Havre til havrestaut.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Skal brygge en havrestaut igjen siden den forige absolutt ga mersmak.  Spørsmålet er om man bør/må riste vanlige havregryn i stekeovn først?  Gjorde det forige gang men har det noe å si på utbytte eller smak?

Du kan godt bruke havregryn (gjerne lettkokte) rett i mesken, mens å riste det lett i ovnen skal kunne gi noe havrekjekssmak, som jo kan være godt i dette ølet.

Har rista tre kilo sånn passe på 175 gr til "kakelukta" kommer fram som sist så jeg følger den hamle oppskrifta mi. 

Høres godt ut, prøver gjerne en flaske, om du likevel er i nærheten. :laugh:

Jeg pleier å riste de gyllenbrune ei uke eller to før brygging,  og så la de stå og lufte vekk noe av den brente lukta.  Så har jeg også i forbifarten hørt noe om at en ikke bør bruke lettkokte, men vanlige havregryn?  Jeg bruker lettkokte, men er det noen som vet noe mer om dette?

Mener jeg har lest en plass at de er varmebehandlet fra før og ikke trenger ristes.  Sist brukte jeg vel halvtomhalvt med små og store og det ga i alle fall en god smak på stauten.  Brukte da 31% havre og gjør det nok igjen!

Sverre K skrev:
Mener jeg har lest en plass at de er varmebehandlet fra før og ikke trenger ristes.  Sist brukte jeg vel halvtomhalvt med små og store og det ga i alle fall en god smak på stauten.  Brukte da 31% havre og gjør det nok igjen!

Det stemmer. Lettkokte er gelatinisert og trenger ikke koking før du bruker dem i mesk.

31%?!? Jeg trodde jeg tok i med 10,

Sverre K skrev:
Skal brygge en havrestaut igjen siden den forige absolutt ga mersmak.  Spørsmålet er om man bør/må riste vanlige havregryn i stekeovn først?  Gjorde det forige gang men har det noe å si på utbytte eller smak?
Hei, ble nyskjerig på dette med havregryn. Viste ikke at dedt kunne brukes, hmm.. Du deler vel ikke oppskriften på det ølet du brygget?? :angel: :angel:  Hadde vært artig å prøvd

Geir

Kan vel dele den må skjønne, her er det jeg brukte til 65 liter til kok og 56 liter etter 60 min koking.  80 gr Nortern Brewer 11,2% kokes 60 min og 50 gr East Kent Golding 4,9% kokes i 15 min.  Brukte Danstar Nottingham tørrgjær og gjæringstemperatur 19 grader i 14 dg. 

Havre                  4700
Pilsner                3500
Pale                    4000
Amber                  800
Crystal                  500
Sjoko                    400
Svart                    660
Hvete                    500

gustavf skrev:
Sverre K skrev:

Det stemmer. Lettkokte er gelatinisert og trenger ikke koking før du bruker dem i mesk.

31%?!? Jeg trodde jeg tok i med 10,

Er man nødt til å koke opp vanlig havrekorn før mesk?
Evt hva skjer om man ikke gjør det?

Tilbake
Topp