Hjelp med nytt utstyr

Armas

Hei!
Setter pris på litt tilbakemeldinger og hjelp til nytt utstyr.

Frem til nå har jeg brygget alene på en BB30. Det har funket veldig bra og nå føler jeg at jeg forstår mye av hva som foregår i hver prosess.

Nå har jeg fått med 2 nye bryggere, og må dermed skalere opp systemet. Vi flytter samtidig ut i garasjen/ ut på terrassen. Ettersom vi er tre, så ville det passet fint å ende opp med 20-25 liter øl hver, for hver bryggedag. Det betyr 60-75 liter fordelt på tre gjæringskar.

Bryggeriet må være demonterbart og mobilt, lett å pakke bort, fleksibelt og raskt å sette opp. Ikke for dyrt i første omgang, men mulighet for å gjøre mer effektiv/ komplisert etter hvert.

foreløpig har jeg sett på to løsninger:
1.
Kjøpe en BB60 (ølbrygging har tilbud nå)

Mesker i BB60 mens skyllevannet varmes i bb30. Ved behov for mer enn 33 liter skyllevann så varmes dette i gryter på komfyren.
Vørter og skyllevannet renner ut i bøtter og flyttes over til BB30 når denne er tom og deretter bb60 når denne er renset for malt.

Kan enten koke 60 liter sterk vørter i bb60 og tynne ut for å nå ca. 60-65 liter, eller koke parallelt i bb30 og bb60 for å få så mye øl vi ønsker.

Svakheter her er jo åpenbart at man har dårlig kapasitet for å koke ønsket volum i en gryte. Fordelen er at jeg vet hvordan systemet funker - varmeelementene er skalert til grytene. Lett å pakke opp og ned, lett å flytte.

2.
Kjøpe 90-liters gryte fra Bryggselv med 8,5kw gasskoker og silbunn. Mesker i denne. varmer skyllevann i BB30.
Tapper ut vørter og skyllevann i bøtter og koker alt i 90-liters gryta når den er tømt for malt.
Er 8,5 kw nok til å koke 80 liter vørter?

Begge oppsettene har den svakheten at vørter tømmes i bøtter og koking ikke kan starte før bb60/90L gryte er tom og vasket. (Hvor mye tid vil vi tape på dette?)

Tenker at gryte med gasskoker er lettere å oppgradere senere. En kjele til så har vi både meskekar, kokekar og varmtvann.

Noe jeg ikke tenker på her? Heller mest mot gryter, men er litt redd for at jeg glemmer noe i oppsettet. (bb60 er jo "alt i ett")

På forhånd takk.

Tror jeg ville vurdert å hatt en kjele for koking og en kjøleboks for mesking. Tror det finnes mye informasjon om lignende oppsett rundt på forumet.

Kjøleboks er veldig greit ute, da den ikke taper seg nevneverdig i temperatur. Billig er de og. Da har dere en mindre ting å stresse med, og trenger kun en manifold for kjøleboks, samt et stor gryte og gass for kok.
Litt lite skyllevann fra en BB30, men dere kan kanskje slenge en ekstra gryte på kjøkkenet inne?

Kjøleboks er veldig greit ute, da den ikke taper seg nevneverdig i temperatur. Billig er de og. Da har dere en mindre ting å stresse med, og trenger kun en manifold for kjøleboks, samt et stor gryte og gass for kok.
Litt lite skyllevann fra en BB30, men dere kan kanskje slenge en ekstra gryte på kjøkkenet inne?
Tenker at kjøleboks er mye styr - vet ikke helt hvorfor. På en kjele med sirkulasjon kan man jo stegmeske, det blir vel mer komplisert i en kjøleboks? (ikke at jeg gjør det i dag, men kanskje man vil det etter hvert?) Hvor stor boks trenger vi til 15-18 kg malt da?
Med kjøleboks til mesk så kan vi vel også varme skyllevann i kokegryten?

Hei. Vi bruker ditt oppsett. Dvs Bratberg i stedet for BB 30. Med elementet på fullt på Bratbergen varmer vi 4-5 liter ekstra skyllevann på 15 minutter. Og det er den mengden vi trenger ekstra. Fungerer fint i og med at mesketemperaturen faller bare 1-2 grader på en time i BB60. Taper ca 30 minutter på tømming før kok. Kjør på!

Hei. Vi bruker ditt oppsett. Dvs Bratberg i stedet for BB 30. Med elementet på fullt på Bratbergen varmer vi 4-5 liter ekstra skyllevann på 15 minutter. Og det er den mengden vi trenger ekstra. Fungerer fint i og med at mesketemperaturen faller bare 1-2 grader på en time i BB60. Taper ca 30 minutter på tømming før kok. Kjør på!

Mitt oppsett nummer en med Bratberg + bb60?
Men hvor mye brygger dere om gangen? Dersom vi hadde nøyd oss med 50 liter så hadde det vært greit, men å tynne ut bryggene...? Er litt usikker på det.

Mesk med 15 kilo malt, med normal effektivitet er du på 60 liter med OG 1,075. Fordel i begge kjelene og tilsett vann til ønsket OG

Hvorfor ikke bruke bb30 og bb60 hver for seg også kjøper dere i tillegg et krabbekoke sett med 40 liter kjele og gasskoker som koster ca 499 når det er på tilbud ( ligger på 1000,- til vanlig)

Ved å kjøre maks mengde malt i begge samtidig så får dere ganske bra vørter med høy OG som dere tynner ut før kok. Da vil dere få bra mengde med øl til alle med 5-6 % øl hver. Sjå under utstyr og bb, så finner dere helt sikkert et emne om utnyttelse av bb for mest mulig øl.

40 liter vann tar ganske fort å varme opp med gasskoker og den kjører dere i 2 omganger. Med 3 personer så har en 1 person pr bb og en til å fikse nok skylle/uttynning vann.

Easybrew

Tenker at kjøleboks er mye styr - vet ikke helt hvorfor. På en kjele med sirkulasjon kan man jo stegmeske, det blir vel mer komplisert i en kjøleboks? (ikke at jeg gjør det i dag, men kanskje man vil det etter hvert?) Hvor stor boks trenger vi til 15-18 kg malt da?
Med kjøleboks til mesk så kan vi vel også varme skyllevann i kokegryten?

Hvis dere velger en kjøleboks på 70 liter, og bruker 15 kg malt, bør dere klare å få ut ca. 75 - 80 liter vørter til kok med en gangs skylling/ batchsparge. Stegmesking med infusjon av kokende vann fungerer utmerket. Du kan bruke kokegryten til varmtvann, så fremt du mellomlagrer den første tømmingen.

Når du skyller så starter du med å tømme mesk fra meskekar til kokekar. Derfor er det vanskelig å da ha skyllevann i kokekar, om du ikke mellomlagrer. Men da mister du temperatur fort. Å stegmeske i en kjøleboks er å tilsette en gitt andel varmt vann og røre det inn. Har selv ikke forsøkt dette men det burde gå greit, mange fine regnemodeller for dette.
Alle som svarer her bør fortelle om de brygger ute eller ikke, da det ikke nødvendigvis overførbart. Det har mye å si for temperaturer, hva som er praktisk, og utstyrets overlevelse generelt.

Mht størrelse på bryggeriet må du ikke undervurdere back to back brygging, dvs brygge 2 ganger etterhverandre som et alternativ. Tar bare en time eller 2 lenger. Da funker en 70-80l kokekjele fint for 2 bøtter med øl, og etter neste runde har dere 4 bøtter. Da kan jo dere lage to forskjellige typer øl også.

Brygger alltid ute etter at jeg humlet ned huset :) luktet humle i huset i en uke etter jeg brygget.. Ikke så populært men jeg likte lukta ..

Med å bruke både bb30 og 60 samtidig så får en jo brygget 2 typer hvis en ønsker det, brygget deles etter flasking og da deles alt på 3 ..

Easybrew

Gode poeng fra @RETBergen

Dersom jeg skulle startet på nytt med deg jeg vet i dag, skulle gjort det enkelt med minst mulig utstyr, brygget ute, og sittet igjen med en vørter av best mulig kvalitet, hadde jeg gått for No- Sparge i en stor Igloo Marine 120 liter, en 90 liter kjele til varmtvann og kok, og brygget No- Sparge med ca. 20 kg malt.

Dette vil gi 80-90 liter vørter på kun en tømming, og kokt dette med 2 X 3 kw dyppvarmer rett i varmtvanns/kokekjelen - da går det unna med både varmtvann og kok. Alt kan stues bort i garasjen, lite renhold og ingen deler som kan fryse i stykker.

Mht størrelse på bryggeriet må du ikke undervurdere back to back brygging, dvs brygge 2 ganger etterhverandre som et alternativ. Tar bare en time eller 2 lenger. Da funker en 70-80l kokekjele fint for 2 bøtter med øl, og etter neste runde har dere 4 bøtter. Da kan jo dere lage to forskjellige typer øl også.

Har ikke tenkt på det før (at det bare tar et par timer ekstra), men som småbarnsfedre er hver time verdifull og dette skal helst være unnagjort på kveldstid.

Brygger alltid ute etter at jeg humlet ned huset :) luktet humle i huset i en uke etter jeg brygget.. Ikke så populært men jeg likte lukta ..

Med å bruke både bb30 og 60 samtidig så får en jo brygget 2 typer hvis en ønsker det, brygget deles etter flasking og da deles alt på 3 ..

Easybrew

To parallelle brygg vil nok kjøres av og til (vi trenger kanskje ikke 70 liter juleøl f.eks.), men som standard så tror jeg det blir en roligere dag om vi lager ett brygg.

Humlelukten er en av grunnene til at jeg flytter ut jeg også, den lukten sitter i ganske lenge. :)

Gode poeng fra @RETBergen

Dersom jeg skulle startet på nytt med deg jeg vet i dag, skulle gjort det enkelt med minst mulig utstyr, brygget ute, og sittet igjen med en vørter av best mulig kvalitet, hadde jeg gått for No- Sparge i en stor Igloo Marine 120 liter, en 90 liter kjele til varmtvann og kok, og brygget No- Sparge med ca. 20 kg malt.

Dette vil gi 80-90 liter vørter på kun en tømming, og kokt dette med 2 X 3 kw dyppvarmer rett i varmtvanns/kokekjelen - da går det unna med både varmtvann og kok. Alt kan stues bort i garasjen, lite renhold og ingen deler som kan fryse i stykker.

Dette begynner å ligne på noe. Hvor får man kjøpt så stor igloo marine og dyppvarmer? Hva slags utbytte kan man regne med no-sparge? 60-65%?

Kjøleboks:
http://www.warnersbaatbu.no/kjøleboks_253.html

Når det gjelder dyppvarmer, er det flere muligheter, jeg bruker Speidel dyppvarmer men det finnes billigere på eBay- søk dyppvarmer her på forumet.

Når det gjelder utbytte, så ligger jeg faktisk (ble selv overrasket da jeg begynte med dette) på 70- 75%, men fukter og knuser da malten temmelig tight på 0.7mm/ 25 mill.
donosborn har samme erfaring:

Bruker et par steg under meskingen, ett på ca. 64 grader og ett på ca. 70 grader med røring under veis. Fyller til slutt varmt vann for utmesk på 77 grader.

Dette fungerer så bra at det er ingen vei tilbake til mer avansert utstyr for min del.
Raskt også, 5.5-6 timer inkl. vask.

Sist redigert:
Kjøleboks:
http://www.warnersbaatbu.no/kjøleboks_253.html

Når det gjelder dyppvarmer, er det flere muligheter, jeg bruker Speidel dyppvarmer men det finnes billigere på eBay- søk dyppvarmer her på forumet.

Når det gjelder utbytte, så ligger jeg faktisk (ble selv overrasket da jeg begynte med dette) på 70- 75%, men fukter og knuser da malten temmelig tight på 0.7mm/ 25 mill.
donosborn har samme erfaring:

Bruker et par steg under meskingen, ett på ca. 64 grader og ett på ca. 70 grader med røring under veis. Fyller til slutt varmt vann for utmesk på 77 grader.

Dette fungerer så bra at det er ingen vei tilbake til mer avansert utstyr for min del.
Raskt også, 5.5-6 timer inkl. vask.

Imponerende utbytte.

Ser ut til at vi da går for parti skylling i en 68-liter kjøleboks. Det virker enkelt og greit kombinert med en 90liters kokekjele. Hva bruker dere i bunnen av kjøleboksen ved partiskylling? Kan jeg bruke bazooka, eller er det bedre å bygge en sånn kobber-rørssak? (Manifold?) Der ser jo greit ut å sette sammen en slik, men hvordan festes rørene i albuene? sveiser man eller..?
Tilslutt: Parti og no-sparge krever som du nevner veldig finmalt malt. Får man dette hos bryggebutikkene, eller må man da ha egen maltmølle?

Sist redigert:
Virker som et fornuftig valg, men en skylling blir det litt bedre utbytte også. Den størrelsen på kjøleboks er gunstig når det kommer til pris, og veldig fleksibel på batchstørrelse. Antar at dere kan lage 40-45 liter No-sparge, eller inntil det dobbelte som batchsparge avhengig av vørterstyrke.
Det er gull.

Jeg har forsøkt flere typer manifolder, men det enkleste er ofte det beste. Kjøp 1200 mm fleksibelt vannrør på Biltema, skjær av muttere I begge ender, og dra ut innvendig plastrør så sitter du igjen med en perfekt manifold. Denne festes med slangeklemmer på en stump kobberrør, kuleventil med overgang eller liknende, ikke vanskelig.
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Tilkoblingsslanger/Fleksibel-slange-2000032873/

Dere finner sikkert flere videoer av hvordan dette gjøres på youtube:

Når det gjelder kverningsgrad er det bare å prøve seg frem, har ikke noe erfaring hvordan butikk kverner da jeg gjør dette selv. men antar at det er temmelig grovt. Det funker selvfølgelig, men kan gi noe dårligere utbytte.

Gudd løkk folkens:)

Tilbake
Topp