HERMS brygging

Mortenpip

Norbrygg-medlem
finnes sikkert tråder om dette fler steder, men.
Jeg brygger på en 40 liter meskekjele med falsk bunn. Har en vannkoker med coil oppi. Har tempføleren til PID etter coilen og en kort slange inn i toppen av meskekjelen. Har også en tempmåler før coilen. Når jeg f.eks skal øke fra 55 grader til 68grader setter jeg tempen på pid til 68, det blir fort 68 ut av coilen, men det går laang tid før det er 68 inn på coilen. Hvordan løser folk dette?
 
Større coil, mer effekt, og god flow. Overskyter du i coilen så denaturerer du enzymene etterhvert.
 
Men hva betyr"laang tid"?

Hva er vørtervolumet ditt?

F.eks så mater jeg ca 3kW inn i 25L vørter med 3L/minutt flow. Tempstigningene har jeg nå fått til ca 1 grad/min etter å ha økt flowen med ca 0.5l/min, fra 0.66 med 2.6kW ca. Det spørs selvsagt på hvor mye malt du har oppi mesken, større brygg bruker lengre tid.
 
Brygger stort sett med 8 kg malt. Tror jeg har nok effekt da vannkokeren slår seg ganske mye av og på "endel av tid" har ikke målt flow, men det er jo en easy sak å få til.
 
Men den skrur seg nok bare av og på når den er ved set-temp, eller like før. Når du skal rampe skal den stå på hele tiden.

Men det interessante er hva er volumet på mesken? Det er forskjell på hvis du mesker med f.eks 2.5L/kg eller no-sparge. Og så bør du ha timet antall grader økning pr min i mesken...vet du hva den raten er?
 
Sist brygg var 9.5 kg malt. 28 liter vann. 4 liter under falsk bunnen.
PID slår seg ganske mye av under rampung å. Er etter ganske kort tid 68 ut av coilen. Da holder den jo 68 der, men inn på coilen er det endel lavere. Har ikke sjekket eksakt, men bruker fort 30 min på 12-15 grader. Syntes jeg får for høy utgjæring når jeg har proteinsteg. Noe av omdannelsen skjer nok på lav temp siden det går litt tid i temp økning. Tror jeg må måle flow og evt øke på et vis.
 
Aha. Da er det flowen du må få uppet på et eller annet vis.

Men jeg har en antakelse om at du må få uppet den betraktelig. Du har vel en vannkoker-herms med 2kW, og passe tynt rør antar jeg?
 
Når jeg skal lage coil? Er det best med litt avstand mellom kveilene eller tett i tett med så mange kveiler under vann som mulig??
 
Right.

Med en gang vil jeg si at du svinger en litt for liten herms, egentlig. Men det spørs selvsagt hvordan du bruker den og tilpasser deg det du bruker.

Men ja, 8mm, dvs ca 6mm ID? Størst flow, og hvis du enda ikke er fornøyd så trenger du mer W..
 
Hva er oppskriften på god flow?
Sirkulasjonen (eller det at det går seg tett ved litt "pådrag") er begrensningen i det ene bryggeriet mitt.
-Har perforert plate med ø2,5mm hull. Vil silbunn type "slisset bunn av vvb" fungere bedre?

@Mortenpip, sjekk hvor mye du kan øke sirkulasjonen før du kjøper noe.
 
Hva er oppskriften på god flow?
Sirkulasjonen (eller det at det går seg tett ved litt "pådrag") er begrensningen i det ene bryggeriet mitt.
-Har perforert plate med ø2,5mm hull. Vil silbunn type "slisset bunn av vvb" fungere bedre?

@Mortenpip, sjekk hvor mye du kan øke sirkulasjonen før du kjøper noe.

Det er mest falskbunnen det står på. Du vil helst ha stor gjennomstrømning, men ikke at skall og rusk blir med gjennom. Knusingen har jeg funnet ut har mindre å si etter at du har etablert en maltseng ved å vente ca 10-15 minutter etter strike før pumpa startes.
 
For å komme med et ekstra innspill.

Jeg spurte omtrent noe av det samme for noen år siden. Jeg fikk jeg høre av en fyr som driver med termo-flow-whatever-greier at flow er det viktigste. Selv om vørteren når set-temp ut av coilen så er flow viktigere enn dette. Det hele virket litt snålt og bakvendt for en som ikke har peiling, men forklaringen var logisk (men den husker jeg desverre ikke). Så poenget i en herms med de Wattene man har tilgengelig er uansett å gå for høyest mulig flow. Omtrent amme som i en spiralkjøler, men omvendt.
 
min Herms har kun 1.7 l vann på 2500w. Hadde jeg bygget en ny med 1000 w mer og 4 liter vil vel det være mindre effektivt eller??
Prøver litt større diameter. Ville du gått for 10 eller 12?? Også det med avstanden mellom kveilene??
 
min Herms har kun 1.7 l vann på 2500w. Hadde jeg bygget en ny med 1000 w mer og 4 liter vil vel det være mindre effektivt eller??
Prøver litt større diameter. Ville du gått for 10 eller 12?? Også det med avstanden mellom kveilene??

Ville definitivt gått for 12. Du vil ha minst mulig restriksjon gjennom hele sløyfa mtp flow., så blir det bare opp til falskbunnen å bestemme flow. Det med kveilene er jeg litt usikker på, derfor jeg ikke svarte på det først..
Men, jeg ser for meg at tettest mulig kveiler er best, for da kan du redusere volumet på beholderen. Det at det ikke er vann helt rundt hver kveil tror jeg kommer som annenrangs. Men som sagt, litt usikker på dette. Man oppnår jo gjerne set temp i beholderen ganske fort hvis den er liten, da vet jeg ikke hvor mye den kontakten mellom coilene har å si.
 
Da er det brygget med ny coil på 12 mm. Økte flow fra tarvelige 1,7l/m på 6mm til 6l/m på 12mm. Mesket 9.5 kg malt i 28 liter vann og under tempøkning klarte coilen som står i en 2500w vannkoker og øke med 1/2 grad i minuttet. Tror flow er ok nå, men skulle nok hatt litt mer watt. Det får komme i andre rekke.
 
Jeg har 12mm HERMS i en modifisert vannkoker og har nok for svak pumpe til å ha bra nok flow. Derfor fyrer jeg induksjonen under meskekjelen og rører mye når jeg skal stegmeske. Målet er jo 1 grad/ min. for å få best mulig skum i ferdig øl(og mesketiden ned). Dette fungerer dog utmerket selv om det er litt mer manuelt akkurat på stegene enn ønsket. Fordelen er jo at HERMSen styrer temp nøyktig under hele meskingen ellers samt at lav flow gjør at jeg ikke får "stuck mesh" OG at det ikke er fare for å få for høy temp(brenning) av vørteren. Kan du bruke induksjon under stegmesking er jo det en foreløpig løsning for deg også.
 
Tilbake
Topp