HERMS - dårlig utbytte

Hei.

Vi har satt første batch med nytt HERMS-systemet i dag, og er skuffet over svakt utbytte som var rundt 55%.

Under mesking rørte vi maltet først godt inn i vannet, og satte i gang pumpen. Vi hadde generelt lite problemer med sirkulasjon og temperaturstyring. Vi tok oss deretter god tid til skylling (ca en time). Vi er imidlertid litt usikre på hvordan skyllingen bør gjøres i praksis. Det vi gjorde var å sette et gjæringskar med varmtvann (78'), og lot dette renne ned i meskekaret. Samtidig pumpet vi vørter fra meksekjelen over i kokekjelen. Vi strupet systemet ganske mye, slik at det tok ca en time å skylle med 20 liter. Til å begynne med var det 40liter vann og 15kg malt i meskekjelen. Vi skylte med omtrent 20 liter, og fikk til slutt omtrent 45 liter i kokekjelen.

Vi føler egentlig at mye ble gjort riktig, men er som sagt ganske skuffet over et utbytte på 55%.

Noen som har noen tips til hva som kan være feil i prosessen vår? Takker for alle tilbakemeldinger!
 
Siden vi nettopp har byttet ut fra BIAB til HERMS er dette maltet kvernet til BIAB. Kan dette være forklaringen?
 
45l i kokekjelen, kva var Sg (eller Og samt volum etter kok)? Var poenget å brygge eit sterkt øl, eller er det andre grunnar til at du brukte så lite skolevatn?
 
terningkast skrev:
Hei.

Vi har satt første batch med nytt HERMS-systemet i dag, og er skuffet over svakt utbytte som var rundt 55%.

Under mesking rørte vi maltet først godt inn i vannet, og satte i gang pumpen. Vi hadde generelt lite problemer med sirkulasjon og temperaturstyring. Vi tok oss deretter god tid til skylling (ca en time). Vi er imidlertid litt usikre på hvordan skyllingen bør gjøres i praksis. Det vi gjorde var å sette et gjæringskar med varmtvann (78'), og lot dette renne ned i meskekaret. Samtidig pumpet vi vørter fra meksekjelen over i kokekjelen. Vi strupet systemet ganske mye, slik at det tok ca en time å skylle med 20 liter. Til å begynne med var det 40liter vann og 15kg malt i meskekjelen. Vi skylte med omtrent 20 liter, og fikk til slutt omtrent 45 liter i kokekjelen.

Vi føler egentlig at mye ble gjort riktig, men er som sagt ganske skuffet over et utbytte på 55%.

Noen som har noen tips til hva som kan være feil i prosessen vår? Takker for alle tilbakemeldinger!

Falskbunn eller manifold eller..?

Hvordan så vøreren ut? Hvis dere bruker FB og det var en del grist som endte opp i kokekjelen så har dere hatt for høy flow, og uligens mistet litt utbytte der da maltsengen blir for kompakt. Det var iallefall tilfellet hos meg.
 
Første gangen vi brygget med herms, så hadde ikke mye erfaring og data og basere oss på. Men dette er et lavere utbytte enn hva vi har pleid å få på biab. Vi kunne nok skylt med 4-5 liter til kanskje, og fått litt høyere utbytte, men synes vi får veldig lav OG her uansett..?

SG=1.062 (43.7 L) og OG= 1.066 (39.5 L)

Vi bruker falsk bunn. Vørteren så egentlig veldig fin og klar ut. Mye klarere enn hva vi har hatt tidligere med Biab. Vi har brukt en beer brew pumpe som vi har kjørt på maks. Denne kjører vel 7 liter per minutt.
 
Et tips kan kanskje være å bytte om på gjæringskaret og kokekjelen? Tenker da på å vedlikeholde tempen på skyllevannet i kokekjelen og tappe til gjæringskaret, og så helle vørteren over i kokekjelen når denne er tom for vann og det er dags for kok.

Selv strupet jeg herms-sløyfen til at det er en svak "whirpool" i meskekjelen for å unngå at maltsengen blir for kompakt. I mitt 25liters-på-dunk-oppsett ville 7 liter pr min vært (noe jeg antar) dobbelt, eller hakket over dobbelt så mye som jeg ville brukt.
 
Maltkaka har da kanskje blitt for kompakt, siden vi har hatt for stor gjennomstrømning? Trodde kanskje den pumpa vi brukte var for svak.. Når vi var ferdige med meskingen var maltsenga ganske kompakt, og vi måtte grave ganske hardt for å få det ut av kjelen. Kan dette likevel forklare et så lavt utbytte? Hva kan man egentlig forvente på herms? Vi tenkte vi skulle klare 70-80%?
 
Vel,  hvis maltsengen blir altfor kompakt så får dere lavere gjennomstrømning, til slutt. Etter at FB'en har blitt bøyd og andre ting har gitt etter..

Hvis dere måtte grave hardt så virker det som om dere har hatt for høy flow. Tenkt på at det skal være behagelig å være et maltkorn, ha litt albueplass og få besøk av enzymer fra alle kanter.

Det er nok ikke sikkert at kun dette er løsningen på lavt utbytte, men jeg vil anta at det er evt en av faktorene.
 
Hvor mye burde man røre i maltet? Som sagt gjorde vi dette en gang helt til å begynne med, men resten av tiden lot vi det bare stå med ca 7l gjennomstrømning per min. Kan det være lurt å røre rundt i maltet flere ganger i starten? Det meste skjer vel de første 15 minuttene har jeg skjønt?
 
Det meste skjer ganske fort ja. Selv rører jeg bare en gang litt før halve mesketiden. Mest for å sjekke om maltsengen er for kompakt eller ikke. Vet egentlig ikke hvis det er nødvendig, så det kan jeg ikke svare på.
 
Eg rører jevnt og trutt (innimellom iallefall), samtidig som pumpa går. Eg sirkulerar ikkje meir enn ca 5-7 lpm i mitt 100L oppsett der falsbotnen har ein diameter på 48 cm.
Det lønnar seg å løsne opp maltsenga innimellom. Har du først fått kompakt mesk og ikkje rører den ut vil du få dårleg utnyttelse av skolevatnet.
 
Jeg holder en knapp på melballer. Altså at malten ikke ble rørt godt nok ut til å begynne med. For stor gjennomstrømning tror jeg ikke det er, og selv om grov kverning kan gi noe lavere utbytte så kan det ikke alene gi lavt. Jeg rører ikke etter innmesk og sirkulerer med full flow på pumpen, som er 12l/min.
 
Takk for mange gode innspill  :skitbra:

Noen som har noen formening om hvilket utbytte vi burde ligge på?

Oppsettet er:

75 liter blichmann 75l med falsk bunn
32l HLT
50 liter kokekjele
Pumpe med 7 liter/min
 
Jeg ville kjørt batch-sparging istedet. Mye mer forutsigbart og relativt høyt utbytte hvis man gjør det riktig. Jeg lå jevnt på 82% før jeg gikk over til 20 l Speidel..
 
Sjakkt skrev:
Semi off-topic: Hva har du på Speidelen da?

Noe lavere; 70-78% avhengig av knusingsgrad og maltmengde. Speidel er igrunn ikke bygd for "sparging".

Speidels 50 liter er betydelig lettere å få bedre utbytte på.

Gjorde et forsøk engang hvor jeg etter endt meskeprogram tømte innholdet i maltrøret i en "lauter-tun" (kjølebag med manifold) og kjørte en vanlig batch-sparge. Resultatet ble 85% utbytte vha denne metoden. Men dette er ikke noe en "lat speidel-eier" vanligvis gidder i hverdagen. Jeg tar til takke med ca. 72% utbytte og fyller malt deretter.
 
Erlendso skrev:
Jeg ville kjørt batch-sparging istedet. Mye mer forutsigbart og relativt høyt utbytte hvis man gjør det riktig. Jeg lå jevnt på 82% før jeg gikk over til 20 l Speidel..

Søkte på forumet men fant ikke noe.. Hva er batch sparging? :jaha:
 
Tilbake
Topp