Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

Da har jeg rigga et langsiktig eksperiment: En bjørnunge fylte jeg som jeg pleier, dvs. jeg fyller med skum i halsen helt opp, og korker umiddelbart ("cap on foam"). Disse ser ut som "vanlige" flasker når skummet legger seg. En fylte jeg helt opp uten skum, og så fylte jeg en på "gammelmåten", dvs. jeg fylte helt opp med staven i bunnen av flaska , trakk staven ut, og korka.

Jeg behandler dem på vanlig måte, dvs. lar dem karboneres i romtemperatur, og så setter jeg dem i kjølskap. Jeg tenker at seks måneder er en rimelig testperiode, så en gang utpå våren kommer det et svar.

Her er min test.
Klart mye mørkere farge på den som er fylt opp litt lite. Flaskehalsen fri for øl.

Åpnet 2 flasker av hver med samme resultat.
Den mørke var mye mer karbonert. Den ene spesielt.
Alle flasker karbonert med vørter.

Den mørke hadde overaskende mer aroma. Luktet jordbær .
Den lyse kanskje mer mot sitrus. Litt vanskelig da aromaen er svakt.
Tørrhumlet med Mosaic, Citra og Vic secret.

Skal la ølet stå til i morgen for å måle fg for å se om lavere fg var årsaken til høyere karbonering.
Ølet ble flasket 8 September.
Karbonert i romtemperatur et par uker tror jeg. Så lagret på kjellergulvet i noen uker før den ble satt kald i kjøleskapet 3 uker.
IMG20251210194444.jpgIMG20251210195147.jpg

Jordbær vil jeg si er et tegn på at ølet er oksydert, sitrus, tegn på at det har bevert humlearoma og ikke (så) oksydert :)
My thoughts exactly! Jordbær er ganske bra beskrivelse av tidlig oksidasjon syns jeg, jeg fikk umiddelbart en bestemt smak i munnen da jeg leste det.

My thoughts exactly! Jordbær er ganske bra beskrivelse av tidlig oksidasjon syns jeg, jeg fikk umiddelbart en bestemt smak i munnen da jeg leste det
Greit å vite.
Det blir nok flere tester når det passer seg.
Edit.
Målte FG dagen etter. Målte en av hver og FG var den samme. Litt uventet da den oksiderte var høyere karbonert.

Sist redigert:
Tilbake
Topp