HERMS HLT

skr1970

Norbrygg-medlem
Ser at mange her bruker en dedikert beholder til å ha hermscoilen i. Når en ser på amerikanske nettsteder er coilen oftest integrert i HLT en. Hva er fordelene/ ulempene med å ha en dedikert beholder fremfor å integrere den i HLTen?

Har du den i hlt må du varme heil volumet av mesken pluss hlt for å oppnå temperaturauke. Mindre volum gir raskast respons og egnar seg bedre for PID-kontroll. Det er min meining.

Har du den i hlt må du varme heil volumet av mesken pluss hlt for å oppnå temperaturauke. Mindre volum gir raskast respons og egnar seg bedre for PID-kontroll. Det er min meining.
Protto har rett. Fordelen med å ha den i HLT er at når du har fått tempen opp til utmesk77-78grader så er også skyllevannet klart til skyllingen. En dedikert og liten HERMS-beholder er raskere og dermed fin også til stegmesking der du vil ha 1grad opp per minutt minimum. Alt dette kommer sekvfølgelig an på hvor stor varmekilde du har.

En mini-HERMS er en flott mellomting mellom en HLT-HERMS og en RIMS. Den er rask som en RIMS, men du unngår direktekontakt mellom varmeelement og vørter.
Mange Amerikanere har (historisk) brukt gass, og da er småbeholdere med vørter / vann utfordrende.

Dette med 1grad pr minutt, hvor kritisk (glem tidsbruk) er dette?
-Får svimerke i gryta hvis jeg forsøker på det. (Biab uten sirkulasjon).

Det er ikke kritisk. Så lenge du kjenner ditt oppsett så klarer du å klemme ut det du vil.

Men jo lengre tid det tar å øke temperaturen jo lettere er det å bli litt forvirret med en gang hvis man følger oppskrifter med stegmesking.

Jo Forvirret er jeg men stegmesking har aldri vært noe problem.
Da kan det være mer problematisk å holde styr på humler oa når to brygg kokes samtidig og man bare har en kjøler.

Tilbake
Topp