1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp med styring, software & hardware

En tråd i 'DIY' startet av Kloakk, 28 Sep 2019.

1. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå er det ikke varmeelement han skal styre med disse reléene, men gjæringsskap, og da er 1,5 mer enn nok. 2,5 kabel blir veldig kraftig til denne bruken.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah, ja det har du rett i. Jeg så 2300W bli nevnt tidligere i tråden, men da har jeg kanskje ikke lest oppgaven, igjen. Men ville uansett brukt 2.5# på de linjene hvor last er koblet opp, da trenger man ikke bekymre seg for noe hvis man skal gi dingsen en annen oppgave.

3. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Disse reléene takler max 10A, så det er ingen grunn til å overdimensjonere kablene.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt poeng. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i tråden. Trodde potensialet var 16A. Så jeg bøyer meg der.

5. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kult at dere tok den diskusjonen her og at dokker kom til en enighet, så da må jeg nok heve kjøpet mitt @Miguel og kaster pengene på @Amarillo :D

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men hold på designet iallefall, frem noen kommer med et bedre ett.

7. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det skal mye til før jeg endrer det, jeg falt pladask, mange takk:)

8. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kobling pi + Boks.jpg
    Legger ut denne, sånn i tilfelle noen andre som søker etter Raspberry Pi 3 B+, BeerCraftPi Interface Board V3.0 eller koblingsskjema finner veien hit.

#48 Kloakk, 1 Okt 2019
    Sist redigert: 1 Okt 2019
  9. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og hvis du prøver å holde en standard med hensyn på N-leder og fargen blå, blir det brillefint også ;) (se over stikkene dine)

Kloakk liker dette.
  10. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Host* host* Vet ikke hva du snakker om, jeg har ikke redigert noe som helst:rolleyes:

YngveKL og erikraude liker dette.
  11. E.Brekke

E.Brekke
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er IKKE nødvendig å bruke 2,5mm2 når man bruker gummikabel eller lignende. Grunnen til at man skal bruke 2,5 på 16A sikring er når man legger ledninger i rør i isolert vegg. Og etter dagens standard er det nå 15A ved I2 på 1,3. Ved bruk av gummi eller polyurethane holder det med 1,5.

Kloakk liker dette.
  12. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har nå fått ordnet de fleste delene, såklart var det tomt for 4g1 1,5mm2 gummikabel.... Mens jeg sitter her og spekulerer i hvordan jeg vil feste alt i boksen slår det meg at jeg ikke har kjøpt med meg montasjeskinne. Ser videre at om jeg skal kjøpe det, uten å bestille må jeg kjøpe 2 meter, så jeg lurte på å bare kappe en passende plate med plexi å feste i alle hjørnene av boksen så har jeg mulighet til å lage feste hull til strømforsyning og Pi'en hvor som helst. Er det en dårlig ide?

Blir strømforsyningen varm? Kanskje så varm at den ikke burde være i samme Koblingsboks som Pi'en i det hele tatt?

13. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva slags boks har du?

14. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

15. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal gå greit med den der.

16. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Boks.jpg

Så det vil ikke by på noen problemer for Pi'en? Så for meg å kutte til en plexi plate og feste der hvor jeg har merket på bildet, bare for å løfte det nok til å få plass til skruene til Pi'en og strømforsyningen.

17. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synes det høres ut som en god plan, du kan jo teste strømforsyninga og se hvor varm den blir, men det tror jeg skal gå greit.

Kloakk liker dette.
  18. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Såe siden alle delene var kommet var jeg såklart ivrig til å komme i gang, har vært mye knoting, mest for å finne plass til det hele i boksen... Tror det ordna seg, menne nå som jeg skulle koble til sensorene så klør jeg meg litt i hodet, ledningene e jo veldig små, åssen fester jeg de best mulig?
    received_484837605445945.jpeg received_999174653756140.jpeg received_998152227205288.jpeg
    received_456007835008074.jpeg received_523431054880370.jpeg

#58 Kloakk, 16 Okt 2019
    Sist redigert: 17 Okt 2019
  19. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

#59 Amarillo, 17 Okt 2019
    Sist redigert: 17 Okt 2019
  20. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja jeg har DS18B20 og forstår at de skal i skruterminalene, men de er jo så små at de får ikke særlig feste, jeg finner ikke endehylser som er så små, så jeg vet ikke helt åssen jeg skal få de til å sitte godt:confused:

Del denne siden