Herms kjele

Skal lage et 3x120l oppsett med herms. Er det ikke en fordel og ha en liten kjele til herms stedet for den store HLT-kjelen? Tenker rask respons på stegmesking osv. Vil en aspargeskjele på 4,5l være stor nok? Eller er det like greit å bruke HLT-kjelen?
Det er vel mange som har noe å si her vil jeg tro:)
 
Mange liker ikke tregheten i HLT herms, og de fleste her går for de små. Min klarer 1 grad pr minutt for en 50l mesk, og er av type aspargekjele med 3kw.
For at du skal klare det samme trenger du minst 6kw varmeelement, og dobbelt så stor flow. Da må kveilen også bli større. 4.5 liter virker knapt.
 
Mange liker ikke tregheten i HLT herms, og de fleste her går for de små. Min klarer 1 grad pr minutt for en 50l mesk, og er av type aspargekjele med 3kw.
For at du skal klare det samme trenger du minst 6kw varmeelement, og dobbelt så stor flow. Da må kveilen også bli større. 4.5 liter virker knapt.
Jeg har også tenkt på at aspargeskjelen blir for liten.
Hvor lang coil har du? 5m 12mm i en 10L beholder vil kanskje fungere?
 
Det var ikke så mange som hadde noe å si allikevel....
Men noen tilbakemeldinger hadde vært supert:)
 
Tror at min var ca 4 til 5 meter. https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompaktherms-for-a-dra-40-til-50-liter.33093/
Regnestykke, om en kan si det slik, er ganske komplisert. Det er heller ikke bare ett riktig svar her. Du har temp differanse, flow, volumflow, magasin, varmetilførsel mm. Det er derfor kanskje best å prøve seg frem med forskjellige dimensjoner på på coil. I ditt tilfelle gjetter jeg på at en 3 til 8 meter 15mm coil vil passe, såfremt at du har en pumpe som kan levere flowen. I teorien bør du ha 6 til 8 kw varmeelement for å klare en grad pr minutt.
Ikke ta utgangspunkt i en bøtte. Ta utgangspunkt i coil, varmeelement og volum av den massen du ønsker å endre temperaturen på.
 
Tilbake
Topp