1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Two Captains/HumleHelvete

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av janh, 9 Feb 2012.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Mulig du har rett, og hvis brygger'n sjøl har gått over til å gjøre det, har det kanskje noe for seg. Men jeg vil støtte @Einar Michelsen litt her, på bakgrunn av egne forsøk på å "forbedre" Vestkyst ved å flytte humle over i wp. Det blei faktisk ikke like godt, så jeg har gått tilbake til originalen. Og den kan sant å si ikke bli så mye bedre:)..

Nå fikk jeg lyst til å brygge denne klassikeren, jeg også. Men det får vente til over nyttår

loebrygg liker dette.
  2. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har fått de fleste ingredienser i hus til denne. Men tappa en brut vestkyst her for noen uker siden, så må få gjort noe med det før jeg kjører en IPA til. Fikk hop-creep fra 1.015 - 1.008 på den, derav "brut".

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jøss - jeg har fått hopcreep på et par NEIPA'er, men ikke noe i nærheten av det nivået der. Og ingen av Vestkystene mine har fått det; de ender fast på 1.014/15. Så vi har vel humle fra ulike leverandører, da?

4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sniker oss off-topic, igjen, men la gå. Jeg bytta Simcoe med Cascade, som visstnok er en av verstingene på hop-creep.

Mc. og loebrygg liker dette.
  5. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Norbrygg-medlem

Finn Berger liker dette.
  6. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

7. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Denne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Einar Michelsen liker dette.
  8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Litt vanskelig spørsmål. For meg er Veskyst egentlig Ølet. Two Captains er det ei stund sida jeg drakk, men det var jo også en opplevelse. Litt for sterkt, egentlig. Men det skal bli morsomt å prøve seg på det.

Et rimelig verdiløst svar, er jeg redd:).

@Steinar Huneide Sitter med en APA med rikelige mengder Cascade i nå, og den hadde ikke antydning til hopcreep.

9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brukte også pale malt fra Norsk Malt. Mulig det har noe å bety? Er hvertfall obs på det til neste brygg.

10. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Norbrygg-medlem

De gangene Dr. Michelsen klaffer liker jeg den best. Det er »en slags klone» av dette ølet:

Hopslam Ale

Sliter med at det av og til blir oksidert. Oppskriften ligger i BeerCalc, og det kommer også etterhvert som et sett fra @Brewshop.

Jeg foretrekker hjemmebryggerversjonen av Humlehelvete/Pliny goes to Telemark foran både Vestkyst og Two Captains. (men jeg kjøper de to siste støtt og stadig allikevel.)

Vinnes Ølet og Finn Berger liker dette.
  11. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke de utrolig like da, ihvetfall på arket

Einar Michelsen liker dette.
  12. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pliny: WLP001/US-05
    Two Captains: WLP007
    Vestkyst: 1318

loebrygg liker dette.
  13. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bryggeskjemaet på Pliny som er lekket ut er noe annerledes enn oppskriften bryggeriet delte ut tidligere. Jeg har brygget denne, står til karbonering på fat nå :)

A6EFDF0F-B244-43BF-91EF-F41B8CF88702.jpeg

14. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Denne lukter ihvetfall nydelig nå
    Kuttet ut krystalmalt
    splittet WP humla i 1 min og hopstand

Vedlagte filer:

• HumleH.pdf
      Filstørrelse:
      188,4 KB
      Visninger:
      15
    Finn Berger og PetterL liker dette.
  15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Maltet skulle ikke kunne spille noen rolle, vel? Og hop creep er et virkelig fenomen, ingen tvil om det. Teorien er at vi merker det mer nå fordi det for det første er utviklet tørkemetoder (lavere temperatur) som sikter mot å ta bedre vare på aromaoljene, og som derfor også unngår å denaturere amyloglucosidasen, og for det andre fordi vi bruker mer humle til tørrhumling, særlig i NEIPA.

16. Vinnes Ølet

Vinnes Ølet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En variant fra BYO på Hopslam ale

Vedlagte filer:

17. BlindMission

BlindMission
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmm, lærer stadig noe nytt her på forumet... I dag var det hop creep, aldri hørt om det før.

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det har vært kjent - dvs. man har forstått årsaken til det - siden 1896;). Men som sagt ovenfor her; det er grunner til at det har blitt aktuelt igjen nå i det siste.

Det er hyggelig å høre at forumet brukes som et sted å lære. Det er bl.a. derfor vi har det. Og etter fem år kan jeg fremdeles si det samme som deg; jeg lærer stadig noe nytt her:).

Jørgen O liker dette.
  19. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noen som har sammenlignet originaloppskriften her med dette settet?

Er det sånn ca samme øl, ser ut for meg at det er en del justeringer i oppskriften kontra originalen?

20. kokkenrolv

kokkenrolv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Einar Michelsen, GuHa og Finn Berger liker dette.

Del denne siden