Har jeg ødelagt ølet med for mye sukker?

Hei,
Har akkurat flasket mitt første øl og det ser ut til at jeg er i ferd med å lære ved å feile.
Ble så fascinert av meskingen at jeg glemte å sette på lokket. Så jeg mistet nok en del veske og det er vel bekreftet ved måling av OG etter koking. Den skulle vært på 1050 men endte opp på 1060. FG ble på 1012 i henhold til oppskriften. Ble utrolig overrasket over hvor godt vørteren smakte i dag når jeg skulle flaske.

Dessverre så ble jeg så opphengt i dette at jeg glemte at jeg hadde mindre vørter enn jeg skulle hatt. Endte opp med 17,5 liter og det skulle vært 25 liter. Hadde regnet med å tape litt og trodde at 23 liter ville være sannsynlig. Dessverre tenkte jeg meg ikke godt nok om og beregnet 6 gram pr liter og regnet med 23 liter. Det gjør at det har blitt ca 7,8 gram pr liter. Har jeg ødelagt ølet - eller enda verre, kan jeg ha laget flaskebomber?

Blir hardt karbonert, men blir nok ikke bomber :)
Blir det bomber er det nok i så fall noe annet enn at du har brukt 7.8g per liter som gjør det :)

7-8g er vel rimelig vanlig for belgiske øl som f.eks. tripel..

Tusen takk for raskt svar Tom og Espen! Nå ble jeg beroliget :) Har i alle fall lært til neste brygging hvilke feil jeg ikke skal gjenta...

Gleder meg vilt til neste brygging!

Sikkert ikke nødvendig å poste dette, men hadde så lyst til så si at mitt første øl ble skikkelig godt! Gleder meg allerede til å brygge igjen i morgen. Skal lage meg en pinne som angir hvor mange liter jeg har i gjæringskaret så jeg unngår feil mengde med sukker.

Skål!

Sikkert ikke nødvendig å poste dette, men hadde så lyst til så si at mitt første øl ble skikkelig godt! Gleder meg allerede til å brygge igjen i morgen. Skal lage meg en pinne som angir hvor mange liter jeg har i gjæringskaret så jeg unngår feil mengde med sukker.

Skål!

Kult :)
Men vær så snill å ikke putt en trepinne i gjæringskaret :) Tre er veldig vanskelig å holde reint. Hvis du ikke har markeringer på karet så kan du lage dem selv ved å fylle en og en liter med vann og tegne en strek på utsia for hver liter :)

Oi, det var litt morsomt fordi trepinne var akkurat hva jeg hadde i tankene.... :)
Da må jeg finne en annen løsning. Karet er ikke gjennomsiktig så kanskje jeg bør finne noe i plast som jeg kan gradere.

Takk for tipset - det kan ha reddet meg fra en nybegynnerbrøler!

Tilbake
Topp