Helt nybegynner trenger råd om det meste:-)

Tariq

Norbrygg-medlem
Hei. Jeg er helt ny her inne, og ny i "faget". Har postet et innlegg under presenter deg selv seksjonen for de som vil vite mer om meg. Jeg skal begynne med brygging, og gleder meg. Har såvidt brygget noe skvip fra kit for 10 år siden, men nå ønsker jeg å gå skikkelig til verks med maltbrygging. Det første jeg trenger råd om er hva jeg skal kjøpe inn av utstyr. Jeg har som de fleste ikke ubegrensede midler, men noe vil jeg spytte i denne hobbyen. I tillegg er jeg nok over snittet fingernem, og kan sikkert klare å bygge deler som er byggbare. Hva skal jeg velge av kjeler og slikt? Jeg har, såvidt jeg har skjønt, valget mellom diverse løsninger fra f.eks. www.brygging.no (og sikkert ander sider og så som jeg ikke kjenner) mellom kjøkkenbryggeri, villabryggeri eller terassebryggeri. Kjøkkenbryggeri blir for lite, pluss at jeg ønsker å ikke okkupere kjøkkenet ved brygging. De to andre løsningene kan være aktuelle. Her er jeg ineteressert i deres meninger og erfaringer. Tenkte opprinnelig og legge meg på ca. 50 liter brygg i slengen, men er åpen for å senke kravet hvis det er gode grunner til det. Jeg har også opp i gjennom årene tatt vare på rustfrie varmtvannsberedere jeg har tenkt kan passe til formålet, og bygger gjerne ting selv. Kan sveise og har en god del erfaring med rør og slangeopplegg. Om jeg skal varme opp med strøm eller gass har jeg tenkt mindre på, men har gass i huset allerede, og heller nok litt den veien med tanke på effekten man får. Men kanskje har ikke det så mye å si, hva vet jeg. Så som dere skjønner, all info mottas med stor takk. Trenger da også info om alt annet enn kjeler og denslags; hva trenger jeg til hele prosessen?

JT

Har du meldt deg inn som betalende medlem? Om ikke så anbefaler jeg det. Står en meget bra oversikt i velkomstpakken, som forklarer fremgangsmåter, nødvendig utstyr etc. Den ligger i en egen seksjon for betalende medlemmer, som også har mye annen nyttig info.

Det første du bør tenke nøye gjennom er budsjett. Hvor mye penger kan du legge ned i utstyr? Tenk også på at det er bedre å satse på kvalitet umiddelbart fremfor å stadig oppgradere eller utvide.
Alle koblinger, klemmer, slanger etc utgjør fort både hundrelapper og tusenlapper. Disse villa/terrasse/kjøkken greiene ville jeg personlig avstått fra, da jeg har tilgode å lese om noen som sier de er veldig fornøyde.
Du kan selvsagt bruke gass, men det krever jo kanskje ekstra god ventilasjon og det er vel strengt tatt ikke førstevalget når folk snekrer utstyr. Virker som det enklere å gå for elektrisk oppvarming av kjeler. Og med riktige og store nok elementer så går oppkok av selv 50L vann greit på strøm. Tror nok kanskje du må opp i en 4-6kw men dette kan du jo lese om i mange tråder her på forumet. Så må du tenke på hvor mye tid kan du legge ned i selve bryggingen. Brygging kan være relativt omfattende, eller en ganske avslappet prosess med feks en Speidel Braumeister. Hvor tett kan du følge brygge-prosessen? Har du barn som kanskje forstyrrer deg i bryggingen? Tror nok at tidsbruken ofte er det som blir akilleshælen til hjemme-bryggere.  

Skal du velge value for money ruten til hjemmebrygg ville jeg gjort det så enkelt som Brew-in-a-Bag.
Kort sagt så har du en stor kjele til varmt vann også har du malten i en nlyon-bag i kjelen når vannet har riktig temperatur. Så trekker du malten på samme måte som en trekker en kopp Lipton te. Her kan du også sjonglere med kun malt, blanding av malt/spesialmalt og ekstrakt eller rene ekstrakt brygg. Merk at ekstrakt brygg også kan være prima vare om det er gjort på riktig vis og ikke i henhold til vedlagte bruksanvisninger. Du kan humle med blomst eller pellet. Enkel og rimelig inngangbillett til hjemmebryggingens verden. Brew in a bag er nok den rimeligste formen for brygging. Men du kan lage spesialøl også på disse. Og av alle oppskrifter du finner på disse sidene og eller på nettet så kan du vel lage de aller fleste med dette minimalistiske utstyret.

[flash=150,150]http://www.youtube.com/watch?v=Kfi86yzhPvw[/flash]

Ønsker du å bygge alt selv og kanskje også er litt 1000 kunstner kan jo feks et varmtvannsbereder-bryggeri være noe for deg. Du kan ha egen bereder til koking, til oppvarming av skyllevann og til mesking. En ulempe kan være at slike oppsett krever ganske mye plass, både under bruk (om de er mobile eller skyvbare) men også under lagring. Straks du trenger pumper for å flytte vørter så ruller kostnadene. Dessuten så kan varmeelementene koste kameler har jeg sett. Uten å ha oversikt over priser her så vet jeg om folk som har lagt ned minst 3-4.000 bare i elementer. Nå kan det helt sikkert fanges rimeligere varmeelementer om du har gode kontakter, eller et øye for gode tilbud. Du kan nok lage veldig avanserte oppsett med et vvb bryggeri, slik at du har stålkontroll på mesketid, vanntemperatur osv. Men spesielt billig blir nok dessverre ikke et slikt oppsett. Blir mange koblinger, pakninger, slanger og kanskje også en eller flere pumper. Og husk du må ha næringsmiddelskvalitet  på slanger og pakninger.

Les om et svært velbygd bryggeri

[flash=150,150]http://www.youtube.com/watch?v=cb6i9A40P3g[/flash]

Om du søker den ultimate hjemmebryggeriløsningen så vil jeg anbefale å gå for Speidel Breumeister. Speidel er tyskprodusert kvalitet og har en stor og hengiven skare av trofaste brukere også på dette forumet.
Det finnes 3 størrelser men det er jo 25L og 50L som vil være aktuelle for deg.
Søk også her på forumet ang. tråder om Speidel og du vil se både mange bilder og utfyllende kommentarer, tips og triks.
Speidel enkel å  stue vekk når den ikke brukes. Alt av deler passer ned i gryta.
Det er veldig mange fordeler med Speidel.  Med en god kjøleløsning så blir nok dette den enkleste formen for hjemmebrygging. Både i arbeidsmengde men også i tidsforbruk. Og med en Speidel i hus er du ikke like fastlåst under bryggingen. Du kan leke med de små i stuen mens brygget putrer på kjøkkenet, eller kose deg med å smake på tidligere brygg om du har drage-fri. Når noe trenger din oppmerksomhet så piper en alarm. Ellers klarer den seg stort sett selv. Dessuten har den en avansert strømstyring til varme-elementene. Det gjør at du enkelt kan steg-meske om du ønsker det. Og husk at prisen fort faktisk blir lavere på en Speidel enn det mange har brukt på utallige oppgraderinger og endringer av utstyret sitt underveis. Speidelen er holdbar og vil vare i mange mange år. Med en slik enorm interesse det for Speidel vil jeg tro annenhåndsverdien vil være svært god, og det vil nok være mye enklere å selge en Speidel enn et helt hjemmesnekret bryggeri om nå det skulle bli aktuelt en dag. Ser noen mener at mengden malt som kan benyttes kunne vært større. Det er jo da kun for spesialøl slik som Barley Wine o.l. Men der er jeg ikke umiddelbart enig. Du kan jo kompensere for manglende malt ved enten å tilsette ekstra maltekstrakt, eller ved å gjøre en liten brew-in-a-bag på komfyren dersom du skulle favorisere slike kølsvarte elefantøl. Prisen er vel fra 13.000,- til 21.000 for 50L. Men da har du alt du trenger inkl temperaturkontroll på meskingen. Om du synes prisen er stiv kan du jo gå for 25L. Denne er jo så nett og enkel å bruke at du kan brygge oftere

Så kort sagt vil jeg rett og slett anbefale å gå for Speidel om k(r)ona tillater.  

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=y6rraC-xY2A[/flash]

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=x-OBE4tJ-j8[/flash]

Når det gjelder ditt ferdige brygg har du tenkt noe på hvordan du ønsker oppbevare ølet? Skal du ha det på flasker eller skal du kanskje lage deg et eget fat-tappeanlegg?
De fleste virker som de anbefaler Corneliusfat da det er mye enklere enn å flaske og korke mengder med øl. Disse fatene er pepsi og cola fat som er laget til kjøling og tapping av brus. Men de fungerer utmerket som fat til lagring og tapping av øl. Du sparer deg for masse søl, arbeid og slit med å lagre ølet på Corneliusfat fremfor å flaske ølet. Du kan også karbonisere kunstig om du velger fat. Dvs at du bare kjører på med kullsyre fra egen tank inn i fatene, dermed er ølet alltid riktig karbonert og klart til å nytes. Skal du flaske ølet så husk det er mye pes med rengjøring av flasker, sterilisering og faktisk også den tiden det tar å karbonisere og bygge opp kullsyre på flaskene. Men om du nå velger å flaske ølet så anbefaler jeg deg å lese om Kristianiastudentenes Haandbryggerlaugs Flasch-o-Matic. Du vil jo også trenge en Ølkapsel-påsetter.

Bildet nedenfor viser en fryseboks som er modifisert til øl tappeanlegg. Frysere får en ofte tak i gratis fra lokalavisen eller bytte-bod på gjennvinnings-stasjoner el.
Og lager du din egen Keezer så kan du jo fint lage den slik at selv drager tillater dem i stuen. Da har du alltid rask og enkel tilgang til en kald og forfriskende øl.

Her kan du lese om hvordan du bygger din egen "keezer" e.l øl-kjøler med tappetårn - (fra engelsk keg+freezer)

Og her er en video på samme emnet.
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=ACil-8qAd1k[/flash]

-Enjoy!

Velkommen skal du være. Spørsmålene du stiller er det masse info på i dette forumet. Det er bare å sette seg ned og lese seg opp. Som eirikhm nevner er det lurt å bli medlem da får du enda flere interresante artikkler rundt emnet. Kanskje det beste tipset jeg kan gi nå er å gå til innkjøp av boka "Moderne hjemmebrygging" dersom du ikke allerede har denne. Den vil gi deg en god innføring i kunsten samt noen tips om utstyr som trengs. Lykke til!

Ja jeg har meldt meg inn som betalende medlem, og skal studere velkomstpakken nøye. Ellers takk for svar og videoer. Skal dykke ned i det i kveld. Fortsett likevel å svare hvis det er ting jeg bør vite som jeg ikke finner i forumet, eller bare send meg lenker til poster som kan være relevante. Kan være mye å bla seg igjennom. Og særlig ang. dette med bygging av bryggeri basert på f.eks. varmtvannstaker o.l.

JT

Jeg startet selv på terrassebryggeriet (søk etter det på forsiden av forumet, så vil du finne endel info og argumenter for/mot), og kortversjonen er vel at jeg synes det er et greit oppsett, men dyrt, og ingen optimal løsning i forhold til mesking (trangt meskerør gir vanskelig temperaturkontroll og begrenser maltmengden) og heller ikke nedkjøling. Har senere gått over til å bruke 2 kjølebokser (95 liter til meskekar, 75 liter til skyllevann), og koker i kjelen fra terrassebryggeriet, isolert med et liggeunderlag. Kjøler har jeg kjøpt fra MoreBeer (den største SuperChilleren), og i tillegg koblet til pumpe og resirkuleringsarm. Bruker da ca 15 minutter på nedkjøling av ca 55 liter vørter (og trub) til gjæringstemperatur for ales, noe jeg er veldig fornøyd med. Bruker varmeelementet fra terrassebryggeriet (3kW), temmelig dyrt, men det fungerer fint, selv om jeg tidvis savner 1-2kW i tillegg. Jeg brygger som regel 50 liter i gangen, og bruker da som regel 2 gjæringskar (30-liters gjæringsbøtter fra Europris, de har pakning i lokket til gjærlås) med hver sin gjærtype.

Du kan fint lage et liknende oppsett med varmtvannstanker, og bør vurdere om du ønsker å kunne regulere temperatur i meskekaret (kan være kjekt, men ikke helt nødvendig), en god falsk bunn i meskekar, og mulighet for å få ut masken (maltet når du har skylt ut vørteren). I tillegg må jo høydeforskjeller være med i beregningen, så du får flyttet væsken dit du vil ved hjelp av tyngdekraften og/eller pumpe.

Går du for 25 liters bryggeoppsett (ikke dumt), er 36 liters kjeler gode å ha. Speidel Braumeister er det også mange som bruker her inne til stor lykke, men de koster litt, og har også litt begrensninger (som man kan jobbe seg rundt etterhvert), blant annet i maltmengde.

Gjæringen er likevel sammen med godt renhold den viktigste nøkkelen til godt øl, vil anbefale magnetrører (se Vin og Bar) og en erlenmeyerkolbe (3-5 liter) eller to.. for å lage starter, og STC-1000 for temperaturkontroll (har både kjøle- og varmesløyfe, du finner denne også ved søk på forumet).

Her er det en artsfrende som også bygger om varmtvannstanker i denne stund. Det kan sikkert være noen triks å snappe opp, selv om jeg også tror endel koblinger og liknende kan gjøres rimeligere om ønskelig.

Takk for bra info. Speidel koster en del ja, men jeg må si det ser ut som et kompakt og godt oppsett. Derfor, hva er bakdelene med Speidel? Du skrev noe om maltmengde. Er det andre ting? Ønsker å starte på topp kvalitet jeg kan bygge videre på. Ikke slik at jeg må bytte ut alt når jeg ønsker å oppgradere.

JT

Søk på Speidel på forumet, så har du lesestoff for et par dager foran deg. ;D

De fleste er nok fornøyde, du støter på litt utfordringer når du vil brygge sterkere øl (begrenset størrelse på maltrøret), men det kan blant annet løses ved å tilsette maltekstrakt og/eller å meske flere ganger. Man må også knuse maltet grovt nok til å unngå tett mesk ("stuck mash"), og passe på så man ikke tetter pumpen med f.eks hel humle eller krydder, men det finnes råd mot dette. Enkelte (som Bjarte H her inne) har modifisert litt på oppsettet, for å kunne skylle "rett vei" gjennom maltet, men det er ikke rare arbeidet. Hvis du har råd (husk at du også trenger kjøler), tror jeg nok du kommer til å bli temmelig fornøyd med dette mer eller mindre ferdige oppsett som er relativt kjapt å sette seg inn i, og som du ikke trenger å tenke særlig på oppgradering av. Da kan du heller fikle litt med gode løsninger for gjæringen, f.eks med ekstern termostat (STC-1000) og kjøleskap med noen mindre varmepærer eller andre varmekilde inni.

Tariq skrev:
Takk for bra info. Speidel koster en del ja, men jeg må si det ser ut som et kompakt og godt oppsett. Derfor, hva er bakdelene med Speidel? Du skrev noe om maltmengde. Er det andre ting? Ønsker å starte på topp kvalitet jeg kan bygge videre på. Ikke slik at jeg må bytte ut alt når jeg ønsker å oppgradere.

JT

Som Lars sa så er det jo en grense på hvor mye malt en kas stappe i maltrøret, den indre "kurven" i Speidelen. Stapper en for mye og for hardt vil det kunne resultere i Speidel-fontene. Dvs at vørteren som pumpes opp gjennom malten lager seg kanaler fordi malten er blitt for kompakt, og i verste fall vil all vesken som pumpes gjennom malten stå i en flott vørter-fontene rakt i taket. Da må en løse dette ved å røre i malten evt. greve ut noe malt. Men dette skjer jo kun i forbindelse med brygging av meget spesielle øl-sorter som krever uvanlig stor maltmengde. På alle vanlige øltyper er ikke dette et problem. Men skal du lage kølsvart motorolje øl med en alkoholprosent som senker en elefant så må du ha dette i bakholdet. Men du løser det jo slik Lars sa.

Tidligere har det vært misnøye med med den tøyduken som ble brukt i bunn/topp av meskekorgen. Men dette har fabrikken løst nå med silplater i rustfritt stål.

Ellers så anbefaler jeg deg å se på kjøleløsningen til Bjarne eller Bjarte. Har ikke synkroniserte bokmerker om dagen så får ikke lagt inn link til deg nå, men søk på navn og jeg tror du finner det. Eller kanskje noen andre kan gi deg link. Uansett så har han moddet sin Speidel noe slik at han har laget seg en whirlpool. I praksis så lager hans kjøleløsning en maltstrøm i kokekammeret når han kjøler ned vørteren. Fordelen er at en slik maltstrøm samler partikler i midten av kjelen på bunnen, og dermed unngår du å dra med deg uønsket gunk og guffe over når du fyller vørteren på gjæringsdunker.

Jeg har investert i en platekjøler og det fungerer meget bra. Litt trubb med, men ikke mer enn det enkelt forsvinner under gjæringen. Rør i vørteren før du starter kjølingen og du får en fin haug med trubb i midten av speidelen.

Tilbake
Topp