Hjelp meg å forstå skylle-prosessen i BB30

Armas

 
Jeg har sittet og tenkt og lest, og forstår ikke helt hensikten med de forskjellige prosessene som er beskrevet i bruksanvisningen til BB30.

De er sikkert riktige, og godt testet ut, men jeg vil gjerne forstå dem bedre for å vite hvor man evt. kan gjøre endringer/ forbedringer.
Jeg har flere gjennomførte vellykkede brygg på min BB30 ved å følge bruksanvisningen, bare så det er sagt.

Etter at malten er helt oppi og man har rørt ut klumper/ luft så skal man sirkulere i 10 min.
Dette er greit, jeg antar at det er for å få jevn temperatur i mesken.

Så er det selve meskingen. 70 minutter i ro på riktig temperatur.
Dette er også greit for meg. Mesking kan jeg forstå. (1)Jeg har hørt at mange sirkulerer og/ eller rører under meskingen. Er det for å sikre jevnere temperatur og at all vesken får lik kontakttid med malten?

Deretter skal termostaten til 80 grader, vente 5 minutter, og så sirkulere i ca. 80 minutter.
Dette steget er jeg mer usikker på. Det står at dette er å vaske ut. Det minner litt om skylling, men det er det jo ikke, for det tilsettes ikke nytt vann ennå. Egentlig høres det ut som en 80 minutters vorlauf. Ved vanlig All-grain brygging så har man bare en kort vorlauf, jeg skjønner ikke hvorfor må den være 80 minutter her. Ettersom termostaten står på 80, så vil vørteren også gradvis stige til over 78 grader og man får en mash out.
(2) Dere som bruker mash out, gjør dere det som en del av vaskingen eller som ett eget steg før de 80 minuttene med vasking?
Det er min erfaring at vørteren er veldig klar lenge før det er gått 80 minutter. Konklusjonen må derfor være at dette er en form for skylling. Problemet mitt er at jeg ikke skjønner hvordan det kan være særlig effektiv når man bare resirkulerer vørter. Under skylling skal det jo tilsettes rent vann slik at den vesken som er igjen i malten når den kastes er så tynn som mulig.
For å teste dette så tenkte jeg å måle SG for hvert 10 minutt ved neste 80 minutters vasking. Jeg lurer veldig på hvordan denne endrer seg i løpet av de 80 minuttene.
(3) har noen forsøkt å se på hvordan SG endrer seg og når den stabiliserer seg i løpet av vaskingen?

Tilslutt skal man løfte opp maltrøret og la det renne av seg og så tilsette 80 graders skyllevann.
Dette tenker jeg må være skyllingen, og på en måte minner det litt (veldig) om kontinuerlig skylling.

Kokingen skjønner jeg :)

På forhånd takk.
 
1. Ja enkelte sirkulerer eller rører under meskingen for å oppnå en jevnere temperatur, varme stiger som kjent opp. Jeg gjør det ikke, funker det også.
2. Sirkulering i 80 min på 80 grader er overkill så det holder. Jeg øker temp til 78-80 grader (måler med termometer) og sirkulerer i 15 min (mash out).
3. Har ikke testet dette.

Det stemmer at skylling er den fasen der maltrøret er løftet opp og det skylles med 80 graders vann. Så du tenker riktig i alle faser av bryggingen og du kan trygt kutte ned på tiden med sirkulering, det vil ikke ha noe å si for effektiviteten. Det er vel noen som også kjører helt uten mash-out, men jeg har valgt å kjøre en 15 min pause på rundt 78 grader.
 
Sist redigert:
Ok, så sirkulering på 80 min er kanskje overkill, men hva er hensikten bak dette trinnet i prosessen? Det må jo være en grunn til at de har lagt det inn i bruksanvisningen?
 
Ok, så sirkulering på 80 min er kanskje overkill, men hva er hensikten bak dette trinnet i prosessen? Det må jo være en grunn til at de har lagt det inn i bruksanvisningen?
Mange har åpenbart problemer med å forstå dette. Det tror jeg skyldes at de tenker prosessen som i et trekjelers oppsett. Det vil si at man mesker først, deretter foretar mashout i mesketønna for å låse sukkerprofilen og senke viskositeten, og deretter skyller med 78 graders vann fra HLT for å vaske ut sukkeret. I BB30 går disse prosessene over i hverandre. Prosessen ligner mer på Brutus 2.0 eller Breweasy, der man mesker inn med hele vannvolumet. Forskjellen er at BB30 har mesketønna/maltrøret oppe i kjelen, og dermed ikke har plass til fullt vannvolum. Derfor må man tilsette litt ekstra til slutt, gjennom maltrøret. De 80 minuttene brukes til å vaske ut sukkeret fra malten. (80 minutter er forøvrig for lenge. Jeg har målt flere ganger, og SG slutter vanligvis å øke etter ca 50 minutter.)

Det er mange som heller vil foreta mashout og skylle over lang tid med røret oppe. Da bør man ha mindre vann i mesken, og bremse skyllevannet på ett eller annet vis. Enten ved å sirkulere med høy hastighet mot slutten av mesking og mashout for å oppnå noe nær stuck mash, eller ved å hindre flyten på andre vis. Slik kan man nok oppnå noe høyere effektivitet, men bryggedagen blir sannsynligvis mer stressende - med banning over maltrøret som ikke er laget for dette.
 
Sist redigert:
Mange har åpenbart problemer med å forstå dette. Det tror jeg skyldes at de tenker prosessen som i et trekjelers oppsett. Det vil si at man mesker først, deretter foretar mashout i mesketønna for å låse sukkerprofilen og øke viskositeten, og deretter skyller med 78 graders vann fra HLT for å vaske ut sukkeret. I BB30 går disse prosessene over i hverandre. Prosessen ligner mer på Brutus 2.0 eller Breweasy, der man mesker inn med hele vannvolumet. Forskjellen er at BB30 har mesketønna/maltrøret oppe i kjelen, og dermed ikke har plass til fullt vannvolum. Derfor må man tilsette litt ekstra til slutt, gjennom maltrøret. De 80 minuttene brukes til å vaske ut sukkeret fra malten. (80 minutter er forøvrig for lenge. Jeg har målt flere ganger, og SG slutter vanligvis å øke etter ca 50 minutter.)

Takk for svar Øyvind.
Jeg forstår deg dithen at man i BB30 Ønsker å ha så mye vann som mulig til mesking, (og dermed mindre til skylling), dersom man sirkulerer som i bruksanvisningen.
Ettersom termostaten skal settes til 80, så får man vel en mashout /låst sukkerprofil som en del av denne vaskingen, det er derfor ingen grunn til å øke temperaturen til 78 grader i mesken og ha en mashout før vaskingen. Har jeg forstått det riktig?

I går brygget jeg en Kölch med tålelig bra resultat (med en liten feil...), men SG under vaskingen endret seg ingenting underveis. Er ikke det litt rart?

Prosess:
Alle SG-målinger er korrigert for temperatur.

Varmet opp 23 liter vann til 69C og tilsatte malten (4,5kg pils, 0,5kg hvete, 0,5 kg vienna)

Mesket på ca. 64C i 90 min.

Rørte og sirkulerte manuelt etter 10 og 45 minutter. Målte SG til 1,068 etter 45 min og samme på 90 min. (Betyr det at 90 min mesk er overdrevet?)

Økte så temperaturen til 79C mens jeg sirkulerte. Det tok 15 min.

Mashout på 78-79C i 15 minutter

Satte så termostaten på 80 og startet vasking. Planen var å måle SG hvert 10 minutt, men legging av barn førte til at jeg fikk følgende målinger:
5min: 1,072
30min: 1,072
50min: 1,071
90min: 1,062 ???? (Jeg tror at de 3 første målingene er høye fordi vannet øverst rundt meskerøret ikke sirkuleres godt nok inn, den siste målingen ble tatt etter at maltrøret var løftet og all vørteren fikk blandet seg. Det gir ett utbytte på 82% etter mesk og vasking)

Skylte med 16 liter vann på 80C. Det var vel mye, og gryten ble breddfull (32,5-33 liter) i tillegg rant det ca. 5 dl ut av malten etter at jeg hadde tatt bort maltrøret. (jeg målte SG på dette siste skyllevannet også, og det hadde SG: 1,016) Skyllingen gikk for øvrig svært fort, så jeg lurer på om det kan ha vært litt kanaler i maltsengen.

SG før kok ble 1,046. SG etter kok ble 1,050, men ferdig avkjølt vørter lå på SG: 1,048
Det kan virke som om det er en form for unøyaktighet i målingene mine...

26 liter i bøtta, og 3-4 liter grums i vasken. 2-3 liter fordampet under kokingen.

SG forandret seg ikke under vaskingen, og jeg antar at det skyldes at jeg rørte og resirkulerte under meskingen. Spørsmålet blir da, hva er mest effektivt? Mesk uten røring og så lang vask, eller mesk med sirkulering og ingen/kort vasking.

Jeg er uansett nokså fornøyd, og det ser ut til at sirkulering under mesk og kort vasking fungerer bra. Det passer også bra med tidsplanen i mine bryggekvelder. Utbytte før kok er også bra med 87,5. Bare synd at det ikke fordamper nok til å få en høy OG etter kok. Utbytte etter kok (Brewhouse efficiency) havner på 84%, men utbytte i gjæringsbøtten blir da 72%. 2 liter mindre skyllevann ville gitt noe høyere utbytte tror jeg.
 
60min mesking er normalt nok. 20 også for så vidt.
Du mesker ut i noen minutter på 77-78C, løfter røret og begynner å spyle. Spyl til maksmerket. Kok.
 
Takk for svar Øyvind.
Jeg forstår deg dithen at man i BB30 Ønsker å ha så mye vann som mulig til mesking, (og dermed mindre til skylling), dersom man sirkulerer som i bruksanvisningen.
Ettersom termostaten skal settes til 80, så får man vel en mashout /låst sukkerprofil som en del av denne vaskingen, det er derfor ingen grunn til å øke temperaturen til 78 grader i mesken og ha en mashout før vaskingen. Har jeg forstått det riktig?

I går brygget jeg en Kölch med tålelig bra resultat (med en liten feil...), men SG under vaskingen endret seg ingenting underveis. Er ikke det litt rart?

Prosess:
Alle SG-målinger er korrigert for temperatur.

Varmet opp 23 liter vann til 69C og tilsatte malten (4,5kg pils, 0,5kg hvete, 0,5 kg vienna)

Mesket på ca. 64C i 90 min.

Rørte og sirkulerte manuelt etter 10 og 45 minutter. Målte SG til 1,068 etter 45 min og samme på 90 min. (Betyr det at 90 min mesk er overdrevet?)

Økte så temperaturen til 79C mens jeg sirkulerte. Det tok 15 min.

Mashout på 78-79C i 15 minutter

Satte så termostaten på 80 og startet vasking. Planen var å måle SG hvert 10 minutt, men legging av barn førte til at jeg fikk følgende målinger:
5min: 1,072
30min: 1,072
50min: 1,071
90min: 1,062 ???? (Jeg tror at de 3 første målingene er høye fordi vannet øverst rundt meskerøret ikke sirkuleres godt nok inn, den siste målingen ble tatt etter at maltrøret var løftet og all vørteren fikk blandet seg. Det gir ett utbytte på 82% etter mesk og vasking)

Skylte med 16 liter vann på 80C. Det var vel mye, og gryten ble breddfull (32,5-33 liter) i tillegg rant det ca. 5 dl ut av malten etter at jeg hadde tatt bort maltrøret. (jeg målte SG på dette siste skyllevannet også, og det hadde SG: 1,016) Skyllingen gikk for øvrig svært fort, så jeg lurer på om det kan ha vært litt kanaler i maltsengen.

SG før kok ble 1,046. SG etter kok ble 1,050, men ferdig avkjølt vørter lå på SG: 1,048
Det kan virke som om det er en form for unøyaktighet i målingene mine...

26 liter i bøtta, og 3-4 liter grums i vasken. 2-3 liter fordampet under kokingen.

SG forandret seg ikke under vaskingen, og jeg antar at det skyldes at jeg rørte og resirkulerte under meskingen. Spørsmålet blir da, hva er mest effektivt? Mesk uten røring og så lang vask, eller mesk med sirkulering og ingen/kort vasking.

Jeg er uansett nokså fornøyd, og det ser ut til at sirkulering under mesk og kort vasking fungerer bra. Det passer også bra med tidsplanen i mine bryggekvelder. Utbytte før kok er også bra med 87,5. Bare synd at det ikke fordamper nok til å få en høy OG etter kok. Utbytte etter kok (Brewhouse efficiency) havner på 84%, men utbytte i gjæringsbøtten blir da 72%. 2 liter mindre skyllevann ville gitt noe høyere utbytte tror jeg.

Mashout er inkludert i denne metoden, ja, og dermed overflødig som et eget steg.

Mindre skyllevann ville ikke gitt høyere utbytte, siden utbyttet er en funksjon av både OG og mengde. (Eller med andre ord, det er et tall på hvor mye av sukkeret du har fått ut av maltet - hvor mye du tynner det ut påvirker ikke dette tallet.) Færre liter ville bare gitt deg høyere OG. (Litt usikker på hvordan du beregner utbytte her; tallene er litt høye for Beer brew.)

Så lenge du følger bruksanvisningen, vil jeg anbefale å starte med et sted mellom 20 og 24 liter i kjelen. Mer vann gir langsommere konvertering og øker sjansen for at ph'en blir for høy. Ta deg god tid med meskingen, så sikrer du at du får riktig sukkerprofil og dermed oppnår forventet utgjæring. 90 minutter er veldig lenge, dog.

Jeg bruker pumpe, og måler SG med refraktometer. Tar alltid underveisprøven fra sirkulasjonsslangen, ikke toppen av mesken. Sukkeret er tyngre enn vann, så det kan ligge et lag med tynnere løsning på toppen.

Egentlig er det ikke verre enn å prøve seg litt fram, og når man finner en metode som gir forventet OG og forventet utgjæring, uten for mye søl og tidsforbruk, så holder du deg til den. Den enkleste måten er å bare justere litt på den opprinnelige bruksanvisningen, slik du allerede har gjort.
 
Som regel (3-kjelers, gjelder vel muligens her og) så er utbytte et resultat av forholdet du har mellom meskevann og skyllevann. En stor grunn til at man får dårligere utbytte ved høye OG-brygg er at man bruker mindre skyllevann, hvis man koker like lenge som en lav-og. Koker man lengre bruker man mer skyllevannn og får skylt ut mer av det som er igjen etter at first runnings har blitt tappet. Batch-sparger man blir det kanskje litt annerledes, jeg er usikker.

Mindre skyllevann = mindre utbytte, under vanlige omstendigheter.

Det vanlige er å bruke mer malt for å kompensere, effektiviteten går ned men man opprettholder konsentrasjonen av det man får ut av malten.

Jeg gjorde noen tanker om dette da jeg skulle lage 2. forsøk på høy OG. Med standard koketid endte jeg opp med en OG på rundt 1.086-90 (mistet x antall L/Dl grunnet slurv). Andre gangen satte jeg koketiden til så lenge det trengtes for å få et 1:1 forhold mellom meskevann og skyllevann, og fikk en OG på 1.104 mot 1.105 som var forventet.
 
Du har rett i at mindre skyllevann ikke ville gitt høyere utbytte. Jeg mente å si høyere OG i gjæringskaret.

Mer skyllevann vil hente ut mer sukker, men etter hvert så overstiger man jo max kokemenge i BB30, og det er derfor interessant å finne det optimale forholdet mellom meskevann + skyllevann for å få 31 liter til kok med så høy SG som mulig. (Hos meg gir 31 liter vørter til kok akkurat 25 liter i gjæringskaret (selv om dette sikkert kan variere avhengig av humlen..).

Jeg mener at mindre skyllevann i gårsdagens brygg ville gitt høyere OG fordi jeg ville fått mindre kokevolum og høyere konsentrasjon i vørteren.

For øvrig så blir jo dette veldig teoretisk, men jeg har lært masse allerede og fått forenklet og optimalisert bryggeprosessen. Tusen takk for det :)
 
Skyll med ti liter vann. Sett deretter maltrøret over i et annet kar og skyll med etpar liter av gangen.
Når skyllevannet har en SG < 1,0012 stopper du. ( Sånn cirka. Under 1,010 er ikke bra.)
Ha vann i BB30'en slik at det dekker malten, sirkuler 4-5 liter til stabil (-ish) temperatur.
Slå av, isoler og slapp av.
Eller: Stå ved siden, juster termostaten og effekten mens du måler temperaturen
(en eller annen plass) i mesken og prøver å holde den stabil. (noe som er et slit...)

Har prøvd begge metoder. Den første er sterkt å anbefale. Husk at du har moderne malt.
Skyllingen tar lang tid. Tatt utmesk er ikke skyllevanntemperatur så nøye, men hold den under 78 grader.
Skyll sakte. Og variert, Eller med rist. Skyllingen tar med seg restene av sukker som sitter fast i malten.
Og det er mye.

Good uck.
 
Grunnen til at mange undres over at alt som står i bruksanvisningen er nødvendig, er at når en en bruker sirkulering så går prosessene over i hverandre. Allikevel bør en gå igjennom de stegene som bryggingen innebærer for å få godt utbytte.
Tradisjonell brygging består av mesking, utvasking og koking. Tradisjonelt skulle det være 90 min på hvert av disse stegene. Nå kutter en gjerne ned på tidsbruken med sirkulering, men allikevel oppnår en ofte enda bedre utbytte med å bruke mer tid.
 
Grunnen til at mange undres over at alt som står i bruksanvisningen er nødvendig, er at når en en bruker sirkulering så går prosessene over i hverandre. Allikevel bør en gå igjennom de stegene som bryggingen innebærer for å få godt utbytte.
Tradisjonell brygging består av mesking, utvasking og koking. Tradisjonelt skulle det være 90 min på hvert av disse stegene. Nå kutter en gjerne ned på tidsbruken med sirkulering, men allikevel oppnår en ofte enda bedre utbytte med å bruke mer tid.


Takk for svar Per Inge.
Det er nok mange variabler som spiller inn her. På forrige brygg fortsatte SG å stige i nesten 70 minutter med sirkulering. Dette var en IPA med 6,7 kg malt. Oppnådde tilslutt en meskeeffektivitet på 85%. Gangen før så endret ikke SG seg noe særlig under resirkuleringen, da hadde jeg bare 5,5 kg malt. Endte opp med 82% meskeeffektivitet.

Skulle gjerne sett tilbake på mine tidligere brygg for å se på hva slags utbytte jeg hadde da; men de fleste settene er kjøpt på ølbrygging,no, og dere oppgir bare sammensetningen av malt i % - ikke hvor mange kilo det er av hver?
 
Jo i dag er det bare prosentvis oppskrift. Men snart kommer ølsettene i esker (pakket i plast innvendig) og da blir det plass til mer info. Da blir det mer info om ølet og oppskriften.
Vi tester også ut masse nytt innen oppskrifter nå om dagen. (Bare følg med på facebook sidene våre så ser du det) De oppskriftene som vi selv synes blir bra, de kommer i butikken vår som sett. Vi håper å få ut masse nytt spennende om ikke så lenge....
 
...På forrige brygg fortsatte SG å stige i nesten 70 minutter med sirkulering.
Vær klar over at fordelingen av sukker varierer forskjellige steder i mesken. Jeg finner det bortimot umulig å få like målinger før jeg er over i kokekaret hvor jeg kan blande mye bedre. Dette betyr selvsagt ikke at brygget du målte ikke steg, jeg sier bare at jeg ikke stoler på mine målinger :)
 
Hvis malttypene er oppgitt i prosent er det vel ganske enkelt å veie totalen og regne ut?

På mine første brygg målte jeg OG og FG. Ingenting mer. Dersom jeg visste vekten på malten kunne jeg sett tilbake og regnet ut hvor stort utbytte jeg hadde. På settene fra brygg selv så er total-vekten oppgitt på nett, men det er de ikke på settene fra ølbrygging.no. (og ikke på pakken heller tror jeg..?)
Ikke at det er noen stor sak, bare en kommentar. Er svært fornøy med settene fra ølbrygging. Gleder meg til det kommer flere sett derfra (ettersom jeg bor like ved).
 
Vær klar over at fordelingen av sukker varierer forskjellige steder i mesken. Jeg finner det bortimot umulig å få like målinger før jeg er over i kokekaret hvor jeg kan blande mye bedre. Dette betyr selvsagt ikke at brygget du målte ikke steg, jeg sier bare at jeg ikke stoler på mine målinger :)

Er for så vidt enig i at målingene ikke er helt pålitelige. Jeg tror jeg ser en tendens til at de stiger jevnt med sirkulering og så stabiliserer seg, men har ikke nok erfaring/data til å si at dette stemmer eller er pålitelig.
 
På mine første brygg målte jeg OG og FG. Ingenting mer. Dersom jeg visste vekten på malten kunne jeg sett tilbake og regnet ut hvor stort utbytte jeg hadde. På settene fra brygg selv så er total-vekten oppgitt på nett, men det er de ikke på settene fra ølbrygging.no. (og ikke på pakken heller tror jeg..?)
Ikke at det er noen stor sak, bare en kommentar. Er svært fornøy med settene fra ølbrygging. Gleder meg til det kommer flere sett derfra (ettersom jeg bor like ved).

Du kan jo veie maltet i settet, så vet du vekten.
 
Tilbake
Topp