Hei alle samen,jeg lurer på Decoctionkjele

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Vil en hyttekjele fra Biltema være bra nokk til det eller vil bunn være for tynn,og jeg vil plages med svid malt.Jeg tenker at det vil være lett å få tak i en kjele vis jeg går for den
 
Har du ikke en tykkbunnet kasserolle i kjøkkenskapet ?
Hvis ikke så må du vel kjøpe en . Jeg aner ikke hvilke merker som er bra eller ikke, men vekten og prisen vil nok gi en god indikasjon på om det er en brukbar kasserolle.
 
Hvor store batcher? Jeg brygger 16L i kokekjele og bruker en 10L kjele fra IKEA, det går omtrent på håret, den kunne nok vært litt større. Den hyttekjelen til BT er jo fryktelig tynn? Da må du passe mer på iallefall, og røre oftere/hele tiden.

Hvis du ikke finner noe egnet så kan jeg hooke deg opp med en 24L ganske bred kjele, så du får fordelt varmen godt utover. Den er jo ikke billig siden den er fra god kvalitet fra Belgia og blir på ca 1700 + frakt. Ubrukt.
 
Sist redigert:
Batcher for meg er 19 eller 23l.Tror jeg vil se etter noe som jeg kan få lett der jeg bor.Det er en kitchen på Fauske og er der ofte.Miguel skal huske det du tilbyr
 
På Obs får du en 20l kjele med bra bunn til 600,-

Takk for info

Jeg har en 15 liters fra samme sted. Med glasslokk. Den har god bunn, og jeg har brukt den til dekoksjon flere ganger - til jeg fant ut at dekoksjon har fint lite for seg:p.Men jeg ser at det ikke er den samme typen som 20-litern de averterer nå.

Men mange er sikkert veldig uenig med meg i det:). Jeg kan i alle fall anbefale den kjelen jeg har til det formålet. Den er veldig praktisk til å varme vann i, også. Fin kjele. Med dine batch-størrelser burde det rekke med 15 liter. (Men jeg, som brygger til 24 liter ferdig øl, ergrer meg alltid over at den er litt liten - så jeg ville gjerne hatt 20 liter.)
 
Tilbake
Topp