Hjelp meg å forstå skylle-prosessen i BB30

Gahr

Norbrygg-medlem
Det er selvsagt et problem. jeg fikk forståelsen av at du hadde settet...

Har du prøvd å sende en mail til Ølbrygging.no?
 
Etter å ha slitt med lav effektivitet (ned mot 50%) og lite vørter til gjæring fulgte jeg rådene gitt lenger opp i denne tråden.
Og det hjalp!
Jeg hadde 5500 gram ale-malt og 1000 gram cara og mesket i 23 liter vann på 67° med konstant sirkulasjon. Etter en time hevet jeg tempen til 78° og lot det stå et kvarter før jeg hevet meskerøret og skylte med ca 15 liter vann på ca 78° i tre omganger.
Kokevolum ble 29L og etter koking hadde jeg 24L til gjæring og ca 2L som ble slått ut sammen med grums.
Og ble mye høyere enn ventet nemlig 1061 beercalc beregner effektivitet til 77%. Altså nesten 50% høyere effektivitet, høyere Og og mere øl.
Snakk om vinn, vinn, vinn
Det eneste negative er at denne prosessen tar litt lengre tid.

Fotnote. jeg savner avmerkinger for liter inne i BBen. Jeg bruker en stokk med streker for å måle antall liter jeg har oppi. Indre diameter er ca 29,5 cm så idag brukte jeg en tommestokk for å finne ut hvor mange liter jeg hadde før jeg begynte å koke.
 
Har satt mitt første brygg (en APA) til gjæring med BB30 v3 nå og lurer litt på skylleprosessen, så hiver meg på denne tråden. Fulgte bruksanvisningen til Beer Brew og byttet bare ut mesketid og koketid med oppskriften. Mesket slik: stabiliserte temperaturen (67 grader) i maltrøret etter ca 15 minutter med manuell sirkulering (tappe ut i bunn og helle over maltrøret), ca en liter av gangen, deretter lokket på i ca. en time og et kvarter mens anlegget er slått av. Etter meskingen var temperaturen i maltrøret så og si akkurat det samme som før start (holder på innendørs med isolasjon på). Deretter termostaten på 80 grader og moderat effekt ble det skylt i ca en time. Temperaturen i maltrøret under skyllingen steg ganske langsomt og var ikke mer enn 77 grader før det var klart til å heve maltrøret. Skylte deretter med ca 15 liter vann (viste seg å være 2 liter for mye da røret stod igjen i et gjæringsfat). SG ved kok var 1.052 og OG ble 1.055 etter kok og nedkjøling (oppskrift 1.058). Nå gjæres det i storm og alt ser fint ut.
Spørsmålet er da om skylletiden:
- Bør skylletiden vesentlig ned hvis man bruker sirkulasjonspumpe?
- Bør skylletiden vesentlig ned hvis man sirkulerer under mesk? (sammenheng her?)
- Skal man kanskje egentlig glemme å tenke på tiden og heller måle SG for å se hvor man er?

Ble fort 7 timers bryggedag, men OG i betrakning kan det antakelig betraktes som vellykket, som er det viktigste.

Ser i andres forslag til prosedyre at man gjerne sirkulerer under mesk med pumpe og skyller med maltrøret ned i kun 10 minutter for så å heve det. Hvis dette anbefales generelt vil jeg heller prøve det for å korte ned tiden.

En PS: Bør anlegget stå på hvis man mesker med sirkulasjonspumpe? F.eks. termostat 67 grader og lav effekt? (antar temperaturen vil droppe mer).
 
Jeg kjører denne metoden og den funker for meg.
Og jeg sirkulerer etter dette oppsettet, og det funker også for meg.
I tillegg bruker jeg denne dyppvarmeren for å effektivisere oppvarming av vann.
Helt enkelt fornøyd.

Takk, tråden din hadde jeg ikke kommet over. Når det skrives "hev så temperaturen til 78grader" og hold den der i 15 minutter.
Betyr dette
- Sett termonstaten til 78 grader og vent til temperaturen på BB30 er 78 grader og hold den der i 15 minutter
eller
- Sett termonstaten til 78 grader og vent til temperaturen i maltrøret er 78 grader og hold den der i 15 minutter

Dette er det få som spesifiserer på forumet, og jeg er usikker på om alle mener det samme.

F.eks. under skylling, hvis man skal, etter mesking, ha en mash-out med 78 grader (i maltrøret), så vil det etter min erfaring ta ganske lang tid får malten holder 78 grader (fra 67) i forhold til gradtallet på BB30 som stiger vesentlig raskere. Så hvis man skal ha 78 grader i maltrøret vil jo mash-out/skylling før heving av røret fort ta en time.
 
Etter min mening og slik jeg forstår andre på forumet så er det alltid snakk om temperaturen i malten. Altså i maltrøret. Men ta det med en viss klype salt.
Her gjelder det å sirkulere og isolere.
 
Etter min mening og slik jeg forstår andre på forumet så er det alltid snakk om temperaturen i malten. Altså i maltrøret. Men ta det med en viss klype salt.
Her gjelder det å sirkulere og isolere.
Jeg antar også at det alltid er temperaturen i malten som gjelder. Men når det gjelder bruksanvisningen til Beer Brew og skylleprosessen virker det som leseren ikke skal tenke, bare gjøre, altså kun sette termostaten på 80 og skylle i vei. Hele den anvisningen er vel en guide/forslag for dem som aldri har gjort dette før og dermed heller ikke har den store forståelsen (ennå), øl blir det jo uansett.. Men man har et greit utgangspunkt for å videre danne seg sin egen måte å gjøre det på. Likevel er det ganske forvirrende når man samtidig leser om helt andre forslag og meninger f.eks her i forumet. F.eks noen som nevner at 80 min skylling kan være skadelig, men dette er kanskje bare når det har vært konstant sirkulasjon under mesk(?)

Konkluderer foreløpig med at man etter mesking kan fyre opp tempen i malten til ca 78gr å holde den der ca 10 min under konstant sirkulering. Hvor lang tid det tar å få opp temperaturen avhenger selvsagt av effekten. Antar man må bruke såpass effekt her at temperaturen i malten (ikke bare på BB) øker til ca 78 relativt raskt (trenger vel mer enn 10 minutter fra 67-78grader..?). Deretter skylle/vaske med hevet kar med skyllevann på 80-85 slik at malten holder og skylles med ca 78-80gr.
 
Sist redigert:

gle1

Norbrygg-medlem
Det vil holde å få vannet opp til 80 grader, for å så holde temperaturen i 15 min. Når det gjelder skylling, så har jeg en 20l gryte med skyllevann og kuleventil som jeg skyller med. Først så setter jeg meskerøret oppå BB30´n, så har jeg en lav flow på skyllevannet, slik at 12-14 liter skyllevann bruker ca 30min på å renne igjennom. For rask skylling(f.eks at du heller 10 liter rett i meskerøret) vil føre til at vannet ikke får dratt med seg restsukkeret, og du vil tynne ut vørteren din enda mer.

Skylletid kommer litt an på meskeeffektiviteten din. Hvor mye sukker det er igjen i malten etter ferdig mesking. Har du sykt bra effektivitet, så er det gjerne ikke like mye restsukker igjen, og da vil du fort begynne å skylle ut bitterstoffer fra malten. Har du dårlig effektivitet(noe som er mest vanlig), så får du mye mer igjen for å ha saktere skylling som igjen bruker lengre tid. Kontinuerlig sirkulering under mesking vil gjerne være med på å øke effektiviteten. Men en tommelfingeregel er at skylling skal ta mellom 30min-1time.

Når du varmer opp fra 60 til 80 grader så kan du bare ha full effekt, men fra 80 og opp til kok har jeg begynt å gå ned til 90% for å hindre at et dannes et belegg i bunn. Hvis du har på varmeelementet når du mesker, så er det viktig at du kontrollerer temperaturen med et termometer hele tiden. Hvis du har isolert godt, så trenger du ikke ha på varme.

Som nybegynner, istedenfor å måle SG hele tiden, og knote mye frem å tilbake så vil jeg bare kjørt på, step by step. Mål SG etter mesk, etter skylling og etter kok. Lær deg utstyret, hvor mye vann som forsvinner, hvordan SG endrer seg. Så går ting seg til etter hvert ;)
 
Olbrygging.no svarte på spm over at

"Bruksanvisningen viser til en mesking (90 min) i ro (uten sirkulering)
skylling med sirkulering med maltkaret nede. anbefaler og sette temp på 78 grader effekt på 70 %, Skyllingen varer typisk 60 minutter.
deretter skylling med maltkaret løftet opp ca 15 liter 80 til 90 graders vann. Sett bb en på 100% og maks temp

Om du bruker pumpe eller gjør sirkuleringen manuelt
er det samme resultat

Poenget med skyllingen er å heve temp i maltseng opp til 75 til 78 grader
det skjer gradvis som du beskriver ved å sirkulere
når tempen i bunnen står på 80 og malten er 70 grader sirkulerer du for sakte
øse på."

I forhold til svaret hadde vi nok litt lav effekt under sirkuleringen med maltkaret nede, nådde aldri mer enn 70-75grader under timen før heving, vil prøve 70% effekt her neste gang. Ellers syns jeg mesking i ro fungerte veldig fint, kunne gjøre andre ting imens, dessuten sank temperaturen ila 90 minutter minimalt eller ingenting. Så lenge man ikke sirkulerer under mesk høres det fornuftig ut med en times sirkulering etterpå og ikke 10 minutter ettersom det tar litt tid å få opp temperaturen i malten uansett.
 
Det vil holde å få vannet opp til 80 grader, for å så holde temperaturen i 15 min. Når det gjelder skylling, så har jeg en 20l gryte med skyllevann og kuleventil som jeg skyller med. Først så setter jeg meskerøret oppå BB30´n, så har jeg en lav flow på skyllevannet, slik at 12-14 liter skyllevann bruker ca 30min på å renne igjennom. For rask skylling(f.eks at du heller 10 liter rett i meskerøret) vil føre til at vannet ikke får dratt med seg restsukkeret, og du vil tynne ut vørteren din enda mer.
Hva er temperaturen i mesken etter 15 minutter..? Lav flow ja.. Trodde man helst skulle helle på såpass at vannet dekket malten, det sank uansett veldig sakte slik at skyllingen tok minst 30 minutter.

Som nybegynner, istedenfor å måle SG hele tiden, og knote mye frem å tilbake så vil jeg bare kjørt på, step by step. Mål SG etter mesk, etter skylling og etter kok. Lær deg utstyret, hvor mye vann som forsvinner, hvordan SG endrer seg. Så går ting seg til etter hvert ;)
Måles SG alltid ved å tømme ut fra bunnen/bruke skyllevannet? Ja, er rimelig fersk ja, ett brygg bare sålangt, men blir nok flere ganske snart, artig! Takk for svar :)
 

gle1

Norbrygg-medlem
Det finnes flere veier til godt øl :) finn din metode, som du trives med ;)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det finnes flere veier til godt øl :) finn din metode, som du trives med ;)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Hehe, tenkte å spørre å grave meg frem til den perfekte metoden for det perfekte ølet med en gang jeg, men må være litt mer tålmodig skjønner jeg :)
 
Topp