Du kan jo veie maltet i settet, så vet du vekten.
En av oss misforstår den andre her - håper det ikke er meg...
Jeg kan jo ikke veie malt som jeg brygget øl av for 9 måneder siden?
Du kan jo veie maltet i settet, så vet du vekten.
Jeg kjører denne metoden og den funker for meg.
Og jeg sirkulerer etter dette oppsettet, og det funker også for meg.
I tillegg bruker jeg denne dyppvarmeren for å effektivisere oppvarming av vann.
Helt enkelt fornøyd.
Jeg antar også at det alltid er temperaturen i malten som gjelder. Men når det gjelder bruksanvisningen til Beer Brew og skylleprosessen virker det som leseren ikke skal tenke, bare gjøre, altså kun sette termostaten på 80 og skylle i vei. Hele den anvisningen er vel en guide/forslag for dem som aldri har gjort dette før og dermed heller ikke har den store forståelsen (ennå), øl blir det jo uansett.. Men man har et greit utgangspunkt for å videre danne seg sin egen måte å gjøre det på. Likevel er det ganske forvirrende når man samtidig leser om helt andre forslag og meninger f.eks her i forumet. F.eks noen som nevner at 80 min skylling kan være skadelig, men dette er kanskje bare når det har vært konstant sirkulasjon under mesk(?)Etter min mening og slik jeg forstår andre på forumet så er det alltid snakk om temperaturen i malten. Altså i maltrøret. Men ta det med en viss klype salt.
Her gjelder det å sirkulere og isolere.
Hva er temperaturen i mesken etter 15 minutter..? Lav flow ja.. Trodde man helst skulle helle på såpass at vannet dekket malten, det sank uansett veldig sakte slik at skyllingen tok minst 30 minutter.Det vil holde å få vannet opp til 80 grader, for å så holde temperaturen i 15 min. Når det gjelder skylling, så har jeg en 20l gryte med skyllevann og kuleventil som jeg skyller med. Først så setter jeg meskerøret oppå BB30´n, så har jeg en lav flow på skyllevannet, slik at 12-14 liter skyllevann bruker ca 30min på å renne igjennom. For rask skylling(f.eks at du heller 10 liter rett i meskerøret) vil føre til at vannet ikke får dratt med seg restsukkeret, og du vil tynne ut vørteren din enda mer.
Måles SG alltid ved å tømme ut fra bunnen/bruke skyllevannet? Ja, er rimelig fersk ja, ett brygg bare sålangt, men blir nok flere ganske snart, artig! Takk for svarSom nybegynner, istedenfor å måle SG hele tiden, og knote mye frem å tilbake så vil jeg bare kjørt på, step by step. Mål SG etter mesk, etter skylling og etter kok. Lær deg utstyret, hvor mye vann som forsvinner, hvordan SG endrer seg. Så går ting seg til etter hvert
Hehe, tenkte å spørre å grave meg frem til den perfekte metoden for det perfekte ølet med en gang jeg, men må være litt mer tålmodig skjønner jegDet finnes flere veier til godt øl finn din metode, som du trives med
Sent fra min D5803 via Tapatalk