Hjelp! Hva er dette??

Var usikker på om jeg i det heletatt skulle bry meg om å flaske dette brygget, men etter 7 uker på gjæringskar bestemte jeg meg for å gi det en sjanse. Og nå har det stått på flaske i 3 uker. Smakte på det nå, og syntes det smakte veldig bra. Ølet har det veldig travelt med å komme seg ut av flasken, men når det er kommet i glasset er det ikke overkarbonert, men har en passe mengde kullsyre. Alle flaskene har dette belegget av villgjær i øloverflaten, og etter en uke i kjøleskap har det ennå ikke bunnfellt, mulig det aldri vil gjøre det?
Det jeg også lurer på er hvordan jeg skal vaske flasker, gjæringskar og utstyr som har vært i kontakt med dette brygget, slik at jeg ikke får samme problem igjen?
 
Vask med zalo, pbw, kaustisk soda, oppvaskmaskinmiddel eller noe lignende og varmt vann. Jeg pleier å skylle dem godt og så kjøre dem i oppvaskmaskinen på 75 grader. Skyll med Starsan blanding etterpå og la det renne av/ut. Er du ekstra paranoid så varmer du dem i ovnen på 120 grader i 15-30 min. Så bruker du Starsan rett før neste tapping.
 
Ok, vanlig vask med andre ord. For seint med bær uannsjett nå, ølet er på flaske:) synes brett ga en fin fruktig gjærsmak på brygget.
 
Tilbake
Topp