Hjelp ! Hvorfor blir den tsjekkiske pilsen mørk som en porter ?

Kjøpte et All Grain ølsett med Tsjekkisk pils. Ferdig malt med humle og en eller annen saflager. Det jeg stusset over da jeg åpnet settet med ingrediensene og så veiledningen. Den skulle ha en OG på 1058, og en ABV på 6 %!???!?? Skjønte ingenting da jeg så dette. Trodde vanlig tsjekkisk pilsner skulle være mellom 3,9 og 4,6 ABV, og en annen ting jeg så tidlig i bryggingen,, var det at fargen på vørteren mer så ut som en "dunkel" eller porter med en ebc mellom 30-40 et sted. . veldig merkelig. Har ikke noe i mot mørke øl laget med undergjær, faktisk så liker jeg jo dette veldig godt, men dette skulle atlså være et tsjekkisk pilsner sett ? Er det noe jeg har oversett ? enten hva gjelder kunnskap om typer øl eller bryggeprosess. Brygger All Grain med et sett fra Netthandelen. Mesket som det sto (litt høyt i forhold til det jeg trodde pils skulle være) på 65 grader. Mesket ut på rundt 75 grader de siste 15 minuttene.. Er det noen som har noen formeninger om dette. Vet det fins tsjekkiske pilsnertyper som er en del mørkere enn vanlig pilsner, men trodde disse skulle ha en abv på rundt 3-3,9 % og at dette må være noe helt annet.. . .Er ganske forvirret. . . Satt forresten bryggen til gjæring på 11 grader. Der har jeg tenkt til å la den stå i en 3-4 uker og kose seg. ..
 
Det blir lysere når det er ferdig gjæret.

Har satt hefe som ser ut som dunkel men ender opp der det skal. Relax.
 
Hva med veldig høy OG, traff faktisk helt etter "oppskrift" 1058, er ikke det vel høyt fot en pils ?

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Hva med veldig høy OG, traff faktisk helt etter "oppskrift" 1058, er ikke det vel høyt fot en pils ?

1058 er ikke uhørt for en klassisk pilsner, selv om det er i den høyere enden. Når det gjelder fargen, får du vel vente til du får ølet på glass: om det ikke er lyst, har du noe galt i maltsammensettingen. Det kan være vanskelig å bedømme fargen før ølet er ferdig.
 
Oppdatering: Ser ut til at den har blitt en del lysere etter snart en uke med gjæring :) . . .Har ikke målt SG nå men lurer litt på hva som kommer å være FG . . . Men ikke noe vits i å måle etter kun en uke på en lager, kanskje .. .
 
Kjøpte et sett hos en lokal forhandler (Oseberg Brygg i Tønsberg), med et sett fra Borre Brygg. I "bruksanvisningen" og på lappen utenpå står det at den skal ha en OG på 1058 og skal havne på ca 6% abv, det betyr vel at jeg skal havne med en FG på ca 1012-1013 . Litt unormalt for en Tsjekkisk Pilsner som det skal være . . .
 
Høres litt rart ut ja. Har brygget en del tsjekkiske pilsnere og de er veldig lyse med en OG rundt 1050, og FG ca 1013-1014. En ABV på 6% er ikke typeriktig for stilen. Den skal være noe lavere enn dette, og gjerne mellom 4-5%.
Jeg mesker stort sett rundt 67 grader (ganske høyt ja) fordi det skal være en fyldigere pils enn f.eks enn tysk pilsner som gjerne er mye tørrere og dermed mesket litt lavere.
Det høres ut som du kan ha få levert feil sett, for ingenting av det du sier minner om en tsjekkisk pils. Hvilken gjær fikk du med settet? For en tsjekkisk pils bør (må) det være WLP800, Wyeast 2001 eller Wyeast 2278.
 
Mesket på rundt 65 grader. Hadde innmesk på litt under 60 og justerte opp til 65, grader kokte i 90 min med admiral som bitter fra 60 og saaz på 30 og 15 så vidt jeg husker. Hva gjelder gjær så lå det 2 pakker (tørrgjær) saflager 34/70 i settet.som ble rehydrert før pitching
 
Oppdatering på denne. Etter "boka" (eller dvs papirene på all grain settet" fra Borrebrygg, skulle min Tsjekkiske Pils altså ha en OG på 1058, noe den også havnet på, og da etter mine beregninger havne på rundt 1014. Målte SG nå og den var på 1025, og tenkte det var på tide med en "deacetyl-steg/rest" i et par dager. Noen oppfatninger om for sent eller tidlig ? Den har ståt på 9,5 grader nå i 11 dager og gjæret ut litt mer enn 2/3-deler av den planlagte gjæringen. Burde den stå i 2-3 dager eller mer før jeg setter den tilbake på 9,5 grader igjen den siste uka, til jeg måler rundt 1014-1015 ?
 
Noen forslag ? Har gjæret denne tsjekkiske pilsen med en OG på 1058 på ca 9-10 grader først i 11-12 dager, så diacetyl-steg i ca 30 timer, så tilbake til 11 grader i nå tilsammen 18-19 dager, og OG er på 1021 ?? Burde ikke den vært lavere nå ? Den har vært på 1021 i to dager nå, bør den ikke fortsette ned mot ihvertfall 1015 ? Noen som har noen tips ? Har lest at noen setter den på 18 grader den siste uka, men det har altså ikke jeg gjort. Har akkurat nå tatt av kjøleskapet (ikke kontrollert av annet enn termostaten på kjøleskapet som går opp til 11 (elektronisk), og har ikke noe valg, enten 11 grader eller 20. Akkurat nå er det noen timer siden, så den viser ca 14 grader. Hva bør jeg gjøre . . tips . ?
 
1. Tsjekkisk pils har aldri farge som en porter. Den er relativt lys også før gjæring.
2. Tsjekkisk pils skal ikke ha en OG på 1058
3. En FG på 1021 er for høyt. Hadde du hatt en OG på 1050 med samme tilsynelatende utgjæring ville du nå hatt et øl med fg på 1016-1017 (fremdeles for høyt etter min mening men dog innafor).

Enten har du fått feil ølsett, eller så har du handla på feil butikk.

Hva kan du gjøre nå? Ta ut dunken rist opp gjæra og la den stå i 20 grader i noen dager (det beste er om du kan heve temperaturen over to dager). Ølet vil ta minimalt med skade, da du ikke får ny vekst i gjæra bare litt bedre utgjæring om du er heldig.
4. Ikke kjøp ferdige ølsett. Tsjekkisk pils kan du lage med 100% pilsnermalt og Saaz.

mvh
Bårdd
 
Tror egentlig det er feil med settet. Dette var det aller første all grain settet jeg kjøpte. På merkingen/lappen på esken til settet, og i "bruksanvisningen" sto det at den skulle ha en OG på 1058, noe jeg reagerte på. Riktignok ble det litt lavere volum enn det jeg tenkte, skulle bli 25 liter, ble 21 liter, men etter "oppskriften" skulle den ha og 1058 med 25 liter. . . .

Er det lurt å "riste" på gjæringskaret ? Kan ikke dette gjøre at ølet blir oksidert ? Hadde forventet en FG på 1014-1015 . .Har nå slått av kjøleskapet slik at temperaturen kommer til å stige gradvis opp til ca 20 grader, men det tar nok en dag før den når 20 grader. Skal ta en måling til kvelden for å se om den har beveget seg, og hvis den har gått ned ytterligere så lar jeg den stå litt til . . .

Har forresten sendt mail til Borre Brygg som er leverandøren av ølsettet, de skriver at det er riktig med 1058 i OG, og at det utenom pilsnermalt er 5% carabohemian (sikkert det samme som cara munic med ebc på 120), som gjør at den har en ebc på ca 15 (i karret) ,men faktisk betraktlig mørkere før gjæringen fant sted. Tsjekkisk pils er ofte mye mørkere enn vanlig europeisk lager, men reagerte altså på fargen, allerede mens jeg kokte.En standard Urquell har jo EBC på 12, mens denne ligger nå rundt 15, med en litt høy ABV . .
 
Prøv å få gjæren opp igjen med minst mulig innblanding av oksygen.
Har du smakt på ølet?
 
Prøv å virvle opp gjæra. Sirkelbevegelser ikke egentlig risting. Det er egentlig ikke optimalt å gjøre dette, men det er bedre enn en FG på 1021. Husk at over ølet ligger det nå et lokk av CO2.

mvh
Bårdd
 
Jeg vet ikke om det er bedre men ga @Finn Berger tips om å forsøke å rotere karet hurtig (180 grader fra side til side) istedenfor denne sirkelbevegelsen/vugginga. Kanskje han kan si noe om det har noe for seg.
Uansett, hold øye med væskenivået i gjærlåsen.
 
Prøv å få gjæren opp igjen med minst mulig innblanding av oksygen.
Har du smakt på ølet?
Ølet smaker veldig godt, og overraskende tørt og "krispt" til å ha såpass høy SG, det er hitil det første ølet jeg har laget der jeg fikk lyst til å drikke et helt glass før det var ferdig karbonert. . . . .Har begynt å lurer på om hydrometeret viser fullstendig feil. Har målt med hydrometer direkte i karet, dvs på 10 grader, så det kan kanskje gjøre noe med målingen, men kanskje ikke flere "poeng" feil. . målingen bør kanskje korrigeres fra 1021 til 1020, men sikkert ikke noe mer enn det, hva jeg kan forstå.
 
Jeg vet ikke om det er bedre men ga @Finn Berger tips om å forsøke å rotere karet hurtig (180 grader fra side til side) istedenfor denne sirkelbevegelsen/vugginga. Kanskje han kan si noe om det har noe for seg.
Uansett, hold øye med væskenivået i gjærlåsen.

Alltid vanskelig å si hva som er årsaken til hva - men det er definitivt en teknikk jeg kommer til å fortsette å forsøke. Det ølet jeg prøvde å få mer liv i, gikk ikke mye lenger ned - og jeg tror forklaringen er at det ikke var mer å hente der, heller, med den gjæren jeg brukte. Men det som forvirret rådet meg til å prøve, kan godt ha hjulpet.
 
Tilbake
Topp