Har jeg drept gjæren?

Geir Ove

Dommer
Har i går for første gang prøvd meg på et brygg med malt. Bestilte ferdig knust malt og resten fra Maltbua og fikk det etter 2 dager!  :ilike:

Fikk en oppskrift av en kjenning som mente at det var noe jeg burde like.  Siden det er første gang lagde jeg 10 liter brygg. 1 kg. hvetemalt 1 kg. pilsnermalt og 50 gr. krystallmalt. Brukte 13 gram Hallertau Hersbruck koking 60 min og 6 gram 5 minutt koking. I følge haandbrygg sin kalkulator skulle denne oppskriften gi IBU på 1047. Noe som stemte meget godt når jeg målte ved 26 grader.

Men ved en feil ble White Labs Hefeweizen yeast WLP300 flytende gjær puttet oppi 1/2 liter vann som holdt 35 grader. Brukte en 1/2 flaske gjær. Nå snart 24 timer senere er det enda ikke tegn til gjæring selv om det står ved 24 grader. Har jeg drept gjæren og bør jeg således helle den 1/2 flasken jeg har igjen direkte oppi gjæringsbøtten?
 
Gjæren burde overleve 35 °C, men du burde uansett ha brukt et helt rør på ti liter vørter.

24 °C er dessuten i varmeste laget for de fleste typer gjær, for selve utgjæringen. Høy gjæringstemperatur gir gjerne mer fusel m.m.
 
Takk for raskt svar. :amen: Fikk oppi resten av gjæren og senket tempraturen. Så putrer det normalt fra gjæringsspannet.  :skitbra:
 
Tilbake
Topp