HISTORISK? Kanskje Norges første kurs i sake-brygging.

Ville du vært interessert i kurs i sakebrygging?

  • Ja, ville prøvd å komme

    Stemmer: 3 30,0%
  • Ja, men bor for langt unna Oslo

    Stemmer: 4 40,0%
  • Nei, er ikke interessert eller bor for langt unna Oslo

    Stemmer: 3 30,0%

  • Totalt antall stemmer
    10

OG Loc

Norbrygg-medlem
Hei kjære bryggere,:beermug:

Jeg er her i dag på vegne av et museum i hovedstaden, hvor vi i løpet av de neste månedene skal åpne en utstilling om samuraiene. Som kjent hadde sake stor betydning for samurai-klassen, og en rituell del av oppvarmingen til kamp var å drikke tre kopper sake, for å nevne noe. Mer om dette her: https://warontherocks.com/2016/01/sake-and-the-samurai/

I den forbindelse undersøker vi muligheten for å holde kurs i sakebrygging, og jeg ønsker å høre innspill fra dere, og om det er noe interesse der ute? Jeg har selv opplevd å bare bli forvirret når jeg skulle undersøke sakebrygging på egen hånd, og det er kanskje flere som har den opplevelsen. Ikke er det mange treff på sake her på forumet heller.

Jeg har egentlig en haug med spørsmål! Har noen vært på eller hørt om kurs i sakebrygging i Norge? Er det andre enn Nøgne Ø som har laget sake i Norge? Er det noen her som har prøvd seg på sake, eller kjenner noen som har forsøkt?


Vil legge til at jeg personlig er medlem av Norbrygg, og har senest i januar hatt gleden av å møte flere medlemmer på usmakskurs i Drammensveien-lokalet i Oslo. Så håper dette ikke fremstår som reklame for museet, det er absolutt ikke intensjonen. Har til og med unngått å nevne museet ved navn!
 
Svarte nei, men det er fordi jeg aldri har smakt sake, og sånn sett ikke har noe grunnlag for å vite om jeg vil brygge det. Men jeg synes jo på generell basis at dette er et veldig positivt initiativ, så nei'et må ikke tolkes negtaivt:).
 
Ja, dette er no jeg absolut kunne tenkt meg
Det finnes veldig mye god sake å få tak i nå, så de som ikke har fått øynene opp for det bør prøve

Ikke begitt meg ut på sakebrygging selv, men prøvd sakegjæren til whitelabs wlp705 i et par brygg med godt resultat
Jeg syntes du får frem litt av den fruktige sakekarakteren med den. Funker fint i lys belgisk, selv om det selvfølgelig ikke blir det samme som sakebrygging
 
Jeg vil da gerne anbefale en sake-bog som for mig er blevet selve biblen...

Gautier Roussille: Nihonshu - Japanese Sake

Bogen findes også på fransk. Han gennemgår samtlige bryggeprocesser, lige fra de simple til de meget komplicerede dele.

Det er i øvrigt koji som er den lidt vanskelige del at blive rutineret i at lave, hvor man bruger en skimmelsvamp til at lave de første amylasestrin inden man får sukkerarter gæren kan omsætte. Koji kræver lidt små-ekstrem hygiejne i køkkenet men dufter fantastisk ;).
 
Svarte nei, men det er fordi jeg aldri har smakt sake, og sånn sett ikke har noe grunnlag for å vite om jeg vil brygge det. Men jeg synes jo på generell basis at dette er et veldig positivt initiativ, så nei'et må ikke tolkes negtaivt:).
Takk for svar! Kanskje sake-smaking da? Vi har kontakt med det som må være Norges eneste sertifiserte sake-sommelier.
 
Jeg vil da gerne anbefale en sake-bog som for mig er blevet selve biblen...

Gautier Roussille: Nihonshu - Japanese Sake

Bogen findes også på fransk. Han gennemgår samtlige bryggeprocesser, lige fra de simple til de meget komplicerede dele.

Det er i øvrigt koji som er den lidt vanskelige del at blive rutineret i at lave, hvor man bruger en skimmelsvamp til at lave de første amylasestrin inden man får sukkerarter gæren kan omsætte. Koji kræver lidt små-ekstrem hygiejne i køkkenet men dufter fantastisk ;).
Ja, det er vel kojien som har vært det største hinderet for å prøve seg fram. Men jeg merker meg at brewshop nå fører det: https://brewshop.no/produkt/ravarer/gjaer/torrgjaer-1/annet-1/koji-kin-10g-sake-homebrew-kit

Takk for boktips!
 
Tilbake
Topp