Harviestoun Old Engine Oil

En nabo har overtalt (tryglet) meg til å prøve en klone av dette brygget, brygges førstkommende fredag. Jeg rekker ikke smake på ølet før brygging, så er ute etter noen råd fra dere.

Ser at dette har vært diskutert før, starter en ny tråd pga tegnsett og lite respons på forrige.
http://forum.norbrygg.no/threads/harviestouns-quot-old-engine-oil-quot-kloneforsok.8024/

Har noen brygget noe i nærheten av dette?
Ser at flere kloneoppskrifter foreslår WLP002. Noen få mener Wyeast 1469 West Yorkshire er tingen, men den er ikke å oppdrive.
Uten å ha smakt orginalen heller jeg mot WLP023 Burton Ale på porter/stout, synes mørkt øl kler en mineralsk gjærprofil (og høyere utgjæring).
Jeg har fersk 002-slurry tilgjengelig, men er skeptisk til å bruke den i en robust porter. Harviestoun selv oppgir ølet til å være "søtt" (7/10 på søthetsskalaen), så det er kanskje bare å kjøre på med 002?

Her er foreløpig oppskrift, hogg løs!

Erstatter litt roasted barley med svartmalt i håp om at den skal være drikkeklar til jul. Vurderer også å finknuse og tilsette noen minutter før skylling.

Gammal mottorolje (Robust Porter)

Original Gravity (OG): 1.061 (°P): 15.0
Final Gravity (FG): 1.015 (°P): 3.8
Alcohol (ABV): 5.99 %
Colour (SRM): 31.6 (EBC): 62.3
Bitterness (IBU): 40.9 (Average)

71.43% Maris Otter Malt
16.77% Flaked Oats
6.21% Rice Hulls
3.11% Roasted Barley
2.48% Black Malt

2 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.5 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
1.5 g/L Galena (12.5% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)

0.6 g/L CaCO2 - (Mesk) - Kalsiumkarbonat @ 0 Minutes (Mash)
0.3 g/L NaHCO3 (Mesk) - Natriumbikarbonat @ 0 Minutes (Mash)

Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes
Fermented at 17°C with WLP002 - English Ale
 
Ok, da kjører jeg på med 002. Har ikke vært imponert over utgjæringen så langt, men så liker jeg mitt øll på den knusktørre siden da.

Hentet faktisk oppskriften fra mashweasel@northernbrewer, ligger ganske tett inntil. Avvik er at jeg bytter ut litt av roasted barley med svartmalt, og jeg legger til en god dæsj risskall i mesken. Og så kommer jeg nok til å meske en grad lavere tenker jeg :)
 
Tilbake
Topp