Heve gjaerings temperatur i slutten av perioden?

Hei,

Jeg har laget temperatur kontrollerte gjaerings kar,  I garasjen er det naa 7 grader,,mens de "isolerte" dunkene med varmekabel og stc1000 holder 21.5 grader perfekt.

Har det noen hensikt aa sette opp temperatur til f,eks 24 grader de siste dagene for aa la gjaeren "rydde" litt???  

Noen teorier om dette?

Ja. Det kan være en fordel å la gjæringstemperaturen øke litt mot slutten. Da sikrer du at gjæren får optimale forhold for å fjerne bismaker og «rydde opp». Alt med måte, selvfølgelig, men to-tre grader er bra.

Har en weissbier og belgisk blonde/wit ,,samt APA til gjaering naa. ( har en mork bokkol og,,men den staar kjolig paa 10 grader i kjelleren....:)

De overgjaerte olene staar at de skal gjaeres mellom 18-25 grader.  Er det fordelsmessig aa legge temperatur kontrollen opp imot 24 grader da?

Undergjaere bokkol,,hvor mange uker skal den gjaere?

Belgisk wit er som regel "fedig etter 8-10 dager,,men jeg lar de som regel staa 18-19 dager saa de "rydder" og blir "ferdige"

Buster skrev:
De overgjaerte olene staar at de skal gjaeres mellom 18-25 grader.   Er det fordelsmessig aa legge temperatur kontrollen opp imot 24 grader da?

Undergjaere bokkol,,hvor mange uker skal den gjaere?

Jeg gjærer stort alle mine ale på 18-20 grader, litt avhengig av hvilket øl det er.
Bokkølet bør vel stå i minst 3 uker.

Generelt får man best resultat ved å gjære i den lavere enden av oppgitt temperaturskala. Høyere temperatur gir høyere esterproduksjon, og det ønsker du vanligvis å unngå. Men det fine er at estere, stort sett, produseres tidlig gjæringa og du kan derfor øke temperaturen etterhvert.

Som tommelfingerregel: Begynn omtrent på laveste temperatur og avslutt omtrent på høyeste. Om du først har stålkontroll på temperaturen, altså.

Bruker flat varmekabel med 15 watt per meter som jeg har surret 3 runder rundt dunken som er isolert med liggeunderlag. Stc 1000 styrer deretter temperatur som ligger mellom minste nivaa paa stc1000. 0.3 grader celsius,,saa i praksis naa ligger z-point paa 21.5 grad celsius,,og temperaturen er veldig stabil innenfor -+ 0.3 grader celsisus.

Kommer til aa oke temperaturen litt i siste dagene basert paa info her :)

Som tommelfingerregel: Begynn omtrent på laveste temperatur og avslutt omtrent på høyeste. Om du først har stålkontroll på temperaturen, altså.
[/quote]

Tilbake
Topp