HERMS med kjele og varmvannstanker

Har gått mange runder med planleggingen av bryggeri og har plan om å kunne ta to bryggesett i slengen om nødvendig, men gjerne også ett. Sett på HERMS som det som virker passe best. Har en 300l ozo varmvannstank jeg tenker bruke, men å finne en til viser seg være vanskelig så funderer på å skaffe en kjele. Tenker den kan være mash tun, men hvor mange liter trenger man å dimensjonere når stout-mannen meg gjerne vil ha plass til stouts som gjerne har typ 22 kilo malt i man skal sirkulere på? (for å ta den jeg har liggende). (de to andre blir dimensjonert til å komfortabelt holde 60l.)
 
Jeg hadde en 90 liters MT (halv 200-liters varmtvannsbereder) hvor vi brygget en barley wine på ca 10%, 25,28kg malt. Husker det som HELT på grensen. Jeg har falskbunn med 15 liter under bunnen, men uttak i bunn så går det uten tap av vørter. Jeg bygde meg en 160 liters MT etter det, og har kjørt 32 kg svært behagelig. Så om jeg forsto spørmålet riktig, så ville jeg gått for 100 liter for å kunne kjørt 22 + kg med god margin.

Se https://haandbryg.dk/mashcalc.html.
 
Tilbake
Topp