Hjelp Hva gjør jeg når det gjærer over ?

Det har gjæret over i gjæringsspannet.
Jeghar vasket og byttet gjærlås med en ren, men så fortsetter det å gjære over.
Hva bør jeg gjøre?
stille tempen ned?

Gjæringstempen skal være 21 C - nå ligger den stabilt på 20,6 hver gang jeg sjekker.
Burde jeg sette termostatstyringen på lavere temp?

Eller noe annet å anbefale?
 
Da vi gikk over til å bruke gjærstarter og oksygen opplevde vi også dette "problemet" og installerte blow-off tubes på gjæringskarene. Nå har vi begynt å bruke defoamer (http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control-) og plutselig var blow-off tubene overflødige og vi kunne gå tilbake til vanlig gjærlås :)

Så det er flere veier til Rom!
 
Takk

Da har jeg laget en blow off tube.
Burde jeg koblet slangen på før vannlåsen, for å unngå at det blir tett ?

Så får jeg anskaffe litt deofoamer til neste brygg.
 

Vedlegg

  • bilde (3).JPG
    bilde (3).JPG
    1,8 MB · Sett: 378
borander skrev:
Bruker lokk uten gjærlås og legger de løst på. Et par dråper defoamer går alltids i, også.

+1

Løst lokk med en foliebit over gjærlåshullet, gjør at trykket slipper lettere ut og demper skummingen. Brukte WLP023 mye i en periode, den må ha lokket løst, hvis ikke spretter det bare av :hadet:

Defoamer er også effektivt.
 
Laget Den gjæret litt til over men ikke mye - men det ble litt gjær i bøtta.

Så stoppet den helt opp med å boble.
Har hatt i hadde i Tørrhumle. (Dag 5, etter 1 dag uten bobler i gjærlåsen)
men den står fremdeles uten å boble.

Er dette riktig ?
 
Helt normalt at det slutter å boble etter 5 dager (eller før). Ale gjærer stort sett ferdig i løpet av få dager. Resten av de 14 dagene bruker gjæren til å rydde opp i biprodukter/usmaker produsert under de aktive dagene.

Du har rett: Du bruker ikke vannlåsen når du lager blow off. Slangen føres direkte fra gjæringsspann ned i en liten bøtte med starsan. Da har du i praksis en stor vannlås som ikke blir så lett tett.
 
Tilbake
Topp