Hensiktsmessig å koke vann til ølsett?

Hei,

Lurte på om noen tar seg bryet til å koke vannet som benyttes til ølsett, eller om dere bare tar kaldt vann fra springen?
Det er jo strengt tatt ikke sterilt, men kanskje reint nok?

Bare bekymret for infeksjoner i ølet. Har lagd ølsett tidligere fra Europris (Dansk pilsner), og var ikke så veldig imponert over resultatet.
Tenker jeg kanskje har fått en infeksjon i det. Har lest at det er mulig å "pimpe" disse settene opp litt med litt bedre gjær og humle så får kanskje prøve meg på det.

Kjøpte IPA sett på Europris i går så tenkte jeg skulle få satt en dunk i kveld :) Disse settene blir vell aldri like gode som å lage det fra bunnen av, men forhåpentligvis sparer man litt tid.

- Jan Erik -

Det bør vel kokes på et tidspunkt.

Mtp slike ølsett har jeg forstått at det første lure man kan gjøre er faktisk å kaste oppskriften som følger med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Altså, vann fra springen i Norge har vanligvis mindre bakterier enn flaskevann av alle merker.
Dette har vært resultatet i mange tester.
Ingen grunn til å koke mener nå jeg, hvis ikke det er lokale problemer med vannet.

Jeg brukte bare vann rett fra springen. Kokte 2 liter vann for å få med alt ekstrakten i boksene. Ølet ble godt :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har aldri kokt vannet som jeg har tilsatt slike sett, ei heller om jeg har fått for høy effektivitet, og har måttet tilsatt vann i etterkant.

Tilbake
Topp