Hjelp!! Juleøl med FG (forhåpentligvis SG) på 1.031

ClasM

Norbrygg-medlem
Satt for 14 dager siden mitt første juleøl. OG var 1.067 og gjæret 22l med 2pk rehydrert S-04

Tror den dårlige utgjæringen skyldes først og fremst for høy mesketemperatur. Startet med ca 70grader men fikk fort justert ned til 68grader med å tilsette kaldt vann. Skulle helst vært enda lavere men tok sjansen på 68 da kjøleboks nå var smekk full. Mengde spesialmalt er også stor 37%.

Målte SG etter 4 dager og den var allerede da på 1.031. Luftet vørter godt med at den plasket godt ned i gjæringskaret og vispet grundig med malingsblander og batteridrill. Gjæring har foregått i stc-styrt kjøleskap på 18 grader (justert til 20 etter stormgjæring)

Etter hva jeg har skjønt så er det kanskje lite håp om at det er noe mer gjærbart sukker igjen? eller er det en ide å tilsette mer gjær nå? Lurer også på om det kan være en ide å tilsette sukkerlake for å øke ABV for å kanskje balansere ut ølet mere siden sukkeret gjærer ut 100%?

Tips og råd mottas med stor takknemlighet da det brått bidrar til å redde jula!!

37% spesialmalt er mye ja, var det inkludert munich malt eller bare mørke krystal malter
isåfall kan det ha mye av skylden

Du kan jo forsøke litt sukker og virvle opp gjæren

Ja lurte på 1 kg sukker blandet i et to liter vann.... etter mine beregninger vil jeg da få opp ABV til 6,3 (fra 4,7) og senke FG til 1.028.
Maltsammensetninger er som følger... 11% av 37 er munich2015-09-11_10-14-45.jpg

Da tilsatte jeg én kg sukker oppløst i to liter vann i går.Vugget karet forsiktig for å virle opp litt gjær. Det plopper som bare det nå.. hvor lenge kan jeg regne med at den må stå tro? Håper også gjæren skal finne på å spise litt mer av «OG-sukkeret». Men det er kanskje å tro på julenissen

Sist redigert:
Tror ikke det går så mange dagene før det nye sukkeret er spist opp. Litt ryddetid hadde jeg gitt den.
Men det som ikke ble spist tror jeg forblir uspist om ikke du tilsetter en mer sulten gjær. Nottingham?
Om det er så lurt nå etter 16 dager er noe annet.
Med så mye ekstra sukker ville jeg smakt umiddelbart etter karbonering.
Er usikker på om det kommer i "normal" juleølkategori.

En annen måte å gjøre det på ville vært å brygge en Batch til for å blande.

På Batch#2 kan du droppe crystal, justere farge med choc el, meske lavt og lenge, humle litt mer, etc.
Bonus er at du får dobbelt så mye øl!

Har ikke prøvd sukkermetoden for å senke FG, men som førstehjelp for å starte opp gjær. Husker ikke om det fungerte.
Uansett, når du bikker 5-10% sukker begynner det å bli merkbart på smak. Kan lagres bort, men tar tid.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Tilbake
Topp