HERMS - dårlig utbytte

glennrlie skrev:
http://Beersmith.com/batch-sparging/ http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-allgrain

Han på Beersmith burde fått bedre utbytte, IMHO.


“ …  stir up the grain bed VERY THOUORLY but GENTLY and do not foam.”  This action helps release sugars still in the grain but already dissolved." - Dette ville jeg tatt med en klype salt siden "gently" er et relativt begrep. Man skal røre ganske så rabiat før det skummer over eller at man får hot-side aeration. Frykter at mange kan ta dette bokstavelig, og dermed stå og røre i mesken med en påfugl-fjær.. I batch-sparging må man bare brette opp armene og røre det man er mann for! 

Mistenker ellers at dette med fly og batch-sparging er noe som ofte misforstås i denne hobbyen. Fly-sparging minner litt om trakting av kaffe, batch-sparging minner mer om presskannekaffe. Rører man i filterbeholderen mens man trakter kaffe er ikke dette bra. En presskannekaffe uten å presse ned/røre blir heller ikke bra.

Kanskje en brygger som er usikker på disse to forskjellige sparging-metodene vil begynne å blande inn fly-sparge prinsipper når man hadde til hensikt å utføre en batch-sparge. Som følge av dette vil bryggeren da potensielt få dårligere utbytte.
 
Hmm..

Slik jeg tolker forskjellen mellom disse er at på Fly-Sparging, så tømmer du først meskekjelen for vørter, og deretter skyller maltet som ligger igjen i kjelen. Batch-Sparging skyller du vann forsiktig ned i meskekjelen slik at det danner seg et vannlag over vørteren, som på denne måten presser vørteren igjennom maltet og ut. Riktig? :)
 
Ikke helt ;) Ved fly sparge/continous sparge tapper du ut vørter i samme ratio som skyllevann tilsettes. Ved batch sparging tapper du ut vørter i batcher før du fyller på nytt skyllevann og rører opp igjen og lar maltsenga sette seg før du tapper av igjen. Med batch sparging vil du få ulik gravity på hver avtapning, og således kan du dele en bryggesesjon i øl med ulik styrke dersom det er ønskelig -> Party gyle.
 
Takk :) Jeg synes det virker vanskelig å få til fly sparge. Er det ikke lett at skyllevannet blander seg med vørteren?

Når man kjører batch sparge, hvor mye skal man typisk skylle med hver gang og hvor lenge bør man vente før maltsengen setter seg igjen? (Brygger batcher på ca 40l)
 
Skyllevannet vil blandes med vørteren (til en viss grad i hvert fall). Har aldri brukt batch sparging selv, så det kan jeg ikke svare på :)
 
Slik gjør jeg som regel skyllingen (HLT -> Boilermaker 20 gallon -> Boilermaker 30 gallon)
- Resirkulerer i MLT til vørteren er klar
- Starter tapping til BK samtidig som skylling via AutoSparge startes
- Lar dette gå sin gang til ønsket skyllevannsmengde er nådd/pH- eller SG-verdier er på grensepunktet
- Tapper resterende fra MLT til BK
- Ferdig :)

For øvrig står det litt mer om temaet her: http://brewwiki.com/index.php/Sparging
 
Tror ikke det vil være mulig å unngå at skyllevannet og vørteren blandes i ganske stor grad? Det tror jeg absolutt ikke er meningen, og ikke noe å bekymre seg om.

Gjør du fly sparge riktig så burde SG i vørteren du tapper ut synke ganske jevnt og trutt, nettopp fordi skyllevannet etterhvert har tatt med seg det meste av sukkeret. Er vel vanlig å stoppe når det som kommer ut er nede i ca 1.010?
 
Takk! :) Skjønner at SG vil synke underveis.. Men hvordan måler dere dette? Må jo følge ganske godt med i så fall. Vi bruker hydrometer, og det er jo en del "lag" på dette, iom at det skal kjøles ned til 20 grader osv. Kan naturligvis konvertere..
 
Med mindre man er veldig "stingy" så går det som regel fint å skylle inntil man har ønsket preboil volum. Evt. skaffe et refraktometer, går litt kjappere å måle kontra hydrometer :)
 
Takk igjen for mange gode tips.

Jeg heller mot at det dårlige utbytte skyldes hovedsakelig at vi ikke rørte godt nok rundt når vi tilsatte maltet (melballer), og at vi har hatt litt for høy gjennomstrømning som har ført til kompakt maltkake.

Vi skal brygge igjen i dag, og satser på at vi klarer å få litt bedre utbytte.
 
Resultatene fra i går er et langt steg i riktig retning. Fikk et utbytte på 73% før kok, og 69% etter kok. Noen som har noen god forklaring på hvorfor resultatet varierer før og etter kok? Jeg tenker at dette burde være likt, men kan naturligvis skyldes litt unøyaktig volumavlesning. Uansett en kraftig forbedring fra 55% på første forsøk, men vil helst nærmere 80%.

I går var det siste skyllevannet på 1,013, og da var kokekjelen helt full. Siden man skal stoppe på 1,010 antar jeg at vi kunne klart oss med litt mindre malt, og på den måten fått litt høyere utbytte?
 
Når målte du etter kok? I gjæringsspannet? Det spørs jo hvor mye du vørter du etterlater deg her og der, da vil jo den totale effektiviteten gå ned.

Hvis du målte fra kjelen før du kjøler kjelen så "mister" du ca 4% vørter etter at du har kjølt ned.
 
Sist redigert:
Først målte vi hvor mange liter vi hadde i kokekjelen før kok, samt IG. Deretter målte vi OG av det som ble overført til gjæringskar. Utbytte ble beregnet basert på antall liter i gjæringskar, samt volum på slam/rester av det som lå igjen i kokekjelen etter whirlepool.

Blir ikke det riktig da?
 
Hvis dere tok med alt i målingen så blir det vel "riktig" ja.

Kanskje ikke SG-målingen før kok ble korrekt? Jeg og flere her har slitt litt med at man ikke får blandet vørteren skikkelig. Måler ofte et for høyt resultat. Hos meg så er tallene ca 78% før kok. og 73% etter kok.
 
Nokre få prosent til eller fra kan lett tilskrivast målefeil, eller målenøyaktigheit rettere sagt. Og det er ikkje nødvendigvis slik at du skal stoppe på 1,010. Du stoppar når du har nok vørter i kokekjelen. Etterkvart får du meir stabilt meskeutbytte og kjenner avdampningsmengden, då kan du slutte og tappe når du har nok vørter i kjelen. Kva Sg er då vil avhenge av styrken på brygget du lagar og er relativt uvesentleg så lenge du passar pH i mesken.
 
Tilbake
Topp