Hasselnøtter

Har en am brown ale til gjæring og tenkte å tilsette hasselnøtter. Er det en god måte å tilsette disse i vørteren på? Jeg har lest om røsting i ovn og ligge i et glass med bourbon/whiskey, men det skal ligge i en måned og det har jeg ikke tid til. Setter stor pris på gode tips her. Hva er faren med å finhakke de og tilsette i humlepose f.eks? Høyt fettinnhold vet jeg.

Hvis ikke: Finnes hasselnøttestrakt i noen butikker her til lands?
 
Jeg hadde hakka de grovt, så røstet dem i ovnen en stund, 10-15 min på 160 °C kanskje? Rør litt underveis. Det gjør jeg med valnøtter, salter dem i tillegg da, men det blir feil i ølet :)
 
Jeg hadde hakka de grovt, så røstet dem i ovnen en stund, 10-15 min på 160 °C kanskje? Rør litt underveis. Det gjør jeg med valnøtter, salter dem i tillegg da, men det blir feil i ølet :)

Det er tanken, men lurer litt på hvor uheldig det blir med de oljene og fettprosenten i ølen. Sliter med å finne en god løsning på det som ikke er 1mnd i brennevin.
 
Jeg har laget porter med 300 gram kvikklunsj sjokolade på 25 liter ferdig øl. Litt mindre holdbarhet på skummet, men kan ikke si jeg skjemmes over resultatet.

Legg de røstede nøttene i en pose med lodd, slik at de ligger under væskenivået hele tiden.
 
Tilbake
Topp