HJELP! Frysetemperaturer og øl

Grunnen til at det ikke blir kaldere enn 2-3 minus selv om det er 7-8 minus ute må jo være at det tilføres varme fra en eller annen plass. My guess blir da jordvarme fra gulvet, når det ikke kommer fra vegg. Hvis annekset er stort nok vil jo ikke telen trenge seg inn over hele gulvflaten. Kanskje gjøre som jeg foreslo, men isolere mot gulv og unngå yttervegg. En enkel test vil være å legge en temperatursonde på gulvet, isolere godt over og følge med hvor kaldt det blir.

EDIT: Forutsatt at det er støpt plate, noe det slettes ikke behøver å være, men slik er det altså laget i mitt hode  :laugh:
 
Svein-H skrev:
Stian Krog skrev:
Og proff elektriker + øl = nei?  :bank2:

Jeg kjenner ingen, absolutt ingen proff elektriker som IKKE liker øl. Og du trenger jo ikke tvinge han/hun til å drikke der og da  ;D

Ja, hvis man kjenner dem er det en annen sak. Men det gjør jeg altså ikke; ser for meg at det kan bli litt småkleint å stå der med et cheesy glis og foreslå hjemmebrygg i stedet for en faktura på flere tusen...  :D
 
Beant skrev:
Grunnen til at det ikke blir kaldere enn 2-3 minus selv om det er 7-8 minus ute må jo være at det tilføres varme fra en eller annen plass. My guess blir da jordvarme fra gulvet, når det ikke kommer fra vegg. Hvis annekset er stort nok vil jo ikke telen trenge seg inn over hele gulvflaten. Kanskje gjøre som jeg foreslo, men isolere mot gulv og unngå yttervegg. En enkel test vil være å legge en temperatursonde på gulvet, isolere godt over og følge med hvor kaldt det blir.

EDIT: Forutsatt at det er støpt plate, noe det slettes ikke behøver å være, men slik er det altså laget i mitt hode  :laugh:

Det kan være - det er en støpt plate under ja; betong eller lignende. Jeg setter ikke ølene rett på dette gulvet, men på en trehylle som står langs den ene (tre)skilleveggen; nokså atskilt fra alle veggene faktisk. Har også tapet igjen lufteventilene med gaffa (selv om de andre bodene også har slike og det er litt åpent imellom, men det hjelper kanskje litt) - but that's about it. Har aldri opplevd tele på gulvet eller lignende, men i forhold til temperatur ute og inne har jeg observert at ute/inne-temperatur jevner seg ut over tid, men det tar tydeligvis ganske lang tid... Det virker som om temperaturen inne i boden "ligger etter" med en 5-6 grader i utgangspunket, men over tid jevner temperaturen seg ut. Men denne teorien er også litt dodgy, for i tillegg ser det også ut som om den isolerer bedre mot ekstrem kulde; temperaturen dropper raskt til 8-4 grader hvis det blir kjølig vær, men som sagt kommer den sjelden ned i mer enn minus 2-3 om vinteren og om sommeren blir det aldri varmere enn 14-15 grader eller deromkring. Derfor er det en ganske grei kjeller på mange måter; ikke så stabil som man kunne ønske men jeg har ikke noe annet alternativ og da "tager man det man haver", som det heter.  :)
 
Jeg ville prøvd det Beant foreslår, jeg har faktisk lignende rom i huset, men uten støpt plate, det kan ved sprengkulde bli 2 minus i "jordkjelleren" min.
Sprengkulde her vil si ned mot 15 minus en skjelden gang.
 
Tilbake
Topp