Har jeg brygget Fernet Branca?

Smakte på juleølet i dag som skal flaskes på søndag etter 2 uker primærgjæring og 1 uke sekundærgjaæring på ny dunk. Ølet er klart og lekkert med en nydelig duft, men smaker nesten som Fernet Branca.

Det holder ca 8% etter FG på 1.006 og og lukter ganske "belgisk", men det har nesten ingen sødme og en ganske emmen bitterhet som gjør at det minner lite om øl. Jeg har noen teorier om hvorfor og lurer på om noen kan hjelpe meg litt:

Batchstørrelse: 20 L

• Totalt 140g humle
  • 40g Tettnager ved 90 min
  • 20g Sladek ved 60 min
  • 5 brukne nellikspiker ved 5 min
  • 30 gram tørket appelsinskall ved 30 minutter
  • Forsøk på decoction gikk for sakte

Før vi stakk om til sekundær smakte dette også bittert, men da var jeg ikke bekymret og tenkte at dette runder seg nok etterhvert. Nå tenker jeg at dette må vi bare kaste, eventuelt forsøke å redde med litt laktose for å balansere det med mer sødme.

EDIT: Dere skal få oppskriften: http://www.brewtoad.com/recipes/jahres-julebonus og bryggeloggen: http://www.brewtoad.com/recipes/jahres-julebonus/brew-logs/104092

Hva tror dere?

Du har bomma med 31% ;) Men det finst ikkje bedre "snaps" en fernet branca!  Så den skulle eg gjerne ha smak  ;D

LasseO skrev:
Du har bomma med 31% ;) Men det finst ikkje bedre "snaps" en fernet branca!  Så den skulle eg gjerne ha smak  ;D

Joda, klar over det :) Og jeg liker også Fernet godt, men dette var ikke fullt så godt...

;) Men øl med krydder har en tedens til og smake litt rart til og begynde med har eg erfart. Et par mnd til er smakbildet nåke heil anna. Du har heller ikkje brukt for mykje nellik etter det som er anbefalt/vanlig, så gje det et par veke til før neste prøvesmak så skal du sjå :)

edit oppskrifta di. totalt 140 gram humle 40g 90 min og 20g  på 60 minutt?
Mangla vel80 gram her?

Ja, jeg endra på originaloppskriften istedet for å lage en ny som jeg burde gjort. Det var 140 i originalen.

Uansett så flaska vi ølet i går. Det var fire dager siden jeg smakte på det sist og det var allerede litt rundere. Fortsatt langt fra godt, men vi tenkte at vi kan vel alltids spandere 34 korker for å se hva som skjer.

/ Øyvind

Tilbake
Topp