Hei! Nybegynner her.

Hei. Eg har eit ekstraktbrygg på gjæring. Testa SG i dag og den var ca. 1.011 så det var på tide å ha i humle som eg fekk med i baggen til brygget. Med tanke på at ølet snart skal tappast så er det noko eg er usikker på..
I startkittet mitt fekk eg med ein trykktank som ølet skal overførast til, men alt av utstyr eg fekk med var ein slange. Og gjæringskaret har ikkje tappekran.
Det eg lurer på da er om det er mulig å tappe over bare med denne slangen?
Eller må eg kjøpe ein hevert? Vist denne er mulig å bruke til å tappe på fat? Siden eg har lest i beskrivelsen at denne brukes til å tappe på flasker.
Vist ikkje nokon av desse måtane er optimale, kva burde eg gjere då?

Setter utrolig stor pris på alle svar! :)
 
Vet ikke om jeg oppfattet deg riktig, men du bør kjøpe en hevert, så du får "pumpet" den i gang.
Skulle du brukt slangen direkte må den for det første være lang nok, og for det andre må du ha et adapter du kan koble på enden for å "suge" den igang uten å kontaminere utstyret/ølet med mikrober.
Hadde du derimot brukt et gjæringsfat med tappekran kunne du koblet slangen direkte på kranen. Evt med flaskefyller i enden av slangen.
 
Vet ikke om jeg oppfattet deg riktig, men du bør kjøpe en hevert, så du får "pumpet" den i gang.
Skulle du brukt slangen direkte må den for det første være lang nok, og for det andre må du ha et adapter du kan koble på enden for å "suge" den igang uten å kontaminere utstyret/ølet med mikrober.
Hadde du derimot brukt et gjæringsfat med tappekran kunne du koblet slangen direkte på kranen. Evt med flaskefyller i enden av slangen.
Ok, då blir det en hevert. Anbefales det å kjøpe eit gjæringskar med tappekran til neste omgang da eller?
 
Jeg har kar med kran, og bruker kun hevert uansett.

Det koster mer for kar med kran, enda en ting som må rengjøres nøye, du sløser bort litt øl da kranen ikke sitter i bunn.

Hvis ingen av de overnevnte tingene plager deg, gå for kran.
 
Jeg vil anbefale det, da det letter flaskingsprosessen. Tapper du på fat er det vel "hipp som happ".
Selv bruker jeg kranet kar som sekundærkar.
Men det har jo sine fordeler og ulemper. Man må være ekstra nøye på vask i krana/ventilen osv.
 
Tilbake
Topp