Head retention

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Leser artikler om head retention (finnes det noe norsk ord for det? ). Det står at man bør unngå meskesteg på mellom 50 -60 grader. http://brewwiki.com/index.php/Head_Retention

Likevel ser jeg flere oppskrifter der slike meskesteg er lagt inn. Lagde en weissbier nå sist. Syns skummet forsvinner fort. Der var det et meskesteg på 53 grader. (Har dog ikke sjekket glassene). Syns heller ikke skummet var så stivt som det kan være. På dette ølet fjernet jeg også skummet som kom til overflaten under koken. Det er kanskje heller ikke så lurt med tanke på skummet?
 
Tror skumfasthet er et fint ord for dette på norsk. Sjekk glassene dine først, det er vel kanskje det enkleste. Vask ett av de med krystallsoda eller PBW, eller hva du nå vil bruke for noe sterkt, og fyll opp det og et "uvaska" og sammenlign. Å skylle glass med Star San skal visstnok også hjelpe for å få skummtoppen til og vare og gi fine "gardiner" etterhvert som man drikker. Noen ganger blir det bare ikke bra skum i øla man brygger, og med velmodifisert malt kan et slikt meskesteg du beskriver bryte ned såpass med proteiner at skummet ikke blir så holdbart, om man kan si det?

Men. Smakte den bra?

Sent fra min E6553 via Tapatalk
 
Javisst smakte meget bra. Tydelig banan kanskje ikke så mye nellik. Ser nå at enkelte (tyske kilder) anbefaler innmesking på 45 grader og deretter opp på 63 for deretter opp på 72. 45 grader skal visstnok gi mer nellik. Det gjorde ikke jeg. Gikk rett på 53 grader i 15 min og økte til 67. Skal ta glassene neste gang med salttesten.
 
Javisst smakte meget bra. Tydelig banan kanskje ikke så mye nellik. Ser nå at enkelte (tyske kilder) anbefaler innmesking på 45 grader og deretter opp på 63 for deretter opp på 72. 45 grader skal visstnok gi mer nellik. Det gjorde ikke jeg. Gikk rett på 53 grader i 15 min og økte til 67. Skal ta glassene neste gang med salttesten.

Legg deg litt under 45, tror jeg. 45 er øvre grense. pH er viktig, også:

"In a wheat beer, the yeast produce a variety of byproducts that give it its unique aroma. One of the molecules is 4-vinyl-guaiacol (4VG), which lends beer a clove-like aroma. In the biochemical pathway leading to 4VG, the immediate precursor is a molecule called ferulic acid. If a mash contains a rest around 109–113 °F (43–45 °C), ferulic acid — which is usually bound to other molecules (pentosans) in the malt, is released in relatively large quantities. This ferulic acid can later give rise (via decarboxylation) to 4VG during fermentation. So, if you add a ferulic acid rest to your mash program, you’ve primed your wort to contain more of the precursor to 4VG.

The ferulic acid works best at a mash pH of 5.7–5.8, higher than you would normally want your mash pH to be (5.2–5.6). If you need to acidify your mash to get into the 5.2–5.6 range, you might want to wait and do it after the ferulic acid rest."

(http://beerandwinejournal.com/german-wheat-beer-iii/)
 
Leser artikler om head retention (finnes det noe norsk ord for det? ). Det står at man bør unngå meskesteg på mellom 50 -60 grader. http://brewwiki.com/index.php/Head_Retention

Likevel ser jeg flere oppskrifter der slike meskesteg er lagt inn. Lagde en weissbier nå sist. Syns skummet forsvinner fort. Der var det et meskesteg på 53 grader. (Har dog ikke sjekket glassene). Syns heller ikke skummet var så stivt som det kan være. På dette ølet fjernet jeg også skummet som kom til overflaten under koken. Det er kanskje heller ikke så lurt med tanke på skummet?

Sitter akkurat med samme tanke/utfordring selv. Skal jammen gi glassene en sjekk..med mye hvete er jo tom n beta-glucan rest på 43-44grader anbefalt.. hindre dårlig skylling og en protein rast.. men skal jo ikke være for lang.. prøvde 10min på 53c nå sist.. men med hvete og pils i grist skal det være greit med proteinrast.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp