Kjøpte et All Grain ølsett med Tsjekkisk pils. Ferdig malt med humle og en eller annen saflager. Det jeg stusset over da jeg åpnet settet med ingrediensene og så veiledningen. Den skulle ha en OG på 1058, og en ABV på 6 %!???!?? Skjønte ingenting da jeg så dette. Trodde vanlig tsjekkisk pilsner skulle være mellom 3,9 og 4,6 ABV, og en annen ting jeg så tidlig i bryggingen,, var det at fargen på vørteren mer så ut som en "dunkel" eller porter med en ebc mellom 30-40 et sted. . veldig merkelig. Har ikke noe i mot mørke øl laget med undergjær, faktisk så liker jeg jo dette veldig godt, men dette skulle atlså være et tsjekkisk pilsner sett ? Er det noe jeg har oversett ? enten hva gjelder kunnskap om typer øl eller bryggeprosess. Brygger All Grain med et sett fra Netthandelen. Mesket som det sto (litt høyt i forhold til det jeg trodde pils skulle være) på 65 grader. Mesket ut på rundt 75 grader de siste 15 minuttene.. Er det noen som har noen formeninger om dette. Vet det fins tsjekkiske pilsnertyper som er en del mørkere enn vanlig pilsner, men trodde disse skulle ha en abv på rundt 3-3,9 % og at dette må være noe helt annet.. . .Er ganske forvirret. . . Satt forresten bryggen til gjæring på 11 grader. Der har jeg tenkt til å la den stå i en 3-4 uker og kose seg. ..