Har noen en oppskrift som passer

Hei, jeg har brygget Lucky Jack, Belgisk blonde, 7 fjell Una blonde og 7 fjell vinter tidligere. Lucky Jack syntes jeg er veldig godt, med god humlesmak. Belgisk blond og 7 fjell Una blonde er også gode, men de er litt kjedelig i smak. 7 fjell vinter var for spesielt for meg så den ga jeg bort til en kamerat som syntes den var veldig god.

Jeg kunne godt tenkt meg en oppskrift som det er mye god humlesmak, og ikke så bitter da jeg ikke er veldig glad i IPA. Det blir vel da en type APA eller juleøl tenker jeg. Jeg har ikke ordnet med temp kontroll enda, så jeg må ha noe som skal gjæres på 18-20 grader.(Baderomstemp).

Er det noen som har en oppskrift de har lyst til å dele som passer denne beskrivelsen?
 
Den så bra ut. Har justert denne til min koker nå, så blir det brygging til helgen. Takk for hjelpen.
 
Hei, jeg har brygget Lucky Jack, Belgisk blonde, 7 fjell Una blonde og 7 fjell vinter tidligere. Lucky Jack syntes jeg er veldig godt, med god humlesmak. Belgisk blond og 7 fjell Una blonde er også gode, men de er litt kjedelig i smak. 7 fjell vinter var for spesielt for meg så den ga jeg bort til en kamerat som syntes den var veldig god.

Jeg kunne godt tenkt meg en oppskrift som det er mye god humlesmak, og ikke så bitter da jeg ikke er veldig glad i IPA. Det blir vel da en type APA eller juleøl tenker jeg. Jeg har ikke ordnet med temp kontroll enda, så jeg må ha noe som skal gjæres på 18-20 grader.(Baderomstemp).

Er det noen som har en oppskrift de har lyst til å dele som passer denne beskrivelsen?

Du er klar over at temperaturen i dunken fort blir 3-4 grader over romtemperaturen under den mest aktive fasen av gjæringen? Hvis du ikke har det, bør du skaffe deg "thermostrip" til gjæringskaret ditt av denne typen: http://www.ssbrewtech.com/products/adhesive-strip-thermometer.

18 grader er litt i grenseland etter min erfaring. Ideelt er å ha et rom med 16-17 grader, og muligheten til å flytte til et litt varmere rom når den heftigste gjæringen er over, slik at temperaturen ikke synker igjen. (Da risikerer du å få dårlig utgjæring.) Men kan du holde 18 grader, bør det gå greit. Du kan jo roe temperaturen med våte håndklær, f.eks.., om det skulle ta av.

Nåja; du har jo vært gjennom en del brygg, så dette er kanskje helt overflødig informasjon;).
 
Du er klar over at temperaturen i dunken fort blir 3-4 grader over romtemperaturen under den mest aktive fasen av gjæringen? Hvis du ikke har det, bør du skaffe deg "thermostrip" til gjæringskaret ditt av denne typen: http://www.ssbrewtech.com/products/adhesive-strip-thermometer.

18 grader er litt i grenseland etter min erfaring. Ideelt er å ha et rom med 16-17 grader, og muligheten til å flytte til et litt varmere rom når den heftigste gjæringen er over, slik at temperaturen ikke synker igjen. (Da risikerer du å få dårlig utgjæring.) Men kan du holde 18 grader, bør det gå greit. Du kan jo roe temperaturen med våte håndklær, f.eks.., om det skulle ta av.

Nåja; du har jo vært gjennom en del brygg, så dette er kanskje helt overflødig informasjon;).

Jeg er jo klar over de tingene du sier her. Har hittil bare brukt VLP-001 Og US-05 og det har fungert veldig bra når jeg har satt karet på noen plankebiter så de ikke står rett på varmekablene. Nærmer meg 20 brygg nå uten at det har vært noe problem.

Har planer om å ordne meg et kjøleskap eller en fryser slik at jeg har større kontroll på temperaturen og slik at jeg kan brygge øltyper som skal ha lavere gjæringstemperatur, og så jeg kan coldcrashe ølen. Funker greit å coldcrashe nå som det er 5-6 grader i kjelleren, men det blir nok fort varmere utover våren.. Skal lage meg et bryggerom i kjelleren på sikt, men jeg må bli ferdig med å pusse opp hovedetasjen først.
 
Som @Jærbrygg sier, så er 001/us-05 tingen å bruke under de forholdene. Jeg tror du kanskje ville fått en del usmaker - fusel:eek: - med engelske alegjærtyper. Men du kan jo prøve deg på en saison:). Den triives godt på badet. Brygg den nå, så er den fin til sommeren.
 
Titta etter oppskrifter på en Saison nå, men det var ikke så lett å finne noe. Fant en 7 fjell Høst saison sombre, men der var det lite informasjon. Ikke maltmengde og humle i gram eller prosent. Ikke mesketid, koketid, type gjær, hvor mange grader den skal gjæres på og hvor lenge den skal gjæres. Da blir det litt vanskelig for meg.

http://www.7fjellbryggeri.com/brewourhoestsaisonsombre
 
@Scheien Her er den siste jeg brygget. En helt safe oppskrift. Ble temmelig god.
Pre-boil SG 1.036, OG 1.046, FG 1.006, IBU 28
Meske 15 minutter på 62 grader og 45 minutter på 67. Utmesk på 77. Koke i 90 minutter.
Malt til 24 liter
3,6 kg Pilsnermalt
0.8 kg Hvetemalt
0.3 kg Lyst münchermalt
0,3 kg Carared
Humle
17 gr Magnum @ 60
30 gr East Kent Golding @ 10
20 gr East Kent Golding @ wp
Gjær
WLP550 (fordi det var det jeg hadde da. Normalt ville jeg bruke WLP365)

Start gjæringen på 18. Den kan få stige til 25, men prøv å bremse den litt i starten, hvis du kan.
 
Sist redigert:
Takk for oppskriften Finn

Da skal jeg prøve denne om noen uker. Ser at du skrev tidligere at den var god nærmere sommeren. Jeg pleier å bruke fat, setter på 2 bar i ca 3 dager med en gang gjæringen er ferdig. Spørsmålet mitt da er om jeg skal lagre på fat frem til sommeren før jeg karbonerer, eller om jeg skal karbonere med en gang og vente til sommeren før jeg skal drikke det. Hvilken temperatur skal det lagres på?
 
Sist redigert:
Takk for oppskriften Finn

Da skal jeg prøve denne om noen uker. Ser at du skrev tidligere at den var god nærmere sommeren. Jeg pleier å bruke fat, setter på 2 bar i ca 3 dager med en gang gjæringen er ferdig. Spørsmålet mitt da er om jeg skal lagre på fat frem til sommeren før jeg karbonerer, eller om jeg skal karbonere med en gang og vente til sommeren før jeg skal drikke det. Hvilken temperatur skal det lagres på?

Jeg tror karboneringen spiller liten rolle, så du kan like gjerne karbonere med en gang. Jeg tapper på flaske, og da lagres jo ølet med kullsyre i, og under trykk. Saisonen er godt drikkelig ganske tidlig, men den blir enda bedre om den får litt mer tid. Jeg ville gitt den en måned, i alle fall.

Kjelleren din høres ideell ut til lagringen. Det er ikke snakk om "lagering", altså om den lagringen rundt 0 grader som undergjæret øl skal gjennomgå for å modnes riktig. Men antakelig er det ideelt om temperaturen blir liggende under 10 grader. (Generelt sies det at mørkere, sterkere øl lagres litt varmere enn lysere og lettere.)
 
Da skal jeg ordne det. Tenkte jeg skulle prøvesmake etter karbonering og en gang i uka for å se hvordan smaken forandrer seg. Takk for all hjelpen Finn.
 
Tilbake
Topp