Har noe gått galt?

SveinB

Norbrygg-medlem
satte en Urquell-klone torsdag. Den ble satt med WLP800, som ble startet 3 dager før. Karet står i kjøleskap med ca 10 grader, men gjæringen er ikke i gang ennå. Har noe gått galt, og er det noe jeg kan gjøre!

Korleis meinar du gjæringa ikkje er komen i gong? Er det manglande plopping i gjærlåsen du baserar dette på, eller har du føreteke målingar av gravity frå dag 0 til dag 3?

Takk for den - diagnosen er klar: gasslekkasje i gjæringskaret. Trykket lett på lokket - svaret ga seg selv. Visuell inspeksjon understreker diagnosen, det gjærer i karet!!
Takk igjen for svar!

Brygget en Urquell-klone for 1 mnd siden ca, smakte på den i går for første gang ! Brukte også WLP800. Hvordan ser resten av oppskriften din ut?

Sist redigert:
Brygget en Urquell-klone for 1 mnd siden ca, smakte på den i går for første gang ! Brukte også WLP800. Hvordan ser resten av oppskriften din ut?
Slik:

Plan for UrquelMalt:
5500 pilsnermal
150 munchener
250 palemalt

Humle:
60 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 60 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 20 min
30 gram Saaz 4 % alfa pellets koketid 3 min + avkjøling

Gjær: WLP800

Likner det på din oppskrift?

20 liter
IBU 40
OG 1.050
FG 1.013
ABV 4,8%

4,3kg Pilsnermalt

65g Saaz [2,88%] 60 min
65g Saaz [2,88%] 25 min
65g Saaz [2,88%] 10 min

WLP800

La til litt melkesyre for å treffe 5.2pH. La til litt kalsiumklorid også.

Hvordan har det gått med brygget ditt? Min batch er klar til flasking i morgen, men smaken indikerer allerede nå et godt resultat. Hvor mye sukker bruker du karboneringen?

Hvordan har det gått med brygget ditt? Min batch er klar til flasking i morgen, men smaken indikerer allerede nå et godt resultat. Hvor mye sukker bruker du karboneringen?
Brygget mitt er kjempebra, kanskje den beste pilsen jeg har brygget. Brukte ikke sukker, satte det rett på fat!

Tilbake
Topp