Hjelp med oppskrift, Imperial IPA

Har skrevet ned en Imp IPA oppskrift som jeg kunne tenkt å prøvd, men ser at jeg ikke har skrevet ned mengde?
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor mye mengde det er snakk om ferdig vørter?

Oppskriften er som følger:
IMP IPA / Two Captains / Pliny The Elder / Humlehelvette
ABV: 9.3% | OG: 1084 | FG: 1012

Malt:
7000g Maris Otter
300g CaraPils
200g Carahell
300g Caramunich II
350g Dextrose / Corn sugar

Humle:
100g Zeus @ 60min
30g Zeus @ 45min
30g Simcoe @ 30min
30g Centennial @ Whirlpool
70g Cimcoe @ Wirlpool
30g Centennial / Zeus / Simcoe (90g) @ 5 dager
8g Centennial / Zeus / Simcoe (22g) @ 12 dager

Gjær:
Safale US-05

Målet mitt er å oppskalere dette til 50l vørter til gjæring, finnes det noen kalkulatorer eller rett å slett noen smarte hoder som kan hjelpe til ? :)

Usikker hvor jeg fant oppskriften også, men stor sjangse at jeg fant den her å forumet. Prøvde å søke etter den, men fant den ikke igjen.

Takk for svar :)
 
Det der ser jeg med en gang er 23 liter, men det kommer jo selvfølgelig ann på effektiviteten din
 
Du kan bare taste inn oppskriften i en oppskriftsgenerator, og ”skru” litt på vannmengden. Dette ser jo ut til å være en vanlig 25 liters batch. Flere av kalkulatorene gir deg mulighet til å skalere oppskriftene opp og ned. Prøv f.eks www.brewgr.com
 
Etter å ha valgt alle ingrediensene til oppskriften på bryggselv, doblet. Så kom alt på 1300,-
Synes dette var litt i drøyeste laget for en oppskrift på 50l.

Er det noe jeg kan gjøre billigere? Jeg byttet ut CaraPils med Best Caramel Pils, da de ikke hadde CaraPils.

Imp IPA.JPG
 
Er det ikke rimelig beskjedent med humle i denne til en Imperial IPA å være? Jeg ville hatt mer smak/aromahumle og mer til tørrhumling.
 
Dette er vel noe alle IPA-bryggere opplever. Humle er dyrt, dessverre. Heldigvis er jeg ikke så begeistret for denne typen øl – sparer en del på det.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Du kan skaffe en maltmølle, det sparer man en god del på i det lange løp. Malt i sekker er billig. Å gjenbruke gjær sparer man masse på – det er tilnærmet gratis. Hardcore folk dyrker også sin egen humle. Men for å være ærlig – der er det ikke så mye å spare. Avlingene blir ikke så store.
 
Du ender jo opp med et sted mellom 90 og 100 halvlitere. Altså en råvarepris på 13,- til 15,- halvliteren.
Ser du på prisene på polet for hva du må ut med for en Imperial IPA, https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=imperial+ipa, så er det jo 15,- billig.
Er jo enig i at 1300,- er en voksen sum for en batch, men som sagt så er det jo ikke dyrt når du regner det om i halvliters-priser og ser opp mot priser for tilsvarende vare på polet.

50 liter Imp IPA holder vel en stund fremover også...
 
Med mindre man vil straffe leveren hardt og/eller har svært tørste kompiser er vel dette en stil man med fordel kan brygge noe mindre batcher av - humlearomaen avtar med tid og IPA er generelt best fersk. Jeg har gått over til å lage 8-9 liter ferdig av sorten - det går kjapt pga lite volum og da er den "duggfrisk" hele tiden.
 
Er det ikke rimelig beskjedent med humle i denne til en Imperial IPA å være? Jeg ville hatt mer smak/aromahumle og mer til tørrhumling.

Vi ender jo opp med litt ekstra humle, godt mulig vi kjører litt mer ved whirlpool eller tørhumling :)


Dette er vel noe alle IPA-bryggere opplever. Humle er dyrt, dessverre. Heldigvis er jeg ikke så begeistret for denne typen øl – sparer en del på det.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Du kan skaffe en maltmølle, det sparer man en god del på i det lange løp. Malt i sekker er billig. Å gjenbruke gjær sparer man masse på – det er tilnærmet gratis. Hardcore folk dyrker også sin egen humle. Men for å være ærlig – der er det ikke så mye å spare. Avlingene blir ikke så store.

Maltmølle er noe vi bør investere i ja, så tror jeg også vi kommer til å kjøpe en sekk med MO og en med Pilsmalt, så vi har basemalten klar. Det er nok en god ide.


Du ender jo opp med et sted mellom 90 og 100 halvlitere. Altså en råvarepris på 13,- til 15,- halvliteren.
Ser du på prisene på polet for hva du må ut med for en Imperial IPA, https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=imperial+ipa, så er det jo 15,- billig.
Er jo enig i at 1300,- er en voksen sum for en batch, men som sagt så er det jo ikke dyrt når du regner det om i halvliters-priser og ser opp mot priser for tilsvarende vare på polet.

50 liter Imp IPA holder vel en stund fremover også...

Er sant det, 15,- for en halvliter ikke dårlig pris :)
 
Med mindre man vil straffe leveren hardt og/eller har svært tørste kompiser er vel dette en stil man med fordel kan brygge noe mindre batcher av - humlearomaen avtar med tid og IPA er generelt best fersk. Jeg har gått over til å lage 8-9 liter ferdig av sorten - det går kjapt pga lite volum og da er den "duggfrisk" hele tiden.

Vi er er 3 som brygger sammen, så blir fordelt mellom oss. Så er jo IPA knall godt til julemat! :)
 
Hvordan fikk du den prisen? Zeus selges bare i 500g ser jeg.. Finnes det er substitutt for Zeus?

Når jeg halverte fikk jeg 884,- da byttet jeg ut Zeus Med Columbus.

imp ipa 25l.JPG
 
Sist redigert:
Vi har handla inn ingrediensene til denne, men tenker nå på å doble den å prøve oss på dobbelmesking. Er det noe jeg bør tenke på? Nå har vi jo en pose med malt for 25kg, så tenker jeg vi mesker denne først, så mesker andre halvdel etter. Hvordan bør meskeskjema se ut? Og hvordan gjør videt med skylling?
 
Da fikk vi endelig brygget denne i går.. Blir nok ingen IMP IPA... :(

Etter meskevannet omsider var varmet opp, så fant vi ut at pumpa var tett!?
Joda, helte ut mesteparten av vannet og fikk etter mye mas renset pumpa.. (Vask alltid bryggeren etter man er ferdig var lærepengen her)
Muggen humle? Lukter ikke godt... o_O

Helte tilbake litt av vannet og tilsatte rent vann for å starte prosessen på nytt..

Alt virket helt greit til vi kom til skylling. Beregnet et preboil volum på 35l for 25l ferdig vørter. Men vi endte med nesten 40l preboil.
Dvs, etter nesten 2 timer kok så var det litt over 30l igjen...

Trodde det skulle fordampe mer en det.. Men sukkeret var jo tilført altfor tidlig i den altfor lange kokeprosessen, samt gjærnering og irish moss.
Håper ikke det gjør noe? Og 60min humle ble plutselig 120min humle..

Brukt nesten dobbelt så mye dextrose en det oppskriften tilsa, fordi vi måtte helle ut endel vørter.

OG ble 1060 på 26l vørter til gjøring.. Ingen Imperial IPA, men øl blir det uansett...

Ble litt mørk i fargen kanskje, sikkert pga den lange kokingen.

Jaja, RDWHAHB! :rolleyes:

EDIT: Tror jeg døper denne til Murphy's IPA.
 
Tilbake
Topp