Ja; det er tørrhumlinga som gjør en IPA til en IPA.Jeg fulgte oppskrifta. Usikker på om jeg skal bruke tørrhumle etter 3 dager, eller la vær. Hva tenker andre om tørrhumling på en IPA, blir forskjellen stor?
Jeg testa dette nå med en oppskrift jeg er godt kjent med, komprimerte humleskjemaet til å fylle på i WP. Ølet står til karbonering enda så har ikke testa hvordan det ble.Ja; det er tørrhumlinga som gjør en IPA til en IPA.
brulosophy.com
Jeg har en Vestkyst der jeg har droppa tørrhumlinga, og erstatta flameout-tilsetninga (som for oss hjemmebryggere blir ei WP-tilsetning) med dip hopping der jeg tilsetter dp'en under nedkjølinga. Det funker faktisk - ølet blei rimelig likt originalen. Men dette er ikke noe jeg uten videre vil råde folk som er nye i gamet til å prøve på.Jeg testa dette nå med en oppskrift jeg er godt kjent med, komprimerte humleskjemaet til å fylle på i WP. Ølet står til karbonering enda så har ikke testa hvordan det ble.
![]()
exBEERiment | Hop Stand vs. Dry Hop In An American IPA - Brülosophy
Author: Paul Amico These days, there are numerous types of IPA that have their own unique qualities, though one thing […]brulosophy.com
Ingen grunn til å riste. Gjæra finner maten sin sjøl.Har satt ny nå, prøvde sukker direkte på flaske. Men rister dere alle flaskene for å være sikker på at kullsyre produksjonen kommer i gang? Jeg ristet ikke, men vurderer det (gir å slippe å måtte vente 2 uker før å finne ut at den evt på ristet, så vente 2 nye uker). Eller er det noen måte å se på flaskene at prosessen er i gang?