Havregryn i ølsett

Hei!

Eg har høyrt mykje om at havregryn er ein god måte å modifisere eit ølsett på. Så eg tenkte å setta ein stout med rista havregryn.
Dette er planen no:
-Muntons Irish style stout 1,5kg
-0,5 kg dark spraymalt
-0,5 kg sukker
-0,5 kg rista havregryn som eg tenkte å meske i 2,5 L vatn før eg tillsetter dei andre ingrediensene og koker det sammen.
-1ss med pulverkaffi

ølsettet skal tilslutt bli 23 liter vørter

Kva type havregryn bør eg bruke og har havregryn noko innvirkning på sukkernivået i vørteren vis eg mesker havregrynet?

Håper dere kommer med tips og kommentarer.

Bruk lettkokte havregryn. De kan brukes som de er, og vil påvirke sukkernivået. Du skal nok også hive opp litt knust basemalt, for eksempel pale malt for å få enzymer som kan konvertere stivelsen i havregrynene til sukker. Noen kan kanskje si noe om hvor mye basemalt du trenger, det har jeg ingen erfaring med.

Uten mesking sammen med malt som inneholder enzymer, får du ikke noe gjærbart materiale ut av grynene, men bare stivelse. Stivelse er god mat for en del bakterier, men ikke for gjær. Jeg ville ikke brukt havregryn i et øl hvor man ikke skal meske. Om du vil meske havregrynene, ville jeg ha kjørt en minimesk sammen med pilsnermalt (som har rikelig med enzymer) i en separat gryte. 60-90 min. på 66 C med ca. 2,5 l vann per kg korn.

Ok. men vis eg alikevel vil ha i havregryn for å få meir fylde og smak i det ølsettet. Kva burde eg gjere da?

Mengde havregryn?

Tusen takk for svar dere.

De tilfører forøvrig ikke videre smak, men gir en litt økt munnfølelse.

Jeg hadde kanskje også droppet pulverkaffen, hvis det ikke er veldig viktig for deg at stouten din skal smake Nescafe istedet for brent malt... :) Jeg ville også brukt lys spraymalt eller ekstrakt istedet for den mørke siden "fargen" på ølsettet bare "stemmer" hvis du bruker sukker eller lys ekstrakt. Hvis det er ditt første brygg ville jeg gjort minst mulig modifikasjoner for å lære prosessen og skjønne hva som skjer :)

Jeg skal forsøke meg på en glutenfri pilsner fra sirup. Fikk tips om å starte med å tekke havregryn en times tid på 80+grader. Det lød fornuftig når det ble forklart, men nå har jeg glemt hva havregryn gjør med brygget. Noen som kan forklare en tunglært sjel dette?

Jeg skal forsøke meg på en glutenfri pilsner fra sirup. Fikk tips om å starte med å tekke havregryn en times tid på 80+grader. Det lød fornuftig når det ble forklart, men nå har jeg glemt hva havregryn gjør med brygget. Noen som kan forklare en tunglært sjel dette?
Se svar fra Gahr et par poster lenger opp. Om du har havregrynene i ovnen først, bidrar de i tillegg med litt smak. Men hensikten er først og fremst å bidra med økt munnfølelse.

Tilbake
Topp