HERMS / HLT

Nord

Driver som kjent å bygger nytt bryggeri.
Mesketanken min er utrolig stabil ved mesking. Men jeg ønsker å kunne sirkulere vørteren i den tro at jeg får et bedre utbytte.

Da kan jeg se for meg at temperaturfall er et problem. Eller vil det holde å isolere loopen og gjøre den så kort som mulig?

Jeg tenkte en stund på RIMS, men det beste er vel HERMS har jeg forstått.

Dersom det blir HERMS, så benytter man jo HLT, som også benyttes til å skylle vørteren etter mesk.
Hvordan gjøres meskingen da i praksis?
Ser for meg at vannet varmes opp til ønsket temp. Overføres til meskekaret og tilsetter malt.
Da ser jeg for meg at det vil være lite vann i HLT igjen til å benyttes til HERMS, og nytt vann må tilsettes. Kaldt. Da tar det en stund før det er på ønsket temp igjen, så HERMSpumpa kan vel ikke gå i denne fasen.

Er litt i villrede. Noen som kan hjelpe?

Bahh....!!
Vrir hue i en verden full av  muligheter! :)

Hva med å montere et varmeelement i meskekaret? Altså direkte i mesken, for så å sirkulere det hele i en kort isolert loop...
Tanker??

Münsterjeger skrev:
Bahh....!!
Vrir hue i en verden full av  muligheter! :)

Hva med å montere et varmeelement i meskekaret? Altså direkte i mesken, for så å sirkulere det hele i en kort isolert loop...
Tanker??

Jeg begynte med herms og 9 Kw i HLT, så fikk jeg et 3 Kw element til overs, satte det i bunnen av mesketanken, en Ø45 cm. VVB, funker fint og ser ikke grunn til å ha elementet utenfor.
Elementet er fra en Turnamat, etc. og tror de er på 3 Kw, har bare skjekket det ene.

jeg har 5 kw element i mesketank/kokekjele. bruker kjele i kjele prinsippet. Sirkulerer mesken gjennom isolert ølslange fra bunn av kjelen og over mesken igjenn. er mindre enn 0,5 grader forskjell. Styrer elementet med pid og ssr og fungerer supert. Isolerte slangene i vinter da det ble for stort temperaturfall ved 10 minus, og nå fungerer det suverent. brygger ca 50 L i slengen og øker tempen litt over 1 grad i min ved stepping.

Står elementa dykkar under silbunn eller rett i mesken?
Vil det ha betydning bør ein kansje vurdere silbunn/manifold-alternativer ifm ein slik løysing.

Min står under innerkjelen/Silbunn. Har ca 4-5cm klaring under innerkjelen hvor elementet sitter. Innerkjelen har bein og står på bunn av kokekjelen.

Tilbake
Topp