Har jeg gjort en stor tabbe?

Brygget mitt første øl for to dager siden på en braumeister 50l, rett før jeg skulle tappe over på gjæringsbøtter tilsatte jeg gjæret rett i speidelen og rørte litt rundt, i stedet for å tilsette det direkte i gjæringsbøttene. Nå i ettertid er jeg redd for at gjæret kanskje kan ha sunket i bunnen av speidelen og ikke kommet med i bøttene.. hva tror dere? løser gjæret seg fort opp? synker det fort? brukte et flytende gjær fra whitelabs. kan jeg kontrollere dette på noe vis, evt. rette opp i det?
 
Hvordan er aktiviteten i gjæingsbøtta nå som den har stått to dager ?
Tror ikke du har noe å bekymre deg over
 
har ikke mulighet til å sjekke da den står i et felles bryggelokale jeg ikke har nøkkel til nå, men kan skaffe det i morgen tenker jeg. betryggende å høre! men hva bør jeg forvente å se da? skum? hvor mye bobling er vanlig i gjærlåsen i et 3 dager gammelt pale ale sånn ca.?
 
Normalt rører en rundt for å få en whirlpooleffekt som samler trubbet mest mulig i midten av kjelen. Så venter en til det har satt seg, og så tapper en.

Hvis det var det du gjorde, og særlig hvis du har brukt en litt klumpete gjær - som wlp002, kan du ha gått glipp av temmelig mye av gjæren.
 
Eneste måten å kontrollere det på er å følge med på gjæringen, og måle. Siden det er ditt første brygg har du jo ikke noe egen data å sammenligne med, mtp poeng pr dag i SG-dropp, så der er du litt i blinde egentlig. Kryss fingrene.
 
skjønner! får bare følge med å gjøre målinger. men om det skulle være liten aktivitet i dagene fremover, vil det ha noen hensikt å tilsette mer gjær?
 
joda, men leste litt på et forum hvor det var en som mente det ikke ville være tilstrekkelig med oksygen til det nye gjæret, og dermed var det bortkastet. Vedkommende mente også at ved å tilsette en starter ville gjæret få "sjokk" i da det gikk fra en optimal tilstand med masse oksygen til det motsatte, og dermed gi en hel del bismaker. Er dette feil? men er kanskje bedre med et øl med bismaker enn ikke noe øl!
 
Dersom det ikke skjer noe de neste dagene og du skal tilsette mer gjær og er usikker på oksygen-nivået vil vel jeg anbefale (nybegynner er jeg dog) å tilsette tørrgjær så som safale us-05 eller liknende, da disse tørrgjærpakkene har med seg en egen oksygen niste. Anbefaler dog alltid re-hydrering av gjæren før den tilsettes.
 
Har tilsatt gjær slurry i koke kjele etter nedkjøling for så og pumpe det over på gjæringstank..
Mye humle i bunn av kjele...
Ingen problemer med gjæringen..
110 liter brygg...
 
De har med seg en niste bestående av de viktige sterolene og glykogenet ;)

Oksygenet sørger for at flytende gjær klarer å bygge opp disse to tingene, og sikkert mye annet og,
 
Oksygenet er nok brukt opp for lengst. Hvis vi sier at du ikke pitchet nok så har den gjæren som ble med brukt opp alt oksygenet, garantert, for å formere seg til et stort nok antall ifht vørteren den nå bor i. Ekornskurken har rett med at tørrgjær vil være tingen, ville bare småpirke på to ting :)
 
Dersom det ikke skjer noe de neste dagene og du skal tilsette mer gjær og er usikker på oksygen-nivået vil vel jeg anbefale (nybegynner er jeg dog) å tilsette tørrgjær så som safale us-05 eller liknende, da disse tørrgjærpakkene har med seg en egen oksygen niste. Anbefaler dog alltid re-hydrering av gjæren før den tilsettes.

I gjærepisoden til Vestkast - tror det var den, i alle fall - refererer enten Espen Lothe eller Gahr Smith-Gahrsen en representant fra Fermentis (som produserer 05). Han skal ha sagt at det egentlig ikke er så viktig å rehydrere ale-gjær. Lagergjær, derimot, bør klart rehydreres. Det rimer vel ganske godt med erfaringene til veldig mange hjemmebryggere.

Men det er klart; det skader avgjort ikke å rehydrere. (Skjønt jeg klarte å ta livet av gjæren en gang jeg gjorde det:p.)
 
I gjærepisoden til Vestkast - tror det var den, i alle fall - refererer enten Espen Lothe eller Gahr Smith-Gahrsen en representant fra Fermentis (som produserer 05). Han skal ha sagt at det egentlig ikke er så viktig å rehydrere ale-gjær. Lagergjær, derimot, bør klart rehydreres. Det rimer vel ganske godt med erfaringene til veldig mange hjemmebryggere.

Men det er klart; det skader avgjort ikke å rehydrere. (Skjønt jeg klarte å ta livet av gjæren en gang jeg gjorde det:p.)

Husker du hva forskjellen var?
 
Husker du hva forskjellen var?

Nei - det ble ikke referert tall på reduksjon i levedyktige celler, hvis det er det du tenker på. Og jeg husker ikke den nøyaktige formuleringen som ble brukt, heller. Men det inntrykket jeg fikk, var i alle fall at Fermentis-representanten ikke syntes det var så farlig om man hoppet over rehydreringen så lenge det var snakk om alegjær.

Jeg tenker vel mest nå at det er greit for en som har satt sitt første brygg, å gjøre det enklest mulig. Jeg rehydrerer, jeg, når jeg bruker 05:p.
 
Nei - det ble ikke referert tall på reduksjon i levedyktige celler, hvis det er det du tenker på. Og jeg husker ikke den nøyaktige formuleringen som ble brukt, heller. Men det inntrykket jeg fikk, var i alle fall at Fermentis-representanten ikke syntes det var så farlig om man hoppet over rehydreringen så lenge det var snakk om alegjær.

Jeg tenker vel mest nå at det er greit for en som har satt sitt første brygg, å gjøre det enklest mulig. Jeg rehydrerer, jeg, når jeg bruker 05:p.

Rehydrerer alltid jeg, iom at jeg vet at det ikke skader uansett. Men dette ble jeg nysgjerrig på. Men ikke i kveld, faen kroppen begynner å eldes. En ganske grei jobb i går, bøsta i dag. Lite søvn dog, men likevel.
 
Rehydrering er i følge Jamil Zainasheff viktig ellers mister du 50% av cellene når du pitcher, og det er jo lite kostnadseffektivt...
 
Tilbake
Topp