gradvis (så gradvis som mulig, i alle fall) ned mot lagringstemperaturen (2 °C). Du kan forsøke å la dem stå ved romtemperatur noen dager, og så sjekke igjen. Det er ingen grunn til at du ikke skulle få kullsyre, men det kan ta litt tid. Den som venter på noe godt, osv...

Hver brygger har hver sin metode :angel:

Det jeg gjør er at jeg gjærer på ca 10 grader i ca 4 uker, og så kjøler jeg det ned til ca 4-5 grader over et par dager. Når ølet er på ca 5 grader tapper jeg det på flaske. Deretter lar jeg flaskene stå i 14-15 grader i en til to dager (diacetyl pause (fjerning av smørmalt smak som kan komme under gjæring))
Jeg kjøler flaskene ned igjen til 4-5 grader, og lar de stå i minst en måned

Rune: Når du kjøler ned ølet, binder du kullsyren bedre i ølet. Grunnen til at jeg sa at du skulle åpne den i romtemp, var for å se om det da kom ut kullsyre når du åpnet flasken.
 
Med så lav temperatur trenger du nok lang tid på karboneringen.  ;) Er det ikke mer ortodokst å utføre diacetyl-pausen like etter at primærgjæringen har gitt seg, før du har fjernet ølet fra gjæren? Skulle tro at man sikret bedre opptak av diacetyl hvis det var mer gjær tilstede.
 
Gahr skrev:
Med så lav temperatur trenger du nok lang tid på karboneringen.  ;) Er det ikke mer ortodokst å utføre diacetyl-pausen like etter at primærgjæringen har gitt seg, før du har fjernet ølet fra gjæren? Skulle tro at man sikret bedre opptak av diacetyl hvis det var mer gjær tilstede.

Jo absolutt...  ;D        Jeg har igrunn ikke fått noe merkbar diacetyl smak når jeg har gjæret, men jeg gjør diacetyl pausen bare fordi....... det liksom skal gjøres  ::)
 
Da vi opnet ei flaske etter ei uke kom det en mer kraftigt kullsyre "pfffht" lyd enn etter to uker (som var mere "pfht"), men også den ganske flat. Men den som vi opnet da var det litt mindre på flasken og så var det siste flasken vi tappet på (så det kan ha kommet med mere gjær). Den hadde også bare stått en halv dag i kjøleskapet i forhold til de andres  to. Så får se til kvelden når jeg opner ei romtemperert ei.  :ber:
 
No har vi fåt opnet ei romtemperert flaske (tok si tid, kom en liten innfluensa i veien), det er kullsyre i den men det er bare såvidt. Omtrent som da vi opnet ei etter ei uke. Må vi tenke nytt eller bare smøre oss med tolmodighet?

HarryBelly skrev:
Ta en ballong elle en kondom over tuten på noen av flaskene, og rist de, for å se om de kan lekke kullsyre.

Har ikke fått prøve det  enda, må finne noen ballonger først. Kondomene er fredet for annet en det de er ment for, etter at jeg i mine ungkarsdager hadde en nattelig-springetur rundt i nabolaget på leting etter nye  ;D . Rart om alle flaskene skulle leke!?!

Rune
 
Tilbake
Topp