Hjeelp ! For kort koketid pilsnermalt

Hei, nå trenger jeg virkelig noen gode råd om mulig.
Har siden jeg startet brygging for noen mnd siden, kun bruk Pale Ale + diverse smaksmalt. Ølen har blitt kjempegod.
Butikken var tom for pale ale så jeg kjøpte inn 4 stk 25 kg sekker pilsnermalt da dette skulle være nesten hipp som happ.
Nå har 8 stk 50L dunker (800 halvlitere) stått å gjæret av seg, tar av lokket å kjenner en stikkende lukt i nesa, som avtar etter litt lufting.
Smaken virker bitter å litt rar. Slår opp i ølbryggerboka å ser at pilsnermalt må koke i 90 min. Jeg har kokt alt i 60 min.

Så til det store spørsmålet: Hva gjør jeg nå, er det bare å kaste alt i sluket ? Alt annet en koketid har jeg gjort helt riktig. Vil det komme seg etter lagring eller er det kjørt.
Håper noen kan gi et svar på dette, håper å slippe å helle ut, samtidig som jeg ikke gidder å korke 800 flasker med øl som aldri kan bli god.

Venter spent på svar
 
Stikkende lukt høres i grunnen mest ut som CO2. Om det var DMS etter pilsnermalten ville det heller lukte som kokt kål.
 
Ukvalifisert svar!
Uten at jeg vet dette sikkert: Koketiden er bla for å koke vekk DMS-stoffer. Minimum 8% pr time sier de lærde, men det er mulig at en høyere avdamping kan gi kortere koketid? Du hadde vel noen minutter med kok før du sikkert tilsatte 60min humle, det kan hende at brygget berger seg alikevell? Kald lagring kan muligens hemme utviklingen av DMS. 800 halvlitere var litt mye å slå ut før man vet at det er ødelagt synes jeg i alle fall.
 
Jeg kan hente det, jeg!  :angel:

Må selvsagt ikke kaste det :)

Å stikke nesen ned i gjæringskaret rett etter du har tatt lokket av svir i nesen. Jeg vet ikke akkurat hva det er, men det er jo ikke luft nedi der ... er vel bare co2.

Nesten alle våre brygg lukter litt pussig rett fra gjæringsdunken - ikke smaker det særlig godt heller (unntaket her er vel helt mørke porter/stout eller en skikkelig humlet ipa). Smak, lukt og farge endrer seg ofte mye etter få uker på flaske.

Jeg har aldri smakt øl laget på pilsmalt som ikke er kokt i 90 minutt, så jeg kan ikke si noe om hva slags smak det gir - men at det skulle gi grunnlag for å helle det ut kan jeg aldri tenke meg.

Må ellers si at jeg er imponert over pågangsmotet når det gjelder flasking. Jeg flasker selv ca. 200 0,33-flasker hver gang og det er sammen med vaskingen av dem et lite helv ... Med 400 liter øl hadde jeg forlengst gått over til fat ... :)
 
Takk for mange gode innspill. Vi kjøpte en pall(Ca 1900 stk) nye brune halvliterflasker på et firma i MOSS (Husker ikke navnet i farta) for kroner 7000. Tanken er å være selvforsynt med kjellerkald øl gjennom året og da spes. sommeren  :yes:
Vi er 3 stk som brygger sammen, vi får ta et rådsmøte i morgen, men etter de oppløftene svarene jeg har fått her inne stemmer jeg for å IKKE helle ut..
 
Vær ikkje redd....
Eg har gløymt meg og gjort det samme fleire ganger utan å merke usmak, få ølet på flasker/fat og karboner det.
Dei aller fleste øl blir bedre med litt lagring.
 
CO2 danner karbonsyre H2CO3 i kontakt med vann, og vann finner du i slimhinner både i munnen og nesa. Om du spretter en flaske cola og puster inn gassene derfra vil du få samme opplevelse (kanskje hjulpet litt av fosforsyre).
 
Selv lager jeh ofte Pale ale basert på pilsmalt og litt caramalt, koker 60 min, og ølet blir supert.  Mulig det at det et smaksmalt og myr humle som gjør susen.

E.
 
Driver å bygger ut hobbyen fra 60 til 600 liters tanker. Lurer på å bestille denne til kokekjelen, men leser på forumet at vørteren lett blir brent når elementene ligger tett.
kommentar ??

Stainless Steel Industrial Immersion Heater 12kw 585mm immersed length 2 1/4

£205.00




Product Information
Stainless Steel Industrial Immersion Heaters, 12000w 415 vac, 585mm long, Full stainless steel boss and elements, IP 55 enclosure with cable gland entry.
Heaters complete with 295mm long thermostat. Standard heater head is 2 1/4" BSP.

These elements are food grade stainless steel, perfect for use within the food and beverage industries

Delivered the next working day.

Product Code: STALZSU385
 
Tilbake
Topp